PREDICĂ LA DUMINICA A IV-A DUPĂ RUSALII
Dar sutasul, raspunzand, I-a zis: Doamne, nu sunt vrednic sa intri sub acoperisul meu, ci numai zi cu cuvantul si se va vindeca sluga mea. Ca si eu sunt om sub stapanirea altora si am sub mine ostasi si-i spun acestuia: Du-te, si se duce, si celuilalt: Vino, si vine; si slugii mele: Fa aceasta, si face .
Auzind aceasta, Iisus s-a minunat si a zis celor ce veneau dupa El: Adevarat graiesc voua: Nici in Israel n-am gasit atata credinta. i zic voua ca multi de la rasarit si de la apus vor veni si vor sta la masa cu Avraam, cu Isaac si cu Iacov in Imparatia cerurilor. Iar fiii Imparatiei vor fi aruncati in intunericul cel mai din afara; acolo va fi plangerea si scrasnirea dintilor. i a zis Iisus sutasului: Du-te! Fie tie dupa cum ai crezut . i s-a insanatosit sluga lui in ceasul a-cela .
In viata Sa pamanteasca, Domnul si Dumnezeul si Mantuitorul nostru Iisus Hristos a trecut prin examene o seama de oameni. A fost, mai intai, exa-menul Fecioarei Maria, care prin acel: Fie mie dupa cuvantul tau a recreat pamantul si cerul, asezan-du-L in centru pe Hristos, si prin Hristos pe noi, oamenii, restaurati in Iisus Hristos.
A fost examenul lui Iosif, cu acel: Ia pe mama si pe Prunc si fugi cu dansii in Egipt si intoarce-te cand te voi anunta Eu, cand te voi chema Eu . i Iosif indata a luat pe maica si pe Prunc spune Evanghelia; acel indata ni-l arata ca om de actiune.
A fost apoi examenul Betleemului, care si-a lasat copiii ucisi pentru a acoperi, de fapt, pana la sfarsitul veacurilor, identitatea lui Hristos inaintea celor care, de L-ar fi identificat, L-ar fi ucis.
Au fost apoi examenele ucenicilor, cu acel Vino dupa Mine! Au fost examenele multora dintre cei care s-au intalnit cu Hristos Domnul: al femeii caaneence, sau cate si mai cate alteleDar, iata, astazi ni se pune inaintea ochilor, in aceasta perioada a examenelor pentru cei tineri din tara noastra, un alt examen, fara indoiala, tot al unui tanar, pentru ca sutas nu puteai sa fii decat tot la o varsta tanara; sutas in armata romana, armata de ocupatie; sutas roman, adica om pagan; sutas roman, adica idolatru i totusi, in vremea aceea, pe cand Iisus intra in Capernaum, s-a apropiat de El un sutas, rugan-du-L si zicand: Doamne, sluga mea zace in casa, slabanog, chinuindu-se cumplit .
Nu-I spune nici bai , nici mai , nici omule , nici nu-I porunceste, ci I se adreseaza, de fapt, la modul in care I se adresau toti ucenicii Sai, toti cei care credeau ca in Iisus Hristos nu sta numai un profet sau un prooroc oarecare, nu sta numai un simplu vindecator; ci acel Doamne , cu care I se adreseaza sutasul, ni-l arata deja ca pe unul care incepuse sa creada, asemeni lui Toma, ca inaintea lui era Domnul si Dumnezeul.
Iata, sutasul nu vine sa ceara ceva pentru sine. Ce conta, in cele din urma, un om, un servitor, inaintea unuia care, iata, era sutas, adica era pus peste o suta de romani. i, mai mult, fara indoiala ca dispunea de o casa mult mai mare de servitori care sa-l serveasca pe dansul ca ocupant strain.
Ba, mai mult decat atat si aici este taina cea mare , sutasul acesta nu vine nici poruncindu-I, nici arestandu-L pe Hristos pentru a-i dovedi intelepciunea invataturilor Sale sau taria minunilor Sale. (Se va vedea, de altfel, in Faptele Apostolilor cum Sfantul Apostol Petru si Sfantul Apostol Pavel au fost arestati in astfel de cazuri, pentru a dovedi si pentru a vorbi cu mai-marele cetatii asupra invataturilor de credinta.) Ori, iata, sutasul nu face nici un gest care sa-l arate mai presus decat Cel Caruia I se adreseaza. Zace in casa, bolnav, omul sutasu-lui, si boierul, stapanul, vine si se adreseaza lui Hristos alt rob, de fapt, in ochii societatii evreiesti cu smerenie de rob.,Domnul ii spune: Voi veni si il voi tamadui . Dar sutasul, raspunzand, I-a zis: Doamne, nu sunt vrednic sa intri sub acoperisul meu, ci numai zi cu cuvantul si se va vindeca sluga mea .
Ce credinta mai mare decat aceasta ati intalnit undeva in Evanghelie? Domnul Se ofera sa mearga fizic in mijlocul casei sutasului. Sutasul, in schimb, are certitudinea pacatoseniei sale. Cel dintai sunt eu , ar spune-o; dar o certitudine care nu anuleaza credinta lui; pacatosenia lui nu anuleaza credinta ca Hristos poate, prin cuvantul Sau si mai cu seama prin harul Sau, sa-l vindece pe cel care cumplit se chinuieste . i vine acum un moment in Evanghelie care este, de altfel, miezul examenului pentru toti. i mai cu seama Evanghelia de azi pare ca se adreseaza ofiterilor romani sau subofiterilor romani, acelora care si-au dedicat viata pentru a-i sluji tarii in haina militara. De ce?Nu de putine ori in armata romana se aud mai multe injuraturi decat rugaciuni, si vorbe porcoase si lucruri murdare i, iata, evenimente apropiate noua ne-au dovedit ca zeci de tineri ies din armata nauciti de cap, umiliti, calcati in picioare, zdrobiti de o duritate a unor handicapati din punct de...