Dumnezeu este Iubire si nu poate fi cunoscut si contemplat decat prin iubire si in iubire; de aceea, poruncile lui Hristos care duc la cunoasterea si la contemplarea lui Dumnezeu sunt porunci ale iubirii. Misterul Treimii ramane necuprins pana la sfarsit, caci el depaseste puterea intelegerii noastre si facultatile naturii noastre create. i totusi, necuprins []Dumnezeu este Iubire si nu poate fi cunoscut si contemplat decat prin iubire si in iubire; de aceea, poruncile lui Hristos care duc la cunoasterea si la contemplarea lui Dumnezeu sunt porunci ale iubirii. Misterul Treimii ramane necuprins pana la sfarsit, caci el depaseste puterea intelegerii noastre si facultatile naturii noastre create. i totusi, necuprins si ascuns, el ni se reveleaza neincetat in mod existential prin credinta si prin viata dusa in credinta, ca izvorul nesecat al Vietii vesnice. Credinta, care patrunde in adancimi inaccesibile ratiunii, ne cheama la cunoasterea tainelor dumnezeiesti nu prin rationament, ci prin pazirea poruncilor lui Hristos. Daca veti ramane intru cuvantul Meu, cu adevarat sunteti ucenici ai Mei. i veti cunoaste adevarul, iar adevarul va va face liberi (In. 8, 31-32).

Pe aceasta cale ce consta din ramanerea in cuvantul lui Hristos , Dumnezeu vine inaintea omului, Isi face salas in el (cf. In. 14, 23) si ii da o adevarata cunoastere despre Sine Insusi. Atunci, tot ceea ce mai inainte era de neconceput devine lumina, si aceasta ne risipeste nestiinta si ratacirile, si ni le descopera drept consecinte ale pacatului si caderii noastre. Atunci se infatiseaza inaintea ochilor nostri plinatatea infinita, intelepciunea, frumusetea si adevarul Vietii dumnezeiesti care este Iubire.

Arhimandritul Sofronie, Rugaciunea experienta vietii vesnice, Editura Deisis, Sibiu, 2001, pp. 164-165