Asupra unui barbat ca acesta vegheaza trei craiese ceresti: numele celei dintai e Irina, al celei de-a doua Sofia, iar al celei de-a treia Evdoxia. Adica: Pace, Intelepciune si Slava. Zis-a Domnul ucenicilor sai: Nici va chemati invatatori, ca unul este Invatatorul vostru, Hristos. /Mat. 23:10/ Voi, care cititi mereu Sfanta Scriptura, veti simti poate []Asupra unui barbat ca acesta vegheaza trei craiese ceresti: numele celei dintai e Irina, al celei de-a doua Sofia, iar al celei de-a treia Evdoxia. Adica: Pace, Intelepciune si Slava.

Zis-a Domnul ucenicilor sai: Nici va chemati invatatori, ca unul este Invatatorul vostru, Hristos. /Mat. 23:10/Voi, care cititi mereu Sfanta Scriptura, veti simti poate povara de a face legatura intre aceasta porunca limpede si deslusita si o alta porunca: Mergeti si propoveduiti /Mar. 16:15/ sau cu aceea: Mergand invatati toate neamurile. /Mat. 28:19/ El ii trimite sa invete, dar ii opreste sa se numeasca invatatori cum se poate una ca aceasta? Cu adevarat ar fi greu de inteles asa ceva, daca El nu ar fi zis la sfarsit: ca unul este Invatatorul vostru, Hristos. Iar acesta inseamna: Eu sant invatatorul, si invatatura este a mea. Eu sant invatatorul unic al unei invataturi care este unica, iar voi santeti numai propovaduitori ai invataturii mele. Eu am adus invatatura mea din ceruri, si eu v am facut-o cunoscuta. Nu ati gasit-o voi, nici nu ati descoperit-o, ci ati auzit-o si ati primit-o de la Mine. Eu sant invatatorul. Al vostru este a imparti cuvintele mele oamenilor, asa cum ati impartit cele cin-ci paini pe care Eu le-am blagoslovit si le-am inmultit. Atunci Eu am fost Gazda, iar voi ati slujit la masa mea. Acum va zic: Eu sant Invatatorul, iar voi santeti slujitorii cuvantului lui Dumnezeu. Prin aceasta, Domnul a vrut intai de toate sa intareasca faptul ca numai El este Invatator al mantuitoarei si cerestii invataturi, in adevaratul si deplinul inteles al cuvantului; in al doilea rand, a vrut sa-i fereasca din vreme pe ucenici de mandrie de care nu se pot feri cei ce singuri isi zic dascali ai invataturii izvodite de ei; si, in al treilea rand, fiind doar propovaduitori si purtatori ai invataturii lui Dumnezeu, nu a lor, trebuia sa fie cu mare luare aminte ca sa predaniseasca dupa cum au primit, nimic adaugand, nimic scotand.

Bine au inteles Sfintii Apostoli toata greutatea acestor cuvinte ale Invatatorului lor, desavarsit de bine au inteles. De aceea Apostolul I cov le spune celor botezati sa ia aminte: Nu fiti multi dascali, fratii mei De ce sa nu cautam aceasta? Fiindca mai mare judecata vom lua daca gresim chiar si putin in sfanta invatatura a lui Dumnezeu. Ca spune multe gresim toti; de nu greseste cineva in cuvant, acela e barbat desavarsit /Iac. 3:1-2/...