CCR a admis obiecţia de neconstituţionalitate în cazul angajării răspunderii Guvernului pe OUG 114
Partidul Social Democrat a depus, pe 30 decembrie 2019, o sesizare de neconstitutionalitate impotriva proiectului de modificare a Ordonantei de urgenta a Guvernului 114/2018, propus spre adoptare prin angajarea raspunderii Guvernului la data de 23 decembrie 2019.
Sesizarea vizeaza atat forma proiectului de modificare (faptul ca exista deja un proiect de aprobare a OUG 114 in procedura legislativa), cat si fondul proiectului (interzicerea cumulului pensiei cu salariul), precizeaza PSD intr-un comunicat transmis AGERPRES.
Social-democratii sustin in sesizarea la CCR ca, in prezent, proiectul de lege pentru aprobarea OUG 114/2018 se afla in procedura legislativa pe ordinea de zi a Camerei Deputatilor, sub rezerva depunerii raportului de catre comisiile sesizate in fond.
Angajarea raspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege in conditiile in care acesta este si pe ordinea de zi a Parlamentului este neconstitutionala, intrucat Guvernul este obligat sa lase Parlamentul sa se pronunte asupra acestuia. Cand Guvernul isi angajeaza raspunderea asupra unui proiect de lege, obiectul de reglementare trebuie sa contina prevederi care se circumscriu clar unui singur domeniu. Angajarea raspunderii Guvernului nu se poate face printr-un proiect de lege care sa modifice sau sa completeze mai multe legi in vigoare, aceasta maniera fiind profund neconstitutionala, precizeaza social-democratii, conform sursei citate.
De asemenea, PSD este in principiu de acord cu interzicerea cumulului pensiei cu salariul, dar aceasta reglementare trebuie sa se faca in mod legal si constitutional si mai ales dupa o analiza pe domenii de activitate, astfel incat sa nu se creeze dezechilibre pe piata fortei de munca, mai arata sursa mentionata.
In sesizarea depusa la CCR se arata ca, prin angajarea raspunderii, Guvernul a incalcat prevederile constitutionale privind unica autoritate legiuitoare reprezentata de Parlament si deciziile Curtii Constitutionale. Autoritatea executiva si-a depasit competentele prin extinderea atributiilor Guvernului si substituirea acestuia in competentele de legiferare ale Parlamentului, singura autoritate legiuitoare a tarii, astfel cum acestea sunt reglementate de Constitutia Romaniei, republicata. Conform dispozitiilor art. 61 din Constitutia Romaniei, republicata, Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii.
Angajarea raspunderii Guvernului asupra acestui proiect de lege, in conditiile in care exista un alt proiect cu acelasi obiect de reglementare, care se afla in proces de legiferare la Camera Deputatilor, in calitate de Camera decizionala, este de natura sa declanseze un conflict juridic de natura constitutionala intre Guvern si Parlament, intrucat prin exercitarea de catre Guvern a unei competente cu nerespectarea cadrului constitutional care o circumstantiaza s-a incalcat competenta Parlamentului de unica autoritate legiuitoare. Legitimarea unui asemenea act ar putea conduce la crearea unui blocaj institutional, in sensul ca Parlamentul ar fi in imposibilitatea de a legifera, adica de a-si exercita rolul sau functional, de unica autoritate legiuitoare (Decizia nr. 1433 din 3 noiembrie 2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 12 noiembrie 2010), se mentioneaza in sesizare.
Legea privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative incalca prevederile art. 16, art. 41 alin. (1), art. 44 alin.(1) si ale art. 47 alin.(2) din Constitutie, mai arata PSD.
Prin introducerea art. 41 indice 1, art.41 indice 2 si art. 41 indice 3 in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2018 se interzice cumularea pensiei pentru limita de varsta apartinand sistemului public de pensii cu venituri salariale obtinute in cadrul autoritatilor si institutiilor publice centrale, locale, regii autonome, societati nationale, companii nationale si societati comerciale la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala. Persoanele aflate intr-o astfel de situatie sunt obligate sa opteze intre suspendarea platii pensiei pe durata exercitarii activitatii si incetarea raporturilor de munca. (...) Normele nou introduse conditioneaza continuarea raporturilor de munca sau impun incetarea fortata a acestora, pornind de la un criteriu profund discriminatoriu, care contravine principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor. Interzicerea cumulului pensiei cu salariul se aplica doar unei anumite categorii de persoane, se mai mentioneaza in sesizarea PSD la CCR. AGERPRES/(AS - autor: Iulia Carciog, editor: Mihai Simionescu, editor online: Ada Vilceanu)