A fost odata ca niciodata un student uscativ din ara Soarelui Rasare care, de plictiseala, si-a adunat tovarasii inspirati de arcanele cartilor de tarot si s-a pus pe furat. Prada lor nu au fost dubloane de aur sau saci de rafii pline de nestemate, ci o schimbare sociala indusa de alterarea modului de gandire a coruptilor ajunsi in pozitii cheie. Povestea de Robin Hood proletar va provoaca un sentiment de d ja-vu? Nu este de mirare, dar Persona 5 Royal reuseste sa se furiseze din nou in portofelele noastre, compensandu-ne regeste sub forma unei aventuri si mai bogate.

Opresiunea maselor de catre cei bogati si puternici este un laitmotiv al literaturii si, in general, al culturii indiferent de locatia geografica. Fie ca vorbim de Arsene Lupin, de Simon Templar, de Kasumi Goto sau chiar de Sly Cooper, subiectul hotului gentilom reprezinta o inspiratie destul de des utilizata. Cea mai exhaustiva abordare a subiectului ramane fara dar si poate cea din Persona 5, care, in noua editie botezata Royal, devine si mai captivanta. Sa vedem insa prin ce difera Royal de JRPG-ul original votat de mai multi jocul anului 2017.

La suprafata nu prin foarte multe, 80% din continut fiind identic cu jocul original. Ne asteapta aceeasi aventura colorata, plina de viata si de nazbatii, care binedispune si cei mai morocanosi jucatori autoizolati. Fiind un JRPG, nu lipsesc insa nici drama si nici momentele tensionate, Persona 5 fiind asemanator cu un carusel al emotiilor. In continuare eroul principal este acelasi Joker, care, in urma unei nopti fatidice in care a incercat sa salveze o domnisoara la ananghie, se trezeste cu un cazier de toata frumusetea. Relocat de parintii ingrijorati, eroul nostru mai naiv decat Fat Frumos si mai curajos decat Harap Alb, aduna in jurul sau o ceata de alti neadaptati sociali, alaturi de care incearca sa schimbe societatea moderna. Astfel se naste echipa Phantom Thieves, ce-si propune sa se infiltreze in inima adultilor corupti de idealuri si aspiratii false, determinandu-i sa redevina cetateni model. Povestea intortocheata se desfasoara din nou pe o perioada de mai bine de 100 de ore, punctele de pornire si final fiind mai mult sau mai putin identice. Drumul dintre ele este insa presarat de noi personaje si noi elemente de gameplay care cizeleaza un joc deja finisat si in forma originala.

Persona 5 Royal vine cu mai mult decat skin-urile cosmetice din editia GOTY. Desi noutatile aduse pot parea cam putine din punct de vedere cantitativ, avem de-a face cu un caz in care rezultatul final depaseste suma componentelor. Toate aditiile sunt implementate cu precizie chirurgicala, astfel ca nu exisa note discordante fata de continutul original. Veteranii seriei se vor bucura si de niste imbunatatiri capabile sa faca viata mai comoda intr-un joc in care orarul limitat necesita o administrare riguroasa a activitatilor. De exemplu, stilul mamos al lui Morgana a fost redus, oferindu-se astfel jucatorilor mai mult timp liber seara, motanul de serviciu trimitandu-ne mai rar la culcare decat inainte. Libertatea de miscare crescuta vine la pachet si cu noi locatii si activitati. Printre aceste se numara barul in care putem juca darts sau biliard, dar si posibilitatea de a face negot cu diferite obiecte relativ greu de gasit. Aceste ocupatii presupun fie explorarea temeinica a lumii de joc, fie obisnuirea cu noi mini-jocuri. De exemplu, darts este deosebit de distractiv si usor de jucat, venind la pachet cu dezvoltarea abilitatii de grup Baton Pass.

Un alt inconvenient rezolvat este reprezentat de reincarcarea rezervei de SP. Persona 5 Royal de pune mai multe metode la...