Mantuitorul a vorbit deschis despre aceasta taina inainte de instituirea ei. La Sfantul Evanghelist Ioan, cap.6, ne vorbeste despre Hristos, painea vietii . Cat de greu le-a fost ucenicilor sa inteleaga, dar multimilor? O parte din cei care erau de fata l-au parasit, iar ucenicii au exclamat: Greu este cuvantul acesta! Cine poate sa-l asculte? (In. []Mantuitorul a vorbit deschis despre aceasta taina inainte de instituirea ei. La Sfantul Evanghelist Ioan, cap.6, ne vorbeste despre Hristos, painea vietii . Cat de greu le-a fost ucenicilor sa inteleaga, dar multimilor? O parte din cei care erau de fata l-au parasit, iar ucenicii au exclamat: Greu este cuvantul acesta! Cine poate sa-l asculte? (In. 6, 60).

Care este sensul cuvintelor Domnului? Ce le-a spus Iisus incat au fost atat de speriati? Ce nu putea fi inteles?Foarte direct spus, ceea ce si astazi este greu de inteles. In cuvantarea euharistica Mantuitorul le-a spus celor ce-l inconjurau urmatoarele: Adevarat, adevarat zic voua, daca nu veti manca trupul Fiului Omului si nu veti bea sangele Lui, nu veti avea viata in voi. Cel ce mananca trupul Meu si bea sangele Meu are viata vesnica, si Eu il voi invia in ziua cea de apoi. Trupul este adevarata mancare si sangele Meu, adevarata bautura. Cel ce mananca trupul Meu si bea sangele Meu ramane intru Mine si Eu intru el. Precum M-a trimis pe Mine Tatal cel viu si eu viez pentru Tatal, si cel ce Ma mananca pe Mine va trai prin Mine. Aceasta este painea care s-a pogorat din cer, nu precum au mancat parintii vostri mana si au murit. Cel ce mananca aceasta paine va trai in veac (In. 6, 53-59).

Multi au inteles cuvintele Mantuitorului ad litteram, s-au speriat si au plecat. Hristos Domnul a vrut sa ne transmita in schimb ceva ce nu a putut nimeni pana la El. Ne-a oferit posibilitatea de a fi (El) in noi si noi in El. Dar sa revenim asupra textului din Ioan.

Textul acesta nu poate fi vazut singur, nici nu poate fi izolat de alte texte in care tema este aceeasi. Cel mai important este sa-l corelam cu evanghelistii sinoptici, dintre care vom exemplifica pasajul din Sfantul Marcu 14, 22-24: Si, mancand ei, a luat Iisus paine si binecuvantand, a frant si le-a dat lor si a zis: Luati, mancati, acesta este Trupul Meu. Si luand paharul, multumind, le-a dat si au baut din el toti. Si a zis lor: Acesta este Sangele Meu, al Legii celei noi, care pentru multi se varsa. Acesta este textul de fundamentare al Euharistiei, acum, in momentele rostirii acestor cuvinte, Mantuitorul a inaugurat Sfanta Liturghie.

De ce avem atat de multa nevoie de acest text? Pentru ca prin intermediul lui putem intelege ca Mantuitorul nu doreste sa ne socheze. Consumarea Lui, prin impartasanie, este mult mai usoara sub forma painii si a vinului. Ceea ce trebuie sa credem este ca Iisus este prezent in mod real in paine si vin, ca painea si vinul sunt Trupul si Sangele Lui.

Este extrem de important sa credem acest lucru, intrucat, in mod contrar, nu vom avea viata in noi (In. 6, 56).

Cuvantul euharistie isi are originea in limba greaca si inseamna multumire. Euharistia mai este cunoscuta si sub numele de Cina Domnului, Taina Trupului si a Sangelui, Impartasanie, Jertfa fara de Sange.

Inca de la inceput ea a fost centrul cultului crestin. Liturghiile pe care noi le mostenim s-au construit in jurul ei, arhitectura lor e una euharistica. Nimeni nu avea acces la Trupul si Sangele Domnului daca mai inainte nu era botezat si miruns.

Trebuie sa stim ca in primele veacuri se impartasea intreaga comunitate de crestini, ca a nu te impartasi era o privatiune. Doar cei cu pacate extrem de grele nu se apropiau de potir. Cu timpul rigoarea euharistica a scazut, mai bine spus zelul si fuga dupa Hristos s-au diminuat. Comunitatile de crestini s-au...