din Dreptarul Invataturii Sanatoase de Traian Dorz Ce spune Sfanta Scriptura Drept aceea, mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh (Matei 28, 19). Cel ce va crede si se va boteza se va mantui; iar cel ce nu va crede se va osandi (Marcu 16, 15-16). Iisus []din Dreptarul Invataturii Sanatoase de Traian DorzCe spune Sfanta ScripturaDrept aceea, mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh (Matei 28, 19).

Cel ce va crede si se va boteza se va mantui; iar cel ce nu va crede se va osandi (Marcu 16, 15-16).

Iisus a raspuns: Adevarat, adevarat zic tie: de nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in Imparatia lui Dumnezeu (Ioan 3, 5). i zicand acestea, a suflat asupra lor si le-a zis: Luati Duh Sfant; carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate si carora le veti tine, vor fi tinute (Ioan 20, 22-23).

Iar Petru a zis catre ei: Pocaiti-va si sa se boteze fiecare dintre voi in numele lui Iisus Hristos, spre iertarea pacatelor voastre (Fapte 2, 38).

Pe care i-au pus inaintea apostolilor, si ei, rugandu-se, si-au pus mainile peste ei (Fapte 6, 6).

Drept aceea, luati aminte de voi insiva si de toata turma, intru care Duhul Sfant v-a pus pe voi episcopi, ca sa pastrati Biserica lui Dumnezeu (Fapte 20, 28).

Au nu stiti ca toti cati in Hristos Iisus ne-am botezat, intru moartea Lui ne-am botezat? Deci ne-am ingropat cu El, in moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a inviat din morti, prin slava Tatalui, asa sa umblam si noi intru innoirea vietii (Rom. 6, 3-4).

Asa sa ne socoteasca pe noi fiecare om: ca slujitorii ai lui Hristos si ca iconomi ai tainelor lui Dumnezeu (I Cor. 4, 1).

Paharul binecuvantarii pe care-l binecuvantam nu este, oare, impartasirea cu sangele lui Hristos? Painea pe care o frangem nu este, oare, impartasirea cu trupul lui Hristos? (I Cor. 10, 16).

Iar Cel ce ne intareste pe noi impreuna cu voi, in Hristos, si ne-a uns pe noi, este Dumnezeu, Care ne-a si pecetluit pe noi si a dat arvuna Duhului in inimile noastre (II Cor 1, 21-22).

Este un Domn, o credinta, un botez (Efes. 4, 5).

De aceea, va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va alipi de femeia sa si vor fi amandoi un trup. Taina aceasta mare este; iar eu zic in Hristos si in Biserica (Efes. 5, 31-32).

Pavel si Timotei, robi ai lui Hristos Iisus, tuturor sfintilor intru Hristos Iisus, celor ce sunt in Filipi, impreuna cu episcopii si diaconii (Filip. 1, 1).

Pentru aceasta te-am lasat in Creta, ca sa indreptezi cele ce mai lipsesc si sa asezi preoti prin cetati, precum ti-am randuit (Tit 1, 5).

Este cineva bolnav intre voi? Sa cheme preotii Bisericii si sa se roage pentru el, ungandu-l cu untdelemn, in numele Domnului. i rugaciunea credintei va mantui pe cel bolnav si Domnul il va ridica, si de va fi facut pacate se vor ierta lui.

Marturisiti-va deci unul altuia pacatele si va rugati unul pentru altul, ca sa va vindecati (Iacov 5, 14-16).

Ce spun Sfintii ParintiSfintele Taine sunt lucrarile vazute prin care se arata lucrarile nevazute ale Duhului Sfant in viata Bisericii si in viata fiecarui credincios. Pentru ca omul are nu numai sufletul sau nevazut, ci are si trupul vazut. Prin aceste Taine vazute ni se impartaseste harul nevazut al Sfantului Duh.

Partea vazuta din afara a tainei o formeaza lucrurile, cuvintele si actele slujbei, iar partea nevazuta launtrica a tainei este harul dumnezeiesc care se impartaseste prin partea cea vazuta.

Scopul Sfintelor Taine este sfintirea omului. Harul pe care ele il impartasesc pentru cel ce crede este harul sfintitor.

Ceea ce produce harul lui Dumnezeu prin credinta in sufletul celui credincios sunt roadele sfinte ale acestui har. Sunt urmarea minunata a impartasirii prin ele cu puterea Duhului Sfant.

Desi Harul dumnezeiesc este unul singur, totusi, prin lucrarea pe care o implineste El in cel ce crede, este deosebit de la Taina la Taina. Cele sapte Taine ale Bisericii corespund celor sapte mari trebuinte ale fiilor Bisericii Domnului.

Dreapta noastra credinta ne invata ca in Biserica Domnului sunt sapte Sfinte Taine, toate constituind Taina lui Dumnezeu, pentru ca pe toate le savarseste Duhul Sfant in numele lui Iisus Hristos si prin lucrarea voii Tatalui Ceresc. Aceste Taine sunt: 1. Botezul; 2. Mirungerea; 3. Impartasania; 4. Pocainta (sau Nasterea din nou); 5. Preotia; 6. Nunta; 7. Maslul.

Tainele sunt, in Biserica, pentru oricine are o credinta vie, ca niste izvoare curate prin care curge spre noi puterea sfintitoare a harului dumnezeiesc. i ca niste stalpi puternici pe care se sprijina viata cea noua in Hristos Iisus.

Sfintii Parinti invata ca in Sfintele Taine este focul care incalzeste inima, arde patimile, lumineaza sufletul si aduce rodul sfintitor vietii crestine. Ele sunt altoiul care innobileaza trairea noastra, apa care invioreaza toate virtutile noastre, paine care satura sufletul si doctorii care ni se dau pentru insanatosirea si intarirea vietii noastre duhovnicesti.

Ce spune Parintele IosifIn mod deosebit, Sfintele Taine intaresc in noi darurile Sfantului Duh si prin ele ni se curatesc virtutile omului nostru duhovnicesc si ale fiintei noastre celei noi.

Desigur ca orice suflet trebuie sa se apropie de oricare dintre aceste Sfinte Taine cu frica lui Dumnezeu, cu credinta si cu dragoste. Pentru ca fara credinta este cu neputinta sa fim placuti lui Dumnezeu, caci oricine se apropie de El trebuie sa creada, spune Sfanta Scriptura (cf. Evrei 11, 6).

Prin Sfintele Taine primite cu credinta si pretuite in smerenie se intaresc si se infrumuseteaza in noi...