Eu sunt Calea, Adevarul si Viata (Ioan 14, 6) ne spune Hristos; si aceasta afirmatie, daca o punem nu doar in mintea, ci si in inima noastra, spulbera toate fricile si angoasele, toate tristetile si neputintele. Cum putem fi necajiti, posaci si plini de resentimente cand avem un Dumnezeu atat de smerit si iubitor, []Eu sunt Calea, Adevarul si Viata (Ioan 14, 6) ne spune Hristos; si aceasta afirmatie, daca o punem nu doar in mintea, ci si in inima noastra, spulbera toate fricile si angoasele, toate tristetile si neputintele. Cum putem fi necajiti, posaci si plini de resentimente cand avem un Dumnezeu atat de smerit si iubitor, care Se coboara in materie, ia trup omenesc, tremura de frig si foame, e plin de bube si rani, e judecat pe nedrept, e tradat de toti, e scuipat si batjocorit, e ucis ca un talhar ticalos si toate le rabda ca sa ne deschida noua portile Imparatiei si sa ne gateasca loc de odihna?Toate cele de mai sus avem mare nevoie sa ni le inscriem adanc pe tablele de carne ale inimii noastre. Orice incercare s-ar ivi in viata noastra si oricat de dureroasa ar fi ea, trecuta prin filtrul rugaciunii izvorate din inima in care Hristos i-a scris iubirea, capata o cu totul si cu totul alta semnificatie. i, in loc sa secatuiasca puterile sufletului, devine izvor de putere, dar si de noi intelesuri. Caci, inclinati spre comoditate si pacat, nu reusim sa crestem duhovniceste decat trecand astfel de examene dureroase.
De la cadere si pana la sfarsitul veacurilor, suferinta nu va pleca din lumea aceasta oricat ar progresa stiinta, oricata bunastare materiala am avea. Durerea este profesorul care ne invata cum sa pasim spre vesnicie, ne obliga sa ne agatam de mana Parintelui ceresc, ca si copilul mic care invata sa mearga. Dar e o infinita diferenta intre suferinta traita in singuratate, revolta si necredinta si cea purtata impreuna cu Hristos. In acest ultim caz, Domnul nu doar ca ia pe umerii Sai povara, dar il ia in brate si pe cel suferind. i, acolo, cuibarit in sanul iubirii dumnezeiesti, lacrimile durerii devin baia unei renasteri si, in suferinta, se descopera o bucurie de o cu totul alta natura decat cea generata de implinirile acestei lumi. Este o bucurie care nu exclude durerea, ci care cumva e chiar potentata de aceasta. Asa cum Hristos, la...