Botezul Domnului – temelia Botezului creștin
Taina Sfantului Botez este poarta de intrare in Biserica si in Imparatia cerurilor. Stim aceasta din convorbirea Mantuitorului Iisus Hristos cu unul din invatatii Legii vechi, si anume cu Nicodim, care era un om intelept si duhovnicesc. Iisus ii spune acestuia ca de nu se va naste cineva de sus, nu va putea sa vada Imparatia lui Dumnezeu (Ioan 3, 3). La intrebarea lui Nicodim: cum va putea un om in varsta sa se nasca din nou?, Mantuitorul ii raspunde: De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in Imparatia cerurilor (In. 3, 5).
Asadar, Taina Sfantului Botez este taina nasterii din nou, taina nasterii duhovnicesti a persoanei. Prin nasterea biologica sau trupeasca, omul se naste pentru viata aceasta pamanteasca si merge spre moarte din cauza pacatului stramosesc care s-a transmis tuturor oamenilor ca predispozitie sau inclinatie spre pacat. Deci, cine se naste fizic intru Adam, ca om, se naste pentru a muri fizic, insa cine se naste spiritual intru Hristos prin Botezul cu apa si Duh Sfant, se naste pentru a trai vesnic, potrivit cuvintelor Mantuitorului: Cel ce crede in Mine, chiar de va muri, va fi viu (Ioan 11, 25).
A De aceea Sfantul Apostol Pavel ne spune: Precum in Adam toti mor, asa si in Hristos toti vor invia (I Corinteni 15, 22).
Deci, in Taina Sfantului Botez se pregateste inceputul invierii oamenilor, mai intai invierea sufletului din pacat, prin credinta, viata curata si fapte bune, iar apoi, la Invierea cea de obste, si invierea trupului din stricaciune, pentru a trai vesnic in iubirea Preasfintei Treimi. Asadar, legatura tainica intre Botezul din Biserica si inceputul intrarii omului in Imparatia cerurilor este continutul cel mai profund al Tainei Sfantului Botez. Nimeni nu poate intra in Imparatia cerurilor daca nu se naste din apa si din Duh in Biserica.
Apa este folosita la Botez pentru a arata ca dupa cum ea este element esential pentru viata trupului, tot asa este Duhul Sfant necesar pentru viata spirituala a fiintei umane, atat pentru suflet, cat si pentru trup, intrucat Duhul Sfant ii daruieste omului harul infierii, il curateste de toata intinaciunea, il conduce la inviere si ii daruieste viata vesnica in lumina Sfintei Treimi.
Botezul Mantuitorului Iisus Hristos este pregatire pentru Botezul crestinHristos nu avea nevoie sa fie botezat de catre Ioan, pentru ca era fara de pacat, dar intrucat a luat asupra Sa conditia umana, adica a intrat in lumea marcata de pacat si moarte, El Se boteaza pentru mantuirea oamenilor, pentru a arata fiecarui om ca are nevoie de curatire si de schimbare. Aceasta schimbare sau innoire inseamna ca omul cel vechi al pacatului neascultarii trebuie sa moara, ca sa se nasca omul cel nou care traieste vesnic in comuniune de ascultare si iubire cu Dumnezeu Tatal, Fiul si Duhul Sfant.
Sarbatoarea Botezului Domnului, a Epifaniei sau a Teofaniei, este si sarbatoarea aratarii Preasfintei Treimi, pentru ca la Botezul Domnului S-a aratat, deodata, lucrarea Tatalui, a Fiului si a Sfantului Duh. Aceasta minune dumnezeiasca s-a facut cand Mantuitorul Iisus Hristos a iesit in public si S-a botezat in apele Iordanului, la varsta de 30 de ani. Atunci, deodata cu Persoana lui Dumnezeu Fiul devenit Om din iubire pentru oameni, Se arata si Celelalte doua Persoane ale Preasfintei Treimi. Duhul Sfant in chip de porumbel coboara peste Fiul lui Dumnezeu devenit Om, indata dupa ce a iesit din apele Iordanului, iar glasul Tatalui ceresc se aude zicand: Acesta este Fiul Meu cel iubit intru care am binevoit (Matei 3, 17). Din acest motiv, troparul Botezului Domnului pune accentul tocmai pe aratarea Preasfintei Treimi: In Iordan, botezandu-Te Tu, Doamne, inchinarea (adorarea) Treimii s-a aratat, ca glasul Parintelui a marturisit Tie, Fiu iubit pe Tine numindu-Te, si Duhul, in chip de porumbel, a adeverit intarirea (taria) cuvantului. Cel ce Te-ai aratat, Hristoase Dumnezeule, si lumea ai luminat, slava Tie .
De la Botezul Domnului am invatat, in mod deosebit, ca Fiul lui Dumnezeu intrupat, Iisus Hristos, este Unul din Sfanta Treime. Taina aceasta a cunoscut-o mai intai Maica Domnului, cand ingerul i-a spus cum va naste un Prunc, desi ea nu a cunoscut barbat, si anume: Duhul Sfant Se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri; pentru aceea si Sfantul care Se naste din tine Fiul lui Dumnezeu Se va chema (Luca 1, 35). Vedem asadar ca intreaga Sfanta Treime a lucrat intruparea sau inomenirea Fiului, desi numai Fiul S-a facut Om.
Insa, la Botezul Domnului Iisus Hristos in Iordan, ceea ce stia numai Maica Domnului s-a aratat public, cand Fiul Care S-a facut Om este insotit si confirmat de glasul Tatalui din ceruri: Acesta este Fiul Meu Cel iubit intru care am binevoit (Matei 3, 17), si de catre Duhul Sfant Care coboara peste El sub forma de porumbel. Deci, am putea spune ca sarbatoarea Botezul Domnului, Epifania sau Teofania, este si serbare a aratarii Preasfintei Treimi intrucat la Botezul Domnului in Iordan S-a aratat intreaga Sfanta Treime. In lumina Botezului Domnului Hristos intelegem de ce Botezul crestin se savarseste in numele Sfintei Treimi, adica in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Mantuitorul Insusi, la sfarsitul Evangheliei dupa Matei, inainte de a Se inalta la ceruri, porunceste Apostolilor Sai sa mearga si sa invete neamurile credinta in Iisus Hristos si sa le boteze in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh (cf. Matei 28, 19). Dupa cum Sfanta Treime a fost prezenta la Botezul Mantuitorului Hristos, tot asa Sfanta Treime este prezenta si cand se boteaza fiecare om pentru a deveni crestin. Deci, prin Botezul Sau, Mantuitorul Iisus Hristos a pregatit botezul crestin. In acest sens, Biserica lui Hristos se constituie la Cincizecime prin Pogorarea Sfantului Duh peste Apostoli si prin botezul multimilor de oameni in numele Sfintei Treimi (cf. Fapte 2, 41). Din acest motiv sarbatoarea Sfintei Treimi este acum ingemanata in calendar cu sarbatoarea Pogorarii Duhului Sfant sau a Cincizecimii (Luni dupa Duminica Rusaliilor), iar la rugaciunile incepatoare, rugaciunea Preasfanta Treime urmeaza dupa rugaciunea Imparate ceresc. Deci, Duhul Sfant impartaseste iubirea Preasfintei Treimi si face Biserica plina de Sfanta Treime.
Cand Mantuitorul Iisus Hristos S-a botezat in Iordan de catre Inaintemergatorul si Botezatorul Ioan, Sfantul Ioan a simtit sfintenia Lui si I-a zis: Eu am trebuinta sa fiu botezat de Tine, si Tu vii la mine? (Matei 3, 14), pentru ca el s-a nascut pe cale naturala si purta in firea lui pacatul stramosesc, insa Mantuitorul S-a nascut fara de pacat, adica mai presus de fire, de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria.
Mantuitorul ii raspunde lui Ioan: Lasa acum, ca asa se cuvine noua sa implinim toata dreptatea (Matei 3, 15). Cu alte cuvinte, nu este o necesitate ca Iisus Hristos sa Se boteze, fiindca El este fara de pacat, dar intrucat, in mod liber, ia asupra Sa pacatul lumii, El implineste dreptatea, adica voia lui Dumnezeu Tatal ca Fiul Sau sa fie Mantuitorul lumii. El S-a facut purtatorul conditiei umane, al unei vieti care este amestecata cu moartea, pentru ca sa daruiasca oamenilor muritori viata Lui cea fara de moarte vesnica.
Cand Mantuitorul Se boteaza, cerurile se deschid si Duhul Sfant coboara peste umanitatea lui. Aceasta inseamna ca si atunci cand se boteaza un om, adult sau copil, in Biserica, cerurile se deschid si harul Duhului Sfant introduce pe om in viata Sfintei Treimi. Preotul care savarseste Botezul doar arata vizual lucrarea cea nevazuta a Sfintei Treimi, deoarece cand se boteaza un om, adult sau copil, Hristos Domnul, Arhiereul vesnic, il boteaza pe acesta prin lucrarea Duhului Sfant si prin bunavointa Tatalui.
Ultimele cuvinte din Evanghelia de astazi sunt cheia intelesului Botezului, si anume: Acesta este Fiul Meu Cel iubit intru care am binevoit (Matei 3, 17). In Dumnezeu Fiul devenit Om, Dumnezeu Tatal iubeste intreaga umanitate. Prin urmare, cand se boteaza un om, glasul Parintelui ceresc spune tainic: acesta este fiul Meu cel iubit, pentru ca Dumnezeu Tatal cuprinde in iubirea Sa vesnica pentru Fiul Sau pe fiecare om botezat, devenit crestin, care poarta numele lui Hristos.
Cand se boteaza un copil, primeste binecuvantare nu numai copilul respectiv, ci si familia si Biserica intreaga, pentru ca Botezul nu este numai un eveniment personal, ci si unul comunitar, eclesial. Cu fiecare nou botezat se arata o data in plus iubirea vesnica a Preasfintei Treimi pentru oamenii care doresc bucuria si viata vesnica din Imparatia Preasfintei Treimi.
Din acest motiv, Botezul este un izvor de mare bucurie pentru familie, pentru parohie si pentru Biserica intreaga, soborniceasca. Copiii care nu sunt botezati, sub pretextul ca nu sunt suficient de maturi ca sa inteleaga Taina Botezului, sunt lipsiti de o binecuvantare unica, aceea a unirii lor personale cu Sfanta Treime in Sfanta Biserica, iar daca se intampla sa moara nebotezati, ei nu se pot bucura deplin de bucuria vietii vesnice, dupa cum spun Sfintii Parinti.
Biserica Ortodoxa considera ca trebuie sfintita nu numai viata matura a omului, ci si copilaria si tineretea luiCand se boteaza copilul, in...