Nu se poate tăgădui adevărul: am ajuns o creştinătate de nume.
Nu se poate tagadui adevarul: am ajuns o crestinatate de nume. Vedem in lume un crestinism de nume. Vedem in lume un paganism ce-si zice crestinism.
Cum am ajuns aici? S-a vorbit mult despre aceasta. i s-ar mai putea vorbi mult. Eu voi spune, pe scurt, numai atat: Domnul Iisus a venit in lume sa-l scoata pe om din lume. Sa-l scoata din duhul cel rau al lumii in care intrase dupa iesirea din gradina Edenului. Iisus i-a scos din lume, mai intai, pe cei doi - sprezece apostoli, carora le zicea: Voi nu sunteti din lume, de aceea lumea va uraste (Ioan 15, 19).
Trei ani de zile, cat a propovaduit pe pamant, Domnul Iisus a scos multe suflete din lume. i pe urma a suferit rastignirea afara din tabara Era si aceasta o predica vie ca la Golgota poti ajunge numai iesind afara din tabara , afara din lume. La mantuire poti ajunge numai iesind din lume, pentru ca, precum spunea Apostolul Iacov, prietenia lumii este vrajmasie cu Dumnezeu (Iacov 4, 4). De aceea a strigat acest testament cu putere si Apostolul Pavel: Iar noi sa iesim afara din tabara, la El (Evrei 13, 13).
Acesta a fost testamentul pe care il tineau primii crestini. Aceasta a fost parola primilor crestini. Ei traiau afara din tabara . Ei traiau cu totul afara din tabara lumii. Se plinisera asupra lor cuvintele Domnului: erau urati si prigoniti fiindca nu erau din lume. Fiindca lumea iubeste numai ce este al ei (Ioan 15, 19).
Veacul de aur al crestinatatii a fost acesta cand crestinii traiau afara din tabara . Erau urati si prigoniti tocmai pentru ca iesisera din lume.
Dar vremea a trecut. Crestinii au inceput a se intoarce, rand pe rand, in tabara , in lume. i pe urma s-au intors cu gramada. S-au intors aproape cu totii. i atunci s-a petrecut un lucru ciudat, ca sa-i zic asa. Cei care s-au intors in tabara , au crezut ca pot lua cu ei si Golgota. Au crezut ca pot muta cu ei in tabara si Golgota, si praznicele, si crestinatatea, si Biserica, si mantuirea. i asa am ajuns la ciudata crestinatate de azi, care crede ca se poate mantui stand in tabara . Crede omul in Dumnezeu, crede in Iisus Hristos, merge din cand in cand si la Biserica, tine si unele porunci dar traieste in lume, traieste in tabara , traieste in buna pace cu toate modele si pacatele lumii.
Crede omul in Dumnezeu, ii place chiar sa-i vorbesti de cele sufletesti, asculta cu drag Cuvantul lui Dumnezeu dar indata ce-l chemi sa iasa din tabara , din lume, asta nu-i mai placeLui ii trebuie o Golgota , o mantuire care sa stea cu el in tabara . i asta-i nenorocirea care ne-a adus la crestinismul cel de nume.
Aici intra rosturile Oastei. Aici am intrat noi cu rosturile Oastei. Cu Oastea Domnului noi am reluat firul vietii crestine de acolo de unde s-a rupt; de la primii crestini, de la testamentul Mantuitorului: Voi in lume sunteti, dar nu mai sunteti din lume Acest testament ni l-a spus mereu Biserica, dar noi n-am avut urechi duhovnicesti sa-l auzim.
Slavita sa fie clipa cand in Biserica, prin un preot Duhul Domnului ne a deschis urechile si ne-a deschis mintea sa intelegem ca toata truda noastra de a ne mantui este zadarnica, cata vreme noi traim in tabara , in lume. De aceea, ascultand indemnul Apostolului Pavel, noi, ostasii Domnului, am iesit la Golgota, afara din tabara . Ni s-au deschis ochii si ni s-a deschis mintea sa vedem si sa intelegem viata intr-o lumina noua, in lumina cea adevarata, in lumina vietii Ne-am aflat pe noi insine si rostul vietii noastre. i, plini de bucurie, am strigat: Orbi am fost si acum vedem. In lume am fost, dar acum am iesit din lume .
Dar lumea (ce cuvant potrivit!) tocmai in acest punct nu ne intelege. i vede o noutate primejdioasa in Oastea Domnului. Ba inca striga dupa noi ca suntem contra Bisericii. Mai ales de cand strigarea aceasta a inceput-o si Lumina Satelor . Dar noi tinem si vom tinea pana la sfarsit la Sfanta noastra Biserica, la toate Tainele si randuielile ei. Deosebirea e doar numai atat ca noi vedem acum Biserica,...