Unul isi spunea virtutile; celalalt, mai in urma templului, pacatele. Unul vrednicia, celalalt nevrednicia. Ar fi bune virtutile fariseului. Vamesul nu le avea, dar in lipsa lor avea smerenia. Rele erau faptele vamesului, dar, pentru smerenie s-a intors din templu mai indreptat la casa sa. Cel mai bine ar fi de-a avea virtutile fariseului, si []Unul isi spunea virtutile; celalalt, mai in urma templului, pacatele.

Unul vrednicia, celalalt nevrednicia.

Ar fi bune virtutile fariseului. Vamesul nu le avea, dar in lipsa lor avea smerenia. Rele erau faptele vamesului, dar, pentru smerenie s-a intors din templu mai indreptat la casa sa.

Cel mai bine ar fi de-a avea virtutile fariseului, si inca intrecute, dupa cuvantul ca: de nu va prisosi dreptatea voastra pe cea a carturarilor si a fariseilor, nu veti intra in imparatia lui Dumnezeu virtuti unite cu smerenia vamesului.

Cu imbinarea virtutilor unuia si cu smerenia si cuvintele celuilalt s-au nevoit calugarii de-a lungul veacurilor. Caci: Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul , sunt cuvintele rugaciunii neincetate , care-si au obarsia in cuvintele vamesului, spuse de Iisus.

Cu aceasta rugaciune multi s-au intors mai indreptati Acasa in imparatie.

Pacatele au urmarile cele mai felurite asupra omului:1. Pe unii pacatele-i smeresc, ii rusineaza inaintea lui Dumnezeu si-i hotarasc la indreptare.2. Pe altii, mai inraiti in ele, ii salbatacesc cu totul.3. Iar pe altii ii imping pana la nebunia fara intoarcere.

Cu un cuvant pacatele tulbura sufletul in diferite trepte. Dar virtutile fariseice tulbura impotriva lor pe Dumnezeu. Caci virtutile din ambitie si din slava , e limpede ca nu sunt din har. De aceea dau nastere trufiei fariseice, care-si castiga pe Dumnezeu impotriva, precum insusi ne-a spus. Deci trufia cu virtuti, fiind o virtute in pielea goala, sau isi da seama de goliciunea sa si cere acoperamant smerenia (sau dulama lui Dumnezeu cum o numeste sfantul Isaac Sirul), cum ne asigura toti Sfintii Parinti. De ce sa fim smeriti ? Fiindca suntem marginiti si neputinciosi si traim intr-o lume plina de primejdii,calatorim pe-o mare, foarte adesea infuriata, care-si strecoara viforul pana in sufletele noastre.

Iisus a cunoscut durerea aceasta a oamenilor, de aceea le-a si imbiat o iesire,zicand: Cautati la Mine ca sunt bland si smerit cu inima si veti afla odihna sufletelor voastre ! Ar fi bine sa adancim intelesurile.

Blandetea si smerenia inimii, pe care ni le imbie...