1. Sufletului care traieste in credinta frumos, curat, credincios si smerit,care umbla in dragoste marturisind, rugandu-se, lu-crand si facand binelesi isi sfarseste viata in acestea, alergand cu staruinta ca un erou, rodind ca un pom cu roade dulci in orice vreme,veghetor ca un slujitor vrednic, gasit treaz la orice straja a noptii,ca un ostas viteaz []1. Sufletului care traieste in credinta frumos, curat, credincios si smerit,care umbla in dragoste marturisind, rugandu-se, lu-crand si facand binelesi isi sfarseste viata in acestea, alergand cu staruinta ca un erou, rodind ca un pom cu roade dulci in orice vreme,veghetor ca un slujitor vrednic, gasit treaz la orice straja a noptii,ca un ostas viteaz aparand frumos postul incredintat lui si implinindu-si cu daruire totala misiunea pentru care a fost ales,lauda ii va fi mare pentru Hristos inaintea oamenilor, iar lauda Lui pentru el va fi mare inaintea Tatalui Ceresc si a ingerilor Lui (Lc 12, 8).

Iar cununa si rasplata ii vor fi negraite si stralucite2. Iata cel dintai lucru care se cere sa-l aiba neaparat in alergarea lui un om al lui Dumnezeu: bunatatea.

Nici un lucru nu poate fi mai frumos si mai de pret la un om credincios decat a fi bun. Nici predicile lui, nici invatatura lui, nici cantarile lui nu-i pot inlocui bunatatea inimii cand n-o are.3. Bunatatea adevarata le cuprinde pe toate celelalte virtuti crestine!Dragostea, mila, smerenia, darnicia, evlavia sunt cuprinse in bunatate si toate lucreaza prin ea.

Nimic nu-l arata pe un om ce are in el ca bunatatea inimii lui.

In orice fel, in orice loc si in orice vreme.

Fata de orice semen, fata de orice lucru, fata de orice faptura.4. Cum stim sa predicam, nu ne pot auzi toti.

Cum stim sa scriem, nu ne pot citi toti.

Cum stim sa cantam, nu pot afla toti.

Cum suntem de destepti, nu ne pot cunoaste toti si la prea putini poate le pasa de aceste calitati ale noastre.

Dar cum suntem de buni si de blanzi asta o vad toti, o aud toti, o afla toti.

Iar Cuvantul lui Dumnezeu spune: blandetea (bu-natatea) voastra sa fie cunoscuta de toti oamenii: Domnul este aproape.5. Binecuvantat este si binecuvantat sa fie in veci slujitorul bun care se pune el insusi garant pentru unul pe care el il stie si mai bun, cand acesta este inca necunoscut. Primind astfel de bunavoie, pentru cinstea Domnului sau, sa treaca in umbra el, pentru ca o lumina mai mare ca a lui sa-i ia locul de cinste, pentru a-L sluji si mai frumos pe Dumnezeu.6. Binecuvantat este si acela caruia, dandu-i-se un loc mai dintai, dupa ce ajuns acolo, nu-l face de rusine sau de minciuna pe cel ce l-a ajutat sa ajunga. i nu uita niciodata ca locul lui se datoreaza dragostei si increderii care i-au fost aratate lui de un om bun al lui Dumnezeu.7. Lucrarea lui Dumnezeu este foarte felurita si larg cuprinzatoare, asa cum este si viata si cum sunt starile si locurile oamenilor pe pamant.

Dar, oricate lucrari diferite ar avea unii si altii, calitatea de oameni o au toti. i aceasta trebuie sa-i fie recunoscuta fiecaruia.

Dreptul la viata il au toti,dreptul la credinta il au toti,dreptul la o convingere il au toti si aceste drepturi trebuie sa-i fie recunoscute si respectate fiecarui om, de catre fiecare om.

Dar aceste drepturi au toate marea si unica lor obligatie pentru fiecare om: de a-L recunoaste pe Dumnezeu ca Facator si ca Binefacator al sau si de a se supune cu totul ascultarii de voia Sa.8. Oricine pretinde drepturile de om trebuie sa se supuna obligatiilor omului, care cuprind in ele insele respectul si tacerea mai ales in fata lucrarilor lui Dumnezeu care trec peste intelegerea noastra. i care sunt altfel de cum le-am vrea noi.9. In Cuvantul Sfant al Domnului se arata ca ordinea in care a randuit Dumnezeu darurile Duhului Sfant in Biserica Domnului Iisus este asa: intai apostoli, al doilea prooroci, al treilea invatatori, apoi cei care au darul minunilor, apoi cei ce au darul tamaduirilor, ajutorarilor, carmuirilor si vorbirii in felurite limbi (I Cor 12, 28; Ef 4, 11).

Dar oamenii de azi au inversat aceasta ordine, punand in primul rand pe cele din urma si in ultimul rand pe cele dintai.

De aceea nu le mai au pe cele adevarate.10. Cand Sfantul Pavel vorbeste despre darurile Duhului Sfant in...