Un intreg conglomerat de probleme stau in fata noastra la ora actuala. Desigur, isi anunta stringenta cele de ordin duhovnicesc. Mai mult ca oricand, vrajmasul mantuirii noastre se straduieste pe numeroase cai sa se catere ca pe o scara prin caderile si slabiciunile noastre, pentru a ajunge in suflet. Primele atacuri sunt impotriva MIN II1 (ratiunea strabatuta cu inima) si []Un intreg conglomerat de probleme stau in fata noastra la ora actuala. Desigur, isi anunta stringenta cele de ordin duhovnicesc. Mai mult ca oricand, vrajmasul mantuirii noastre se straduieste pe numeroase cai sa se catere ca pe o scara prin caderile si slabiciunile noastre, pentru a ajunge in suflet. Primele atacuri sunt impotriva MIN II1 (ratiunea strabatuta cu inima) si a INIMII (organul iubirii si adancul cel mai din adanc din om). Ajuns aici, incepe o lupta feroce impotriva discernamantului (unul dintre marile daruri ale Duhului Sfant, dupa Sf. Ioan Damaschin); a statorniciei in invatatura sanatoasa data sfintilor odata pentru totdeauna (Iuda 1,3); si a dragostei cu foc2 pentru Dumnezeu. Fiind anihilate acestea, sarmanul om devine fluierul vrajmasului, prin care-si canta in lume partitura veninoasa si ucigatoare. Intr-o astfel de stare, omul devine un animal salbatic, care raneste pe cine nimereste (Sf. Nicolae Velimirovici).

Ca urmare, fratilor, trebuie sa ramanem tari in fata tuturor ispitelor (cf. Iacov 4,7). Fara proba lor nu putem avea nadejdea mantuirii. Cuvantul ispita are in limba greaca si sensul de examen . Am venit pe pamant ca sa dam examene pentru viata cealalta. Restante nu exista. Anii trec repede, deci nu stati la rascruce. Fiecare sa-L urmeze pe Hristos la Rastignire, daca vrea sa se bucure de Inviere (Sf. Cuv. Paisie Aghioratul).

Ispitele sunt de sus, de jos, din spate, din fata, din stanga si din dreapta.1. Ispita de sus vine cu amagirea de a cunoaste mai mult decat ne trebuie pentru mantuirea sufletului. Sa nu citim doar pentru informatie, pentru incantarea intelectului, ci mai ales pentru traire. Unde se termina tirania cunoasterii incepe credinta. Pe pamant, Revelatia dumnezeiasca e incheiata; n-ai de ce sa visezi la lucruri mai inalte; avem toate lucrarile care ne trebuie; insuseste-ti-le si traieste prin ele (Sf. Teofan Zavoratul);2. Ispita de jos ne indeamna contrariul; sa stam lipiti de pamant, de gunoaiele acestei lumi: Nu lupta! , nu-ti folosi aripile duhovnicesti rugaciunea si postul! , nu sunt pentru tine Sfanta Scriptura si scrierile patristice! , esti bun asa cum esti! , la urma urmei, nu tu esti cel mai rau! sopteste ea;3. Ispita din spate ne readuce in fata...