Preasfânta Treime şi Sfânta Liturghie
Mai intai Sfanta Liturghie incepe cu binecuvantarea: Binecuvantata este imparatia Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor . Se pomenesc in acest cuvant cele trei persoane ale Sfintei Treimi: Tatal, Fiul si Sfantul Duh. Noi credem ca Dumnezeu este Unul in fiinta si intreit in persoana. E o taina a credintei noastre, poate cea mai mare taina, ceva ce nu putem intelege dar putem primi prin credinta. Asta-i descoperirea dumnezeiasca.
La Botezul Mantuitorului nostru Iisus Hristos S-a aratat Sfanta Treime asa ca Dumnezeu Tatal a vorbit si a zis: Acesta este Fiul Meu cel iubit intru Care bine am voit (Matei 3, 17), Dumnezeu Fiul facut om S-a botezat si Dumnezeu Duhul Sfant S-a pogorat in chip de porumbel. Aceasta o marturisesc trei din cei patru evanghelisti, iar la sfarsitul Sfintei Evanghelii de la Matei se spun cuvintele, rostite de Domnul Hristos: Mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh (Matei 28, 19).
Asa ca in Sfanta Evanghelie sunt pomenite cele trei persoane ale Sfintei Treimi: Tatal, Fiul si Sfantul Duh. i mai este inca un loc, afara de cele istorisite despre botezul Mantuitorului nostru Iisus Hristos, cand S-a aratat Sfanta Treime, mai este un loc in care se istoriseste despre Schimbarea la fata, cand de asemenea a fost de fata Sfanta Treime: Tatal care a vorbit dintr-un nor luminos si a zis: Acesta este Fiul Meu Cel iubit intru Care bine am voit; pe Acesta sa-L ascultati (Matei 17,5), Fiul Care S-a schimbat la fata inaintea ucenicilor Sai si Duhul Sfant, adica norul care i-a invaluit pe cei care erau atunci de fata, norul luminos. In constiinta Bisericii s-a asezat gandul acesta si invatatura ca Dumnezeu este Unul in fiinta si intreit in persoana, iar Sfanta Liturghie are darul de a ne pune in fata acestui adevar.
Asadar inceputul Sfintei Liturghii anunta imparatia lui Dumnezeu care se desfasoara in cerul cel de pe pamant care este biserica, care se desfasoara impreuna cu noi si in fata noastra, implinindu-se cererea din rugaciunea Tatal nostru : vie imparatia Ta , pentru ca la fiecare Sfanta Liturghie vine imparatia lui Dumnezeu pe pamant. i unde-i imparatia lui Dumnezeu acolo-i de fata si Dumnezeu Tatal si Dumnezeu Fiul si Dumnezeu Duhul Sfant.
In cadrul Sfintei Liturghii se spun cuvintele: Ca ie se cuvine toata slava, cinstea si inchinaciunea: Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor . De altfel cuvintele acestea se spun si la alte slujbe, dar si in cadul Sfintei Liturghii. E o marturisire a noastra ca lui Dumnezeu I se cuvine toata marirea, cinstea si inchinaciunea si ca noi Ii dam din aceasta toata marire cata I se cuvine, numai cata putem noi. I se cuvine marire lui Dumnezeu Tatal, lui Dumnezeu Fiul si lui Dumnezeu Duhul Sfant.
Marturisim apoi ca Dumnezeu are stapanire si imparatie si zicem: Ca a Ta este stapinirea si a Ta este imparatia si puterea si marirea, a Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor . Il marturisim pe Dumnezeu bun si iubitor de oameni si zicem: Ca bun si iubitor de oameni Dumnezeu esti si ie marire inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor . Il marturisim pe Dumnezeu milostiv si iubitor de oameni si zicem: Ca milostiv si iubitor de oameni Dumnezeu esti si ie marire inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor , Il marturisim pe Dumnezeu sfant si zicem: Ca Sfant esti Dumnezeul nostru si ie marire inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor , Il marturisim pe Dumnezeu ca sfintire a noastra, Sfant Care sfinteste si zicem: Ca Tu esti sfintirea noastra si ie marire inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor , marturisim mila si indurarile si iubirea de oameni a Mantuitorului nostru Iisus Hristos si aducem cinstire Tatalui si Duhului Sfant cu acest prilej, ca zicem: Cu harul, cu indurarile si cu iubirea de oameni a Unuia Nascut Fiului Tau, cu Care impreuna bine esti cuvantat, cu Preasfantul si bunul si deviata facatorul Tau Duh, acum si pururea si in vecii vecilor , dorim ca toti cu o gura si cu o inima sa marim si sa cantam preacinstitul si de mare cuviinta numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh si zicem: i ne da noua, cu o gura si cu o inima, a mari si a canta prea cinstitul si de mare cuviinta numele Tau, al Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor . Dorim ca acest lucru sa-l faca si cei care inca nu au ajuns la masurile de credinciosi dreptmaritori deplini si zicem: Ca si acestia impreuna cu noi sa maresca preacinstitul si de mare cuviinta numele Tau, al Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor . In toate aceste ziceri la Sfanta Liturghie pomenim cele trei persoane ale Preasfintei Treimi, pomenim pe Preasfanta Treime.
In timp ce se canta de catre credinciosi: Pe Tine Te laudam, pe Tine bine Te cuvantam, ie Iti multumim, Doamne, si ne rugam ie, Dumnezeului nostru , preotul cere de la Dumnezeu Tatal sa-L trimita pe Duhul Sfant ca sa prefaca Cinstitele Daruri in Trupul si Sangele Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Prin urmare avem aici deasemenea pe Preasfanta Treime, Dumnezeu Tatal pecare-L rugam sa trimita pe Duhul Sfant, Dumnezeu Fiul, al Carui Trup si Sange le avem din Cinstitele Daruri prefacute in Trupul si Sangele Lui, si acolo unde-i Trupul si Sangele Domnului Hristos, e Domnul Hristos intreg, nu e numai trupul si sangele separate de El, ci e Domnul Hristos impreuna cu Trupul si Sangele Sau, impreuna cu sufletul Sau, impreuna cu dumnezeirea Sa, deci noi cand ne impartasim cu Trupul si Sangele Mantuitorului nostru Iisus Hristos ne impartasim cu Dumnezeu intreg venit la noi la masurile painii si ale vinului, la masurile hranei care intra in existenta noastra, Care Se preface in viata noastra, Care vrea sa ne prefaca in viata Lui. Asadar si la Epicleza, ca asa se numeste partea din Sfanta Liturghie in care e cheamat Duhul Sfant peste Cinstitele Daruri avem pe Preasfanta Treime. i acuma mai sunt in afara de acestea pe care le-am pomenit, si texte din Sfanta Liturghie in care se pomeneste Treimea ca Treime, adica chiar numele de Treime. Sunt cinci texte de felul acesta, si anume mai intai in antifonul al doilea in cuprinsul alcatuirii Unule nascut Fiule si Cuvantul lui Dumnezeu , la sfarsit zicem despre Fiul lui Dumnezeu Care S-a facut om ca este Unul din Sfanta Treime: Unul fiind din Sfanta Treime, impreuna marit cu Tatal si cu Duhul Sfant, mantuieste-ne pe noi . Cerem de la Domnul Hristos mantuirea noastra si Il intelegem, Il numim ca Unul din Sfanta Treime, adica Unul, Care face parte din Sfanta Treime si e inchinat impreuna cu Tatal si cu Duhul: Unul fiind din Sfanta Treime, impreuna marit cu Tatal si cu Duhul Sfant, mantuieste-ne pe noi . E primul text in care la Sfanta Liturghie vine cuvantul Treime. Sa stiti ca cuvantul Treime nu-i cuvant biblic, e cuvant din traditia Bisericii. In Sfanta Scriptura nu se gaseste nici un text in care sa apara termenul Treime. Cuvantul Treime este din traditia Bisericii, din gandirea ortodoxa, nu-l putem intalni insa nicaieri intr-un text din Sfanta Evanghelie sau din alte carti ale Noului sau ale Vechiului Testament.
Un al doilea text in care apare cuvantul Treime este cel din imnul Heruvimic: Noi, care pe Heruvimi cu taina inchipuim si facatoarei de viata Treimi intreit-sfanta cantare aducem . Deci noi, oamenii de pe pamant care ii inchipuim pe Heruvimi, ii inchipuim pe Heruvimi pentru ca aducem intreit-sfanta cantare , cui? de viata facatoarei Treimi . E de asemenea un text in careapare Sfanta Treime iar noi marturisim ca suntem, ca ne consideram, ca suntem de fapt, inchipuitori ai fiintelor ceresti...