Hristos vindeca si ridica pe cel bolnav si pacatos Duminica a IV-a dupa Pasti (a Slabanogului) Ioan 5, 1-15 In vremea aceea era o sarbatoare a iudeilor si Iisus S-a suit la Ierusalim. Iar in Ierusalim, langa Poarta Oilor, era o scaldatoare care se numea pe evreieste Vitezda, avand cinci pridvoare. In acestea zaceau multime []Hristos vindeca si ridica pe cel bolnav si pacatosDuminica a IV-a dupa Pasti (a Slabanogului) Ioan 5, 1-15 In vremea aceea era o sarbatoare a iudeilor si Iisus S-a suit la Ierusalim. Iar in Ierusalim, langa Poarta Oilor, era o scaldatoare care se numea pe evreieste Vitezda, avand cinci pridvoare. In acestea zaceau multime de bolnavi, orbi, schiopi, uscati asteptand miscarea apei. Caci un inger al Domnului se cobora la vreme in scaldatoare si tulbura apa si cine intra intai, dupa tulburarea apei, se facea sanatos de orice boala era tinut. Si era acolo un om care era bolnav de treizeci si opt de ani. Iisus, vazandu-l pe acesta zacand si stiind ca este asa inca de multa vreme, i a zis: Voiesti sa te faci sanatos? Bolnavul I-a raspuns: Doamne, nu am om ca sa ma arunce in scaldatoare cand se tulbura apa; ca, pana cand vin eu, altul se coboara inaintea mea. Iisus i-a zis: Scoala-te, ia-ti patul tau si umbla. Si indata omul s-a facut sanatos si si-a luat patul si umbla. Dar in ziua aceea era sambata. Deci ziceau iudeii catre cel vindecat: Este zi de sambata si nu-ti este ingaduit sa-ti iei patul. El le-a raspuns: Cel ce m-a facut sanatos, Acela mi-a zis: Ia- ti patul si umbla. Ei l-au intrebat: Cine este omul care ti-a zis: Ia-ti patul tau si umbla? Iar cel vindecat nu stia cine este, caci Iisus se daduse la o parte din multimea care era in acel loc. Dupa aceea Iisus l-a aflat in templu si i-a zis: Iata ca te-ai facut sanatos. De acum sa nu mai pacatuiesti, ca sa nu-ti fie ceva mai rau. Atunci omul a plecat si a spus iudeilor ca Iisus este cel ce l-a facut sanatos. a DANIEL,Patriarhul Bisericii Ortodoxe RomanePerioada de dupa slavita Inviere a Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos ne arata ca in Iisus Hristos se afla izvorul vietii si al sanatatii, izvorul milostivirii si al iertarii pacatelor, izvorul ridicarii noastre din moartea pacatului si al daruirii vietii vesnice inca din lumea aceasta ca arvuna prin intalnirea si impartasirea cu El. De aceea in duminica a doua dupa Sfintele Pasti, numita si Duminica Tomii, Hristos Domnul vindeca pe ucenicul Sau de indoiala spunandu-i: Nu fi necredincios, ci credincios! (Ioan 20, 27). Apoi in Duminica Mironositelor vindeca pe femeile mironosite de teama zicandu-le: Bucurati-va, nu va temeti! (Mt. 28, 9-10) Iar in aceasta duminica vedem pe Mantuitorul Iisus Hristos ca vindeca un om de paralizie, un slabanog, la scaldatoarea Vitezda. Apoi vom vedea cum in Duminica Samarinencii Hristos Domnul vindeca pe o femeie de iubirea ei tulburata, iar in duminica a sasea dupa Pasti vindeca un om de orbire fizica.

Aceste vindecari ale Mantuitorului Iisus Hristos ne arata puterea Lui dumnezeiasca, dar si multa Lui iubire milostiva fata de oameni, dorinta Lui de a-i ridica din pacat si din boala, de a-i vindeca sufleteste si trupeste, pentru ca pacatul este o boala a sufletului care adesea atrage dupa sine si boli ale trupului, desi aceasta nu este o regula stricta. Sunt oameni care sufera nu ca urmare a pacatelor, ci ca urmare a faptului ca Dumnezeu vrea sa se preaslaveasca prin ei, asa cum a spus Mantuitorul Iisus Hristos despre orbul din nastere care nu a pacatuit nici el, nici parintii lui, ci pentru ca sa se arate in el lucrarea lui Dumnezeu.

Mantuitorul Hristos marele duhovnic si doctor de sufleteIn Evanghelia de astazi se vede totusi o legatura intre pacat si boala, pe care Mantuitorul Iisus Hristos o spune celui vindecat de boala in mod foarte discret, ca duhovnic doctor de suflete, care doreste sa salveze, sa ridice, sa recupereze pe cel pacatos, fara sa-l umileasca. El nu il cearta, ci il avertizeaza pe cel care a fost vindecat zicandu-i in templu: Iata, te-ai facut sanatos. De acum sa nu mai pacatuiesti pentru ca sa nu-ti fie tie mai rau (Ioan 5,14). Aceasta n-o spune tare de fata cu oamenii, ci in taina, doar fata in fata cu pacatosul care a fost vindecat de Mantuitorul Iisus Hristos. Aici avem modelul convorbirii dintre doctorul de suflete, care este duhovnicul, si penitentul sau omul care se pocaieste pentru pacatele lui si doreste sa se vindece de pacat si de boala, daca patimeste din pricina pacatului. Aceasta putere vindecatoare, milostiva a Mantuitorului Iisus Hristos este scoasa in evidenta in perioada dintre Sarbatoarea Invierii Domnului, a ridicarii Sale din morti si Sarbatoarea Inaltarii Sale la cer, pentru a ni se arata ca, de fapt, Hristos Cel inviat din morti doreste ca sa ne conduca la viata cea vesnica, sa ne inalte la viata cereasca. Deci perioada dintre Invierea Sa din morti si Inaltarea Lui la ceruri este o perioada in care se arata scopul Invierii si Inaltarii Mantuitorului, si anume El inviaza din morti ca sa ne invieze si pe noi din moarte, din moartea sufleteasca a pacatului si din moartea fizica a trupului, si sa ne inalte la ceruri in slava si iubirea Preasfintei Treimi, sa ne duca in lacasurile cele multe ale casei Tatalui Ceresc. Deci modul in care Biserica a randuit citirea Evangheliilor in aceste duminici in perioada dintre Sfintele Pasti si Inaltarea Domnului contine o semnificatie deosebita, fiind o pedagogie, o scoala duhovniceasca prin care ni se arata puterea vindecatoare, iertatoare si de viata datatoare a Mantuitorului Iisus Hristos.

Dumnezeu vine in ajutorul bolii si singuratatiiIn Evanghelia de astazi se vede ca Mantuitorul Iisus Hristos merge la scaldatoarea Vitezda pentru a vindeca un om care de treizeci si opt de ani suferea si astepta milostivirea si ajutorul lui Dumnezeu. Nu cunoastem ce pacat a savarsit el pentru care suferea atat de mult. Vedem, insa, ca, pe langa suferinta lui, se adauga singuratatea pe care o traieste el si neajutorarea lui din partea celor care sunt prezenti acolo. Slabanogul sau paralizatul de la scaldatoarea Vitezda, care in limba ebraica a Vechiului Testament insemneaza casa milei sau casa indurarii , se simte foarte singur. Cand Iisus il intreaba: Vrei sa te vindeci? , el ii raspunde: Nu am om care sa ma ajute, sa ma introduca in scaldatoare si totdeauna altul o ia inaintea mea pana cand ajung eu , adica pana ce ajunge el tarandu-se spre apa. Treizeci si opt de ani de suferinta si de multa singuratate, in timp ce atata lume se imbulzea in jurul lui. Nu singur in singuratate, ci singur intr o multime de oameni. Aici este mirarea, sau paradoxul. El nu traia in pustie, nu era singur, izolat in casa, ci el se afla printre multi bolnavi insotiti de prieteni sau de membri ai familiei care erau sanatosi, dar fiecare se ocupa doar de bolnavul lui si, indata ce se vindeca bolnavul lui, nu se mai interesa sa ajute pe bolnavul care nu are pe nimeni sa-l ajute. Treizeci si opt de ani de suferinta, treizeci si opt de ani de rabdare, treizeci si opt de ani de smerenie, treizeci si opt de ani de singuratate vedem in viata chinuita de boala a acestui om paralizat, care astepta tulburarea apei de catre inger. El astepta un om care sa-l ajute sa poata intra in scaldatoare.

Rabdarea desavarsita, smerenia si speranta neintrerupta aduc izbavireaSpre acest om care nu avea pe nimeni ca sa-l ajute a venit Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos. Se pare ca acest bolnav de treizeci si opt de ani de suferinta era mai in varsta decat Mantuitorul Iisus Hristos, deci el suferea de boala dinainte de nasterea Domnului. Pentru ca acest bolnav intru rabdare desavarsita si intru speranta neintrerupta astepta zi cu zi momentul in care totusi sa ajunga inaintea celorlalti in scaldatoare pentru a fi vindecat si el, si pentru ca desi erau oameni multi in jurul lui si nu se gasea un om care sa-l ajute, atunci Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos, S-a apropiat de el, facandu-I-se mila de indelunga lui suferinta, dar si apreciind multa lui pocainta, multa lui rabdare fara razvratire si multa lui speranta fara intrerupere. Indata slabanogul i-a raspuns: Doamne, nu am om care sa ma ajute sa intru in...