Măreţia lui Ioan Botezătorul stă în mărturia sa fidelă dată despre Hristos
Lucrarea si activitatea Sfantului Ioan Botezatorul anticipeaza lucrarea si activitatea lui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. De aici si caracterul binevestitor al lucrarii sale: Inca si alte multe indemnand, propovaduia poporului vestea cea buna. (Luca 3, 18).
Predica si botezul lui Ioan sunt, de fapt, inceputul, piatra de hotar a activitatii Mielului lui Dumnezeu (cf. Ioan 1, 29).
Potrivit primei parti a Evangheliei care se citeste in Duminica dinaintea Botezului Domnului, evanghelistul, pe baza scrierilor vechi-testamentare, il prezinta pe Ioan Botezatorul ca inger care deschide calea, calauzindu-i pe evrei prin desertul spiritual spre pamantul fagaduintei: Iata, Eu trimit inaintea ta pe ingerul Meu, ca sa te pazeasca in cale si sa te duca la pamantul acela pe care l-am pregatit pentru tine. (Iesirea 23, 20); sau: Iata, Eu trimit pe ingerul Meu si va gati calea inaintea fetei Mele si va veni indata in templul Sau Domnul pe Care Il cautati si Ingerul legamantului pe Care voi Il doriti. Iata, vine! (Maleahi 3, 1).
Predica sa se inscrie pe linia profetica: Pocaiti-va, ca s-a apropiat Imparatia cerurilor. (Matei 3, 2), dar o depaseste prin aceea ca, in timp ce prorocii Vechiului Testament cereau poporului pocainta pentru ca Dumnezeu sa instaureze Imparatia Lui, Ioan motiveaza necesitatea pocaintei cu faptul ca deja vine Imparatia lui Dumnezeu, ca ea este aproape. Or, in atari conditii, pocainta necesita o intoarcere din robia pacatului, din sinele pacatos, la libertatea lui Dumnezeu. Iata ce spune Sfantul Evanghelist Luca: i pe multi din fiii lui Israel ii intorcea la Domnul Dumnezeul lor. (1, 16); sau: i ieseau la el tot tinutul Iudeii si toti cei din Ierusalim si se botezau de catre el in raul Iordan, marturisindu-si pacatele. (Marcu 1, 5). Retineti, tot tinutul . Sensul botezului lui Ioan este insa cu totul diferit de cel al spalarilor eseniene, desi unii au cautat gasirea unei corespondente intre cele doua ritualuri. Daca acestea din urma erau zilnice, botezul lui Ioan se savarsea o singura data. Nici cu botezul prozelitilor nu se poate gasi o similitudine, deoarece acesta nu era insotit de marturisirea pacatelor.
Cerinta pocaintei se regaseste ulterior si in predica Mantuitorului Iisus Hristos (cf. Marcu 1, 15), numai ca ea nu mai este...