Matei 10, 32-35, 37-38, 19, 27-30 Zis-a Domnul catre ucenicii Sai: pentru cel care va marturisi pentru Mine inaintea oamenilor, voi marturisi si Eu pentru el inaintea Tatalui Meu, Care este in ceruri. Iar de cel care se va lepada de Mine inaintea oamenilor, si Eu ma voi lepada de el inaintea Tatalui Meu Care []Matei 10, 32-35, 37-38, 19, 27-30 Zis-a Domnul catre ucenicii Sai: pentru cel care va marturisi pentru Mine inaintea oamenilor, voi marturisi si Eu pentru el inaintea Tatalui Meu, Care este in ceruri. Iar de cel care se va lepada de Mine inaintea oamenilor, si Eu ma voi lepada de el inaintea Tatalui Meu Care este in ceruri. Cel ce iubeste pe tata ori pe mama mai mult decat pe Mine, nu este vrednic de Mine. Cel ce iubeste pe fiu ori pe fiica mai mult decat pe Mine, nu este vrednic de Mine. Si cine nu isi va lua crucea sa si nu va veni dupa Mine, acela nu este vrednic de Mine. Atunci, raspunzand, Petru a zis catre Dansul: iata noi am lasat toate si am urmat Tie; oare ce vom avea noi? Iar Iisus a zis catre ei: adevarat va spun voua ca voi, cei care M-ati urmat pe Mine, la nasterea din nou a lumii, cand va sedea Fiul Omului pe scaunul slavei Sale, veti sedea si voi pe douasprezece scaune, judecand cele douasprezece semintii ale lui Israel. Si oricine a lasat case, sau frati, sau surori, sau tata, sau mama, sau femeie, sau feciori, sau tarini pentru numele Meu, insutit va lua inapoi si viata vesnica va mosteni. Dar multi din cei dintai vor fi pe urma, si din cei de pe urma vor fi intai. PreFericitul DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe RomaneDuminica Tuturor Sfintilor urmeaza in calendar imediat dupa Duminica Pogorarii Sfantului Duh, care completeaza sarbatoarea Invierii Mantuitorului Hristos. Sfantul Ioan Gura de Aur ne spune ca prin Pogorarea Duhului Sfant se implineste sau se finalizeaza iconomia Fiului, adica planul de mantuire al lui Dumnezeu Tatal, realizat in Fiul Sau, pentru ca prin lucrarea Duhului Sfant noi, oamenii, dobandim infierea, adica primim harul care ne infiaza prin Botez in Fiul, spre a deveni fii duhovnicesti, dupa har, ai lui Dumnezeu Tatal, dupa cum Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu Tatal, dupa natura.

Aceasta duminica, praznuita dupa Duminica Pogorarii Sfantului Duh, se numeste in calendarul nostru Duminica Tuturor Sfintilor. In acest sens, Biserica Ortodoxa se deosebeste de Bisericile occidentale care pomenesc pe toti sfintii si pe toti mortii la inceputul lunii noiembrie (1 si 2).

Numai prin lucrarea Sfantului Duh oamenii pot deveni sfintiBiserica Ortodoxa praznuieste Duminica Tuturor Sfintilor in prima Duminica dupa Duminica Pogorarii Sfantului Duh pentru a arata ca rostul venirii Sfantului Duh in lume este sfintirea oamenilor. Daca nu serbam Duminica Tuturor Sfintilor imediat dupa Duminica Pogorarii Sfantului Duh nu intelegem nici lucrarea Duhului Sfant in lume si nici rostul Bisericii lui Hristos, si anumesfintirea oamenilor.

Deci, aceasta Duminica a Tuturor Sfintilor ne arata ca Duhul Sfant vine in lume pentru a constitui Biserica instituita de Hristos si pentru a lucra sfintirea oamenilor prin Tainele Bisericii. Duhul Sfant face din oamenii credinciosi sfinti. De aceea, se spune in prochimenul Apostolului de astazi: Minunat este Dumnezeu intru sfintii Sai (Psalmul 67, 36). Duhul Sfant daruieste omului ajutor de a dezvolta chipul lui Dumnezeu din el, spre asemanarea cu Dumnezeu. Prin harul Duhului Sfant, omul se indreapta mereu spre Dumnezeu Tatal si are constiinta harica de fiu sau fiica duhovniceasca in Iisus Hristos Domnul. Asadar, Pogorarea Duhului Sfant are ca scop ridicarea oamenilor, luminarea lor, sfintirea lor dupa chipul Fiului, pentru a-i prezenta lui Dumnezeu Tatal ca flori si roade ale credintei, ca fiinte euharistice, recunoscatoare sau multumitoare.

Frumusetea sfinteniei consta in comuniune si in daruire de sine iubitoareIn al doilea rand, Duminica Tuturor Sfintilor ne arata rostul Bisericii. Biserica este una, sfanta, soborniceasca si apostoleasca. Unitatea Bisericii nu se desparte de sfintenia ei, deoarece si in Dumnezeu unitatea si sfintenia sunt nedespartite.

Insa Dumnezeu este Unul nu ca singuratate eterna, ci este Unul ca si comuniune indestructibila de viata si iubire vesnica. Iar slava Sfintei Treimi este frumusetea iubirii Sale milostive, smerite si datatoare de bucurie vesnica. Insa Dumnezeu impartaseste sfintenia Sa oamenilor pe masura credintei si iubirii lor.

Iata de ce Ortodoxia a randuit ca aceasta Duminica a Tuturor Sfintilor sa fie duminica in care se arata rodul lucrarii Duhului Sfant in Biserica si prin Biserica.

Aceasta duminica ne arata taina unitatii Bisericii in sfintenie. Sfintenia nu se traieste niciodata in izolare, in egoism, in autosuficienta. Chiar parintii din pustie cei mai indepartati de orase sau sate aveau constiinta comuniunii lor cu Sfanta Biserica. De aceea, chiar si aceia dintre ei care au ajuns la o sfintenie deosebita si au vazut lumina cea necreata inca din lumea aceasta, adica lumina Imparatiei cerurilor, totusi, inainte de moarte, au cerut sa se impartaseasca, pentru a arata ca fac parte din Sfanta Biserica a lui Hristos. In intelepciunea ei, Biserica a voit sa arate ca, desi in fiecare zi vedem unul sau mai multi sfinti pomeniti in calendar, totusi, acesti sfinti nu pot fi niciodata intelesi in chip individualist, egoist, separat, fragmentar, izolat sau trunchiat, si, ca atare, a fixat aceasta Duminica a Tuturor...