In Duminica a 4-a dupa Rusalii se citeste in cadrul Sfintei Liturghii pericopa evanghelica de la Matei cap.8, v.5-13, in care se istoriseste minunea videcarii slujitorului unui sutas din Capernaum. Nu ne spune evanghelistul numele sutasului, dar aflam ca acesta vine la Hristos si-i cere ajutorul pentru vindecarea slugii sale. Nu o sa poposesc []In Duminica a 4-a dupa Rusalii se citeste in cadrul Sfintei Liturghii pericopa evanghelica de la Matei cap.8, v.5-13, in care se istoriseste minunea videcarii slujitorului unui sutas din Capernaum. Nu ne spune evanghelistul numele sutasului, dar aflam ca acesta vine la Hristos si-i cere ajutorul pentru vindecarea slugii sale. Nu o sa poposesc acum pe istorisirea in detaliu a pericopei fiecare poate sa o citeasca singur din Noul Testament dar o sa afirm ca ( intr-un anumit sens) sutasul din Capernaum pot sa fiu eu, dar si tu, cititorule.

Oricare din noi poate sa fie, intr-un anumit fel, sutasul din Capernaum. E adevarat ca nu suntem conducatori peste o suta de soldati si nu avem slujitori precum sutasul, dar ne asemanam sutasului fiecare in parte si ma gandesc acum la momentele in care vine crestinul la Sfanta Liturghie (sau la Taina Sfantului Maslu) si aduce pomelnicul sau pentru cei bolnavi din casa sa, insotind apoi cu rugaciunea proprie rugaciunea preotului. Oare nu la Hristos vine el, la fel cum a venit si sutasul din Capernaum? Nu se roaga, la fel ca sutasul, sa-i vindece pe cei din casa lui, bolnavi trupeste sau sufleteste? Iar daca se roaga pentru sanatatea lui trupeasca sau sufleteasca nu intelege oare preotul ca trupul este casa sufletului si simturile sunt slujitorii casei (adica ai trupului)? Deci, fiecare dintre noi se aseamana sutasului, atunci cand se roaga pentru sanatatea trupeasca sau sufleteasca a celor din jur sau pentru sanatatea personala. Ne rugam lui Hristos sa ne vindece de orbirea, sau surzenia, sau mutenia noastra sufleteasca. Slujitorul nostru cel bolnav poate sa fie foarte bine si nu de putine ori chiar este unul din simturile cu care Dumnezeu a avut dragostea si intelepciunea sa ne imbrace inca de la nastere, pe fiecare in parte. Pentru vindecarea acestui slujitor bolnav ne rugam noi lui Hristos.

Parintele Arhimandrit Teofil Paraianu spune ca in sutasul din Capernaum aflam patru mari virtuti crestine, si anume: credinta, nadejdea, dragostea si smerenia. Nu stiu in ce masura eu sau tu, cititorule, ne putem lauda cu aceste virtuti crestine, la masura pe care o avea sutasul din Capernaum adica la masura la care Auzind, Iisus s-a minunat. (Matei 8,10) dar nu putem zice nici ca suntem total straini de unele din acestea. Orice crestin care vine la Sfanta Liturghie (sau la Sfatul Maslu) si se roaga pentru vindecarea celor bolnavi (rude, prieteni, cunostinte sau pentru el personal), nu se...