PR. PROF. DR. VASILE MIHOC Evanghelia de la Matei 9,27-35 si de la Ioan 17,1-13 9 27 Plecand Iisus de acolo, doi orbi se tineau dupa El strigand si zicand: Miluieste-ne pe noi, Fiule al lui David. 28 Dupa ce a intrat in casa, au venit la El orbii si Iisus i-a intrebat: Credeti ca []PR. PROF. DR. VASILE MIHOCEvanghelia de la Matei 9,27-35 si de la Ioan 17,1-139 27 Plecand Iisus de acolo, doi orbi se tineau dupa El strigand si zicand: Miluieste-ne pe noi, Fiule al lui David. 28 Dupa ce a intrat in casa, au venit la El orbii si Iisus i-a intrebat: Credeti ca pot sa fac Eu aceasta? Zis-au Lui: Da, Doamne! 2. Atunci S-a atins de ochii lor, zicand: Dupa credinta voastra, fie voua! 30 i s-au deschis ochii lor. Iar Iisus le-a poruncit cu asprime, zicand: Vedeti, nimeni sa nu stie. 31 Iar ei, iesind, L-au vestit in tot tinutul acela. 32 i plecand ei, iata au adus la El un om mut, avand demon. 33 i fiind scos demonul, mutul a grait. Iar multimile se minunau zicand: Niciodata nu s-a aratat asa in Israel. 34 Dar fariseii ziceau: Cu domnul demonilor scoate pe demoni. 35 i Iisus strabatea toate cetatile si satele, invatand in sinagogile lor, propovaduind Evanghelia imparatiei si vindecand toata boala si toata neputinta in popor.17 1 Acestea a vorbit Iisus si, ridicand ochii Sai la cer, a zis: Parinte, a venit ceasul! Preaslaveste pe Fiul Tau, ca si Fiul sa Te preaslaveasca. 2 Precum I-ai dat stapanire peste tot trupul, ca sa dea viata vesnica tuturor acelora pe care Tu i-ai dat Lui. 3 i aceasta este viata vesnica: Sa Te cunoasca pe Tine, singurul Dumnezeu adevarat, si pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis. 4 Eu Te-am preaslavit pe Tine pe pamant; lucrul pe care Mi l-ai dat sa-l fac, l-am savarsit. 5 i acum, preaslaveste-Ma Tu, Parinte, la Tine Insuti, cu slava pe care am avut-o la Tine, mai inainte de a fi lumea. 6 Aratat-am numele Tau oamenilor pe care Mi i-ai dat Mie din lume. Ai Tai erau si Mie Mi i-ai dat si cuvantul Tau l-au pazit. 7 Acum au cunoscut ca toate cate Mi-ai dat sunt de la Tine; 8 pentru ca cuvintele pe care Mi le-ai dat le-am dat lor, iar ei le-au primit si au cunoscut cu adevarat ca de la Tine am iesit, si au crezut ca Tu M-ai trimis. 9 Eu pentru acestia Ma rog; nu pentru lume Ma rog, ci pentru cei pe care Mi i-ai dat, ca ai Tai sunt. 10 i toate ale Mele sunt ale Tale, si ale Tale sunt ale Mele si M-am preaslavit intru ei. 11 i Eu nu mai sunt in lume, iar ei in lume sunt si Eu vin la Tine. Parinte Sfinte, pazeste-i in numele Tau, in care Mi i-ai dat, ca sa fie una precum suntem si Noi. 12 Cand eram cu ei in lume, Eu ii pazeam in numele Tau, pe cei ce Mi i-ai dat; si i-am pazit si n-a pierit nici unul dintre ei, decat fiul pierzarii, ca sa se implineasca Scriptura. 13 Iar acum, vin la Tine si acestea le graiesc in lume, ca sa fie deplina bucuria Mea in ei. 1. Cine este Acesta? De doua mii de ani, oamenii nu inceteaza a se intreba cu privire la identi tatea precisa a Mantuitorului lumii. Cine este, oare, Acesta? se intrebau contemporanii Sai (Mc 4,31), uimiti in fata minunilor pe care El le facea. Cine este Acesta? se intreaba oamenii pana astazi, cu o presimtire adeseori nelamu rita ca de raspunsul la aceasta intrebare atarna insusi desti nul lor vesnic.

Este vorba, intr-adevar, de intrebarea fundamentala a existentei noastre. Caci a intreba: Cine este Iisus Hristos? inseamna de fapt a intreba deopotriva: Cine este Dumnezeu? si: Cine sunt eu, cine suntem noi, oamenii, si care este rostul nostru pe pamant? . Caracte rul fundamental al acestei intrebari si al raspunsului corect la ea este subliniat chiar de Mantui torul. El Insusi ne adreseaza fiecaruia in parte aceasta intrebare. Intr-adevar, Iisus ii intreaba pe ucenicii Sai nu numai: Cine zic oamenii ca sunt Eu? , ci si: Dar voi, cine ziceti ca sunt? . Fericindu-l pe Apostolul Petru pentru marturisirea: Tu esti Hristo sul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu , Domnul ne lasa sa inte legem ca de raspunsul la aceasta intrebare depinde insasi fericirea noastra vesni ca (Mt 16,13-17).2. Fiul lui David . In prima Evanghelie a acestei Duminici, cei doi orbi cer vindecarea de la Iisus, marturisindu-L ca este Fiul lui David . Ei strigau dupa Iisus: Miluieste-ne pe noi, Fiule al lui David (Mt 9,27; cf. Mt 20,30). Marturisirea aceasta era corecta, dar insuficienta. La iudei, Fiul lui David era un titlu popular pentru Mesia. Iisus este Mesia; de aceea am zis ca marturisirea orbilor era corecta. Dar, prin ceea ce este, El intrece sperantele iudaice. In conceptia iudei lor, Mesia Cel asteptat, Fiul lui David, cu toate preroga tivele si darurile Sale, este totusi numai un om. Din zicerile Scripturii Vechi, ei nu descifreaza taina dumne zeirii lui Mesia. De aceea, desi corecta, marturisirea ca Iisus este Fiul lui David este, in acelasi timp, insufi cienta. Desi este recunoscut ca Fiul lui David de unii dintre contemporanii Sai, cum au fost orbii de care am amintit, sau femeia canane ianca (Mt 15,22), sau multimea la intrarea trium fala in Ierusalim (Mt 21,9.15), totusi niciodata in Sfintele Evanghelii Iisus nu foloseste El Insusi pentru Sine acest titlu. Iar daca Sfantul Matei foloseste titlul de Fiul lui David in chiar primul verset al Evangheliei sale Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam (Mt 1,1) , cu scopul evident de a sublinia adevarul Intruparii, totusi, constient de insufici enta acestui titlu ca marturi sire hristologica, el nu-l mai foloseste niciodata dupa aceea in exprimarile care-i sunt proprii, ci reda numai folosirea sa de catre altii, care recunosc in Iisus pe Mesia Cel asteptat, dar carora nu li s-a revelat, ca lui Petru, taina dumnezeirii Sale.3. Iisus Hristos Dumnezeu adevarat. In aceasta Duminica se pomenesc Sfintii Parinti de la Sinodul IV ecumenic. Trebu ie sa stim ca, in cea mai mare masura, Sinoadele ecume nice s-au ocupat tocmai de taina persoanei Mantuito rului. Formulele aprobate de Sinoadele ecumenice au ramas ca unele dintre cele mai adecvate marturisiri despre Hristos.

Din faptul ca Iisus S-a nascut, a trait pe pamant si a murit ca un om, unii au tras concluzia ca Hristos este numai creatura, nu si Dumnezeu adevarat si vesnic. Asa au facut inca unii eretici de la inceputurile Bisericii, pe care Sfantul Apostol Ioan nu ezita sa-i numeasca antihristi (I In 2,18.22-23). Asa va face mai tarziu Arie, care sustinea ca Fiul nu este impreuna vesnic si impreuna necreat cu Tatal , ci ca este creat si ca nu era inainte de generarea Sa . Erezia lui Arie a dat nastere unei mari tulburari in Biserica de la inceputul veacului al IV-lea. Aceasta erezie a fost condamnata la Sinodul I ecumenic (Niceea, 325), care a si formulat prima parte a Crezului, prin care marturisim pana astazi ca Domnul nostru Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu, Unul Nascut, Care din Tatal S-a nascut mai inainte de toti vecii ; ca este Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat o formula cum nu se poate mai fericita, propusa de Sfantul Atanasie cel Mare al Alexandriei; ca este nascut, iar nu facut expresie cruciala, care inseamna ca Hristos nu este creatura si care-si are temeiul in marturia Sfantului Ioan Teologul despre Fiul Cel Unul Nascut , singurul Fiu dupa fire al Tatalui (In 1,14.18; 3,16; I In 4,9); si ca este de o fiinta cu Tatal , ca, adica, poseda aceeasi fire dumnezeiasca. Ereticii au obiectat ca unele din aceste formule nu sunt biblice. Sfantul Atanasie a raspuns ca ele exprima totusi intelesuri cuprinse cu claritate in Sfanta Scriptura si ca sinodul a fost obligat sa le adopte din pricina evaziunilor arienilor (Epistola despre hotararile Sinodului de la Niceea, V, 18-24).

Astfel, Sinodul I ecumenic a stabilit in formule neschimbabile ca Hristos este Dumnezeu adevarat. Sinodul al II-lea ecumenic (Constantinopol, 381) a formulat partea a doua a Crezului, completand formularea de la Niceea cu invatatura despre Duhul Sfant si despre Biserica. Impotriva ereziei lui Macedonie, care nega deplina dumnezeire a Duhului Sfant, acest sinod invata ca Duhul Sfant impreuna cu Tatal si cu Fiul este inchinat si marit . Apare astfel deplin formulata dogma despre Sfanta Treime.4. Fire si ipostas. Unii aveau insa nedumeriri in ce priveste modul in care Mantuitorul este in acelasi timp Dumnezeu si Om. Astfel, Nestorie, episcop de Constantinopol, invata ca in Hristos ar fi, de fapt, doua persoane, corespunzatoare celor doua firi ale Sale, divina si umana; persoana umana s-ar fi zamislit si s-ar fi nascut din Fecioara Maria si in aceasta persoana umana s-ar fi salasluit mai tarziu, intr-un fel oarecare, persoana dumnezeiasca. Criza a izbucnit atunci cand nestorienii au tagaduit in mod public Fecioarei Maria titlul de Nascatoare de Dumnezeu (in greceste: Theotokos), in sensul ca ea n-ar fi, de fapt, Mama lui Dumnezeu, ci numai a lui Hristos (Hristotokos), cu care s-ar fi unit persoana Cuvantului lui Dumnezeu. Sinodul al III-lea ecumenic (Efes, 431), condamnand nes torianismul, a definit invatatura despre unirea celor doua firi in Persoana unica, preexistenta intruparii, a Fiului si a confirmat invatatura Sfantului Chiril al Alexandriei ca Cel nascut din Fecioara Maria era Fiul lui Dumnezeu in momentul zamislirii si al nasterii sale ca Om. Maica Domnului a nascut, deci, un singur ipostas in doua firi, pe Dumnezeu Cel ce S-a intrupat. De aceea, ea este numita pe drept Nascatoare de Dumnezeu .

Am folosit termenii fire si ipostas . Acesti termeni...