Hristos Theanthropos – cheia Scripturii.
Este vorba, intr-adevar, de intrebarea fundamentala a existentei noastre. Caci a intreba: Cine este Iisus Hristos? inseamna de fapt a intreba deopotriva: Cine este Dumnezeu? si: Cine sunt eu, cine suntem noi, oamenii, si care este rostul nostru pe pamant? . Caracte rul fundamental al acestei intrebari si al raspunsului corect la ea este subliniat chiar de Mantui torul. El Insusi ne adreseaza fiecaruia in parte aceasta intrebare. Intr-adevar, Iisus ii intreaba pe ucenicii Sai nu numai: Cine zic oamenii ca sunt Eu? , ci si: Dar voi, cine ziceti ca sunt? . Fericindu-l pe Apostolul Petru pentru marturisirea: Tu esti Hristo sul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu , Domnul ne lasa sa inte legem ca de raspunsul la aceasta intrebare depinde insasi fericirea noastra vesni ca (Mt 16,13-17).2. Fiul lui David . In prima Evanghelie a acestei Duminici, cei doi orbi cer vindecarea de la Iisus, marturisindu-L ca este Fiul lui David . Ei strigau dupa Iisus: Miluieste-ne pe noi, Fiule al lui David (Mt 9,27; cf. Mt 20,30). Marturisirea aceasta era corecta, dar insuficienta. La iudei, Fiul lui David era un titlu popular pentru Mesia. Iisus este Mesia; de aceea am zis ca marturisirea orbilor era corecta. Dar, prin ceea ce este, El intrece sperantele iudaice. In conceptia iudei lor, Mesia Cel asteptat, Fiul lui David, cu toate preroga tivele si darurile Sale, este totusi numai un om. Din zicerile Scripturii Vechi, ei nu descifreaza taina dumne zeirii lui Mesia. De aceea, desi corecta, marturisirea ca Iisus este Fiul lui David este, in acelasi timp, insufi cienta. Desi este recunoscut ca Fiul lui David de unii dintre contemporanii Sai, cum au fost orbii de care am amintit, sau femeia canane ianca (Mt 15,22), sau multimea la intrarea trium fala in Ierusalim (Mt 21,9.15), totusi niciodata in Sfintele Evanghelii Iisus nu foloseste El Insusi pentru Sine acest titlu. Iar daca Sfantul Matei foloseste titlul de Fiul lui David in chiar primul verset al Evangheliei sale Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam (Mt 1,1) , cu scopul evident de a sublinia adevarul Intruparii, totusi, constient de insufici enta acestui titlu ca marturi sire hristologica, el nu-l mai foloseste niciodata dupa aceea in exprimarile care-i sunt proprii, ci reda numai folosirea sa de catre altii, care recunosc in Iisus pe Mesia Cel asteptat, dar carora nu li s-a revelat, ca lui Petru, taina dumnezeirii Sale.3. Iisus Hristos Dumnezeu adevarat. In aceasta Duminica se pomenesc Sfintii Parinti de la Sinodul IV ecumenic. Trebu ie sa stim ca, in cea mai mare masura, Sinoadele ecume nice s-au ocupat tocmai de taina persoanei Mantuito rului. Formulele aprobate de Sinoadele ecumenice au ramas ca unele dintre cele mai adecvate marturisiri despre Hristos.
Din faptul ca Iisus S-a nascut, a trait pe pamant si a murit ca un om, unii au tras concluzia ca Hristos este numai creatura, nu si Dumnezeu adevarat si vesnic. Asa au facut inca unii eretici de la inceputurile Bisericii, pe care Sfantul Apostol Ioan nu ezita sa-i numeasca antihristi (I In 2,18.22-23). Asa va face mai tarziu Arie, care sustinea ca Fiul nu este impreuna vesnic si impreuna necreat cu Tatal , ci ca este creat si ca nu era inainte de generarea Sa . Erezia lui Arie a dat nastere unei mari tulburari in Biserica de la inceputul veacului al IV-lea. Aceasta erezie a fost condamnata la Sinodul I ecumenic (Niceea, 325), care a si formulat prima parte a Crezului, prin care marturisim pana astazi ca Domnul nostru Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu, Unul Nascut, Care din Tatal S-a nascut mai inainte de toti vecii ; ca este Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat o formula cum nu se poate mai fericita, propusa de Sfantul Atanasie cel Mare al Alexandriei; ca este nascut, iar nu facut expresie cruciala, care inseamna ca Hristos nu este creatura si care-si are temeiul in marturia Sfantului Ioan Teologul despre Fiul Cel Unul Nascut , singurul Fiu dupa fire al Tatalui (In 1,14.18; 3,16; I In 4,9); si ca este de o fiinta cu Tatal , ca, adica, poseda aceeasi fire dumnezeiasca. Ereticii au obiectat ca unele din aceste formule nu sunt biblice. Sfantul Atanasie a raspuns ca ele exprima totusi intelesuri cuprinse cu claritate in Sfanta Scriptura si ca sinodul a fost obligat sa le adopte din pricina evaziunilor arienilor (Epistola despre hotararile Sinodului de la Niceea, V, 18-24).
Astfel, Sinodul I ecumenic a stabilit in formule neschimbabile ca Hristos este Dumnezeu adevarat. Sinodul al II-lea ecumenic (Constantinopol, 381) a formulat partea a doua a Crezului, completand formularea de la Niceea cu invatatura despre Duhul Sfant si despre Biserica. Impotriva ereziei lui Macedonie, care nega deplina dumnezeire a Duhului Sfant, acest sinod invata ca Duhul Sfant impreuna cu Tatal si cu Fiul este inchinat si marit . Apare astfel deplin formulata dogma despre Sfanta Treime.4. Fire si ipostas. Unii aveau insa nedumeriri in ce priveste modul in care Mantuitorul este in acelasi timp Dumnezeu si Om. Astfel, Nestorie, episcop de Constantinopol, invata ca in Hristos ar fi, de fapt, doua persoane, corespunzatoare celor doua firi ale Sale, divina si umana; persoana umana s-ar fi zamislit si s-ar fi nascut din Fecioara Maria si in aceasta persoana umana s-ar fi salasluit mai tarziu, intr-un fel oarecare, persoana dumnezeiasca. Criza a izbucnit atunci cand nestorienii au tagaduit in mod public Fecioarei Maria titlul de Nascatoare de Dumnezeu (in greceste: Theotokos), in sensul ca ea n-ar fi, de fapt, Mama lui Dumnezeu, ci numai a lui Hristos (Hristotokos), cu care s-ar fi unit persoana Cuvantului lui Dumnezeu. Sinodul al III-lea ecumenic (Efes, 431), condamnand nes torianismul, a definit invatatura despre unirea celor doua firi in Persoana unica, preexistenta intruparii, a Fiului si a confirmat invatatura Sfantului Chiril al Alexandriei ca Cel nascut din Fecioara Maria era Fiul lui Dumnezeu in momentul zamislirii si al nasterii sale ca Om. Maica Domnului a nascut, deci, un singur ipostas in doua firi, pe Dumnezeu Cel ce S-a intrupat. De aceea, ea este numita pe drept Nascatoare de Dumnezeu .
Am folosit termenii fire si ipostas . Acesti termeni...