STUDENT: Cunoasterea pe care o avea Adam era o revelatie dumnezeiasca. El nu si-a dobandit cunoasterea asa cum facem noi acum. Este corect ? Parintele SERAFIM: Da. Cand animalele au venit inaintea lui el nu stia despre ele. El le-a dat dintr-o data ceea ce Dumnezeu i-a pus in minte. STUDENT: Totul era duhovnicesc. Parintele []STUDENT: Cunoasterea pe care o avea Adam era o revelatie dumnezeiasca. El nu si-a dobandit cunoasterea asa cum facem noi acum. Este corect ?Parintele SERAFIM: Da. Cand animalele au venit inaintea lui el nu stia despre ele. El le-a dat dintr-o data ceea ce Dumnezeu i-a pus in minte.

STUDENT: Totul era duhovnicesc.

Parintele SERAFIM: Da. Era ceva foarte inalt. Avem o imagine a acestui lucru atunci cand un parinte vazator cu duhul vede pe cineva pentru prima oara si ii spune pe nume, ii spune pacatele si ii spune ce sa faca pentru a-si mantui sufletul. Este exact acelasi lucru. Este lucrarea lui, dar numai prin harul lui Dumnezeu. Mintea sa ii da aceasta informatie neasteptata, dar el poate face acest lucru numai fiindca este in legatura directa cu Dumnezeu.

STUDENT: Spun oare Sfintii Parinti ca inchipuirea tine de firea noastra cazuta ?Parintele SERAFIM: Da.

STUDENT: Inchipuirea este acum atat de prezenta in gandirea noastra !Parintele SERAFIM: Corect.

STUDENT: Cum anume gandea Adam ? Cum spun Parintii ca era starea mintii sale ?Parintele SERAFIM: Era starea numita trezvie, nipsis in greceste. Cu alte cuvinte, el privea lucrurile si le vedea asa cum sunt. Nu era gand duplicitar.[Sf. Grigorie Sinaitul (1265-1346) scrie: Inceputul si pricina gandurilor este impartirea prin neascultare a amintirii simple si unitare a omului. Prin aceasta a pierdut si amintirea de Dumnezeu. Caci, facandu-se din simpla compusa si din unitara felurita, si-a pierdut unitatea impreuna cu puterile ei (Cuvinte felurite despre porunci 61, Filocalia vol. 7, ed. cit., p. 108). (n. ed.)]De fapt, nu numai ca se uita la ele si le vedea asa cum sunt, ci a si numit toate fapturile pe masura ce veneau inaintea lui.

STUDENT: Dar am auzit pe unii zicand ca inchipuirea e legata de puterile noastre creative, care sunt oglindirea puterilor creatoare ale lui Dumnezeu. Acesta e un lucru bun, in felul acesta realizam lucruri minunateParintele SERAFIM: Depinde ce anume intelegi prin cuvantul inchipuire . Ea are mai multe aspecte. Unul dintre aspecte este capacitatea creatoare, care e parte a firii noastre originare.

STUDENT: Si cu aceasta capacitate a numit Adam fapturile ?Parintele SERAFIM: Corect. Dar in starea noastra cazuta acest talent creator se amesteca cu gandirea duplicitara: privesti lucrurile si iti inchipui altceva. Deci cuvantul inchipuire are doua intelesuri, dar in starea noastra cazuta este intotdeauna legat de gandirea duplicitara.[ Sf. Maxim Marturisitorul (580-662) invata: Mintea lui Adam la inceput nu era patrunsa de inchipuire, care sta intre minte si ganduri, cladind un zid in jurul mintii si neingadumdu-i sa intre in cele mai simple si lipsite de chipuri ratiuni (logoi) ale existentelor zidite . Sfantul Nicodim Aghioritul (1748-1809) explica cum anume amageste diavolul prm inchipuire: Diavolul are o foarte stransa legatura si familiaritate cu inchipuirea Caci el, fiind creat de Dumnezeu intai ca o minte simpla si fara forma ori chip, ca si ceilalti ingeri...