De ce a plecat întristat de la Domnul tânărul bogat care respecta toate poruncile lui Dumnezeu
Daca ar fi sa urmam reflexelor patimase si devoratoare ce caracterizeaza timpurile pe care le traim, ar trebui sa vorbim despre tanarul cel bogat din Evanghelia acestei duminici, a 12-a dupa Rusalii (Matei 19, 16-26), in termeni ce tin de succes si dezvoltare personala eficace. In fond, avem in fata noastra un tanar de succes, un tanar, am putea spune, atipic. Si aceasta nu numai pentru faptul ca este bogat la o varsta frageda, ceea ce presupune fie o origine nobila, fie o indemanare iesita din comun de a reusi in viata ca sa folosim doar cativa termeni egoisti ai lumii secularizate prin intermediul averii. Dar marele merit al acestui tanar bogat din Evanghelia de astazi, mai important decat reusitele sale financiare, este faptul ca este constient de lipsurile pe care le are. Avem in fata noastra un tanar pentru care verbul a avea nu mai este o problema, dar care simte in propria viata ca prin avere si prin bifarea deplin satisfacatoare a placerii de a avea nu poate atinge de fapt intregul, deplinatatea, per fectiunea. Sa ai atat de mult la o astfel de varsta si sa iti dai seama ca inca iti mai lipseste ceva deosebit de important, ceva ce nu tine de averea materiala, este, totusi, pentru acest tanar ce ar fi putut sa se multumeasca cu preamultul reusitelor sale, o performanta in sine. Mai mult decat atat, sa constientizezi ca iti lipseste dimensiunea spirituala a vietii si sa cauti sa pazesti toate poruncile inca din copilarie, toate conduc spre a face din acest tanar un veritabil reprezentant al tinerilor model din timpurile de ieri si de azi.
Cati dintre tinerii de azi, pe care, in loc sa ii iubim cu durere, ii numim de bani gata , vin sa ii puna intrebari lui Dumnezeu despre cum sa isi perfectioneze viata, cum sa dea un sens profund si adevarat vietii lor, sau, mai mult, cum sa castige viata vesnica? Sfantul Ioan Gura de Aur, interpretand acest fragment evanghelic si explicand intrebarea initiala si raspunsul final al acestui tanar respectiv tris tetea neputintei despartirii de avere , ne arata ca intregul demers al tanarului bogat care cauta raspuns la intrebarea esen tiala a vietii lui a fost, de fapt, unul sincer. In asa-zisa ispitire pe care tanarul o adreseaza Mantuitorului prin apelative de genul Bunule Invatator vedem mai degraba neconcordanta timida a unui tanar care nu stie cum sa isi construiasca viata din punct de vedere spiritual sau care nu are constiinta deplina a celeilalte dimensiuni, pe care nu o cu noaste desi ar dori sa o domine , respectiv viata vesnica.
Hristos Se ascunde in poruncile SaleDiagnosticul spiritual al acestui tanar porneste de la nepu tinta sa de a cunoaste faptul ca Invatatorul este Bun, nu in calitate de pedagog uman, ca un mare expert al ideilor despre viata si religie, ci in calitate de Dumnezeu adevarat. Nimeni nu este bun decat numai Unul Dumnezeu (v. 17). Cand intelegi ca implinesti anumite porunci nu ca pe niste criterii exterioare de organizare a vietii, ci ca singura cale posibila de cunoastere a lui Dumnezeu, ajungi sa Il descoperi pe Dumnezeu in tot ceea ce impli nesti bine. In reusite omenesti, in biruinte duhov nicesti, in implinirea...