Sf. Ioan Gură de Aur – Despre taina si puterea iubirii
De aceea si la botez este cuprinsa Treimea. Ca si Tatal poate sa lucreze totul si Fiul si Duhul Sfant, insa pentru ca despre Tatal nimeni nu se indoieste, ci indoiala era in legatura cu Fiul si cu Duhul Sfant, s-au cuprins [toti Trei] in initiere4, ca din faptul ca in comun dau acele negraite bunatati, sa invatam si vrednicia Lor comuna5. Iar ca poate Fiul sa faca prin Sine insusi cele pe care la botez are putere [sa le faca] impreuna cu Tatal si [la fel poate] si Duhul Sfant -asculta acestea in chip limpede. A zis iudeilor: Ca sa stiti ca stapanire are Fiul omului pe pamant sa ierte pacatele (Matei 9,6). Si iarasi: Ca sa fiti fii ai luminii (Ioan 12, 36) si Eu le dau viata vesnica (Ioan 10, 28).
Apoi, dupa acestea, Ca sa aiba viata vesnica si din belsug sa o aiba (Ioan 10,10). Dar sa-L vedem si pe Duhul Sfant facand aceasta. Unde putem vedea? Fiecaruia , zice, se da aratarea Duhului spre folos 6 (l Corinteni 12, 7). Deci, Cel Ce da acestea cu mult mai mult iarta si pacatele. Si iarasi: Duhul este Cel Ce da viata (Ioan 6, 63). Si Va va face vii prin Duhul Lui Care locuieste intru voi (Romani 8, 11). Si Duhul este viata din pricina dreptatii (Romani 8,10). Si iarasi: Daca sunteti manati de Duhul, nu sunteti sub Lege (Galateni 5, 18). Caci nu ati luat un Duh al robiei iarasi spre teama, ci ati luat Duhul infierii (Romani 8, 15). Si toate minunile care le-au facut pe atunci, le-au lucrat fiind Duhul de fata. Si scriindu-le corintenilor a zis Pavel: Dar v-ati spalat, dar v-ati sfintit intru numele Domnului nostru Iisus Hristos si in Duhul Dumnezeului nostru (I Corinteni 6, 11).
Deci pentru ca despre Tatal au auzit multe si au vazut ca Fiul lucrase multe, dar despre Duhul nu stiau nimic lamurit, cum ca lucreaza minuni, introduce aici si cunoasterea desavarsita. Dar ca nu cumva de aici sa se presupuna ca [Duhul] este mai mare lucru care 1-am si spus de aceea zice: Cate va auzi le va grai si va vesti cele viitoare (Ioan 16,13)7. Ca daca nu ar fi asa, cum nu ar fi lucru nepotrivit faptul ca atunci urma sa auda, si inca din pricina ucenicilor?8 Dar ce ar fi mai nelegiuit decat acest cuvant? Sau alta [explicatie]: ce urma sa auda? Oare nu le-a spus toate acestea prin prooroci? Caci daca urma sa invete despre dezlegarea Legii, a fost spus [mai inainte acest lucru]; daca despre Hristos si despre Dumnezeirea Lui, si despre iconomie, si acestea au fost spuse. Si ce urma sa spuna mai clar dupa acestea? Si cele viitoare va vesti .
Aici arata mai cu seama vrednicia Lui, pentru ca mai cu seama lui Dumnezeu ii este propriu sa vorbeasca cele viitoare. Iar daca ar invata aceasta de la altii, nu va avea nimic mai mult decat proorocii. Dar aici arata lamurit cea mai exacta cunoastere ce o are [Duhul] fata de Dumnezeu: ca este cu neputinta ca El [Dumnezeu] sa graiasca altceva [decat Duhul]. Iar din al Meu va lua (inseamna) din harul care a venit in trupul Meu, sau din cunostinta pe care si Eu o am, nu ca unul lipsit, nici ca unul care o invata de la altul, ci ca una care este aceeasi si unica fiinta. Si de ce a zis asa si nu altfel? Pentru ca nu stiau cuvantul despre Duhul. De aceea numai un singur lucru pregateste: ca El [Duhul] sa fie crezut si sa fie primit de ei si ei sa nu se poticneasca. Si, pentru ca spusese Unul este invatatorul vostru: Hristos , ca sa nu creada ca nu trebuie sa asculte de Acela [de Duhul], ii convinge ca Una este invatatura Mea si a Aceluia. Din cele din care Eu urmam sa invat din aceleasi si El [Duhul] va grai. Asadar, nu socotiti ca altele sunt ale Aceluia. Caci si [acelea] sunt ale Mele si arata slava Mea. Caci una este voia [thelema] Tatalui si a Fiului si a Duhului Sfant .
Asa vrea sa fim si noi atunci cand zice: Ca sa fi una precum Eu si Tu una suntem (cf. Ioan 17, 11). Caci nimic nu este deopotriva cu unirea cugetului [homonoia], nici cu buna intelegere (symfonia). Caci in acest fel unul este mai multi. Caci daca doi sau zece sunt de un suflet (homopsychoi), unul nu mai este unul, ci fiecare este de zece ori mai mult si vei afla in cei zece pe unu si in unu pe cei zece. C Iar daca au un dusman nu pe unul il ataca [vrajmasul], ci pe zece si asa este biruit. Caci nu este respins numai de catre una, ci de catre zece guri.
Ii merge la unul rau? De fapt nu-i merge rau, caci partii mai mari, adica celor noua, le merge bine si partea careia ii merge rau, ca una mai mica, este acoperita de partea mai mare, careia ii merge bine. Fiecare dintre acestia are douazeci de maini si douazeci de ochi si picioare tot pe atatea. Caci nu numai cu ochii lui vede, ci si cu ai celorlalti; nu numai pe picioarele lui se poarta, ci si pe a celorlalti; nu numai cu mainile lui lucreaza, ci si cu ale celorlalti. [Fiecare] are zece suflete. Caci nu numai el insusi pentru sine, ci si acelea se ingrijesc pentru el. Dar si daca ar fi o suta, acelasi lucru va fi, si insutite sunt cel ale puterii lor.
Ai vazut maretia dragostei, cum neinvins il face pe cel unul si il inmulteste? Cum cel unul poate fi in multe locuri? Acelasi si in Persia si in Roma! Si ceea ce firea nu poate, poate dragostea. Caci ceva din el va fi aici, ceva acolo. Ba mai degraba totul [intreg] aici si totul [intreg] acolo. Deci daca are o mie de prieteni sau doua mii, gandeste-te cat ii va fi puterea. Vezi cum dragostea este o putere sporitoare? Caci ceea ce e minunat este ca il face inmiit pe cel unul.
Asadar, pentru ce nu dobandim puterea aceasta si nu ne punem in siguranta? Acest lucru ar fi mai bun decat orice putere si bogatie. Acest lucru ar fi mai mult decat sanatatea si decat insasi...