Standardul lui Hristos mai presus de moralã
Porunca noua ni s-a dat noua: sa ne iubim unii pe altii. Ce este, oare, nou in aceasta porunca si cum o vedem noi, oare? Nou in iubire nu pare a fi nimic. Oamenii s-au iubit, se iubesc si se vor iubi. Insa nou este modul in care suntem chemati sa o facem: nu ca niste oameni mai buni, nu ca niste oameni mai morali, ci ca Insusi Dumnezeu!Hristos ne-a aratat ca singurul lucru care ne face deosebiti de ceilalti oameni, pe care i-a numit pacatosi, este iubirea. Iubirea aceasta nu este deci o iubire omeneasca, este iubirea lui Dumnezeu; drept pentru care, frati crestini, ar trebui in primul rand sa fim atenti la faptul ca Hristos a numit-o porunca. Porunca inseamna ceva care trebuie numaidecat implinit, porunca se refera la ceva care are o deosebita importanta, fara de care nu se poate. Iar porunca iubirii fata de vrajmasi este culmea Evangheliei lui Hristos.
Aceasta Evanghelie este impopulara, pentru ca minimalizeaza niste valori in care am fi sperat ca ne puteam regasi si noi mai usor si incomoda pentru ca porunca aceasta a iubirii vrajmasilor este la cei mai multi cu neputinta de implinit.
Minimalizeaza omenia. Zice Mantuitorul Hristos: Precum voiti sa va faca voua oamenii, faceti-le si voi asemenea (Lc 6, 3). Nu este vorba despre omenia aceasta minimala, de a face bine celui de la care pretindem ori asteptam acelasi bine. Sunt cuvintele pe care romanul le-a preluat in proverbul: Ce tie nu-ti place, altuia nu-i face .
Evanghelia insa nu se limiteaza la modul acesta negativ ca sa ne arate doar ceea ce nu trebuie sa facem , ci ne invita la un Crestinism pozitiv si lucrator, savarsind mai intai noi ceea ce am dori sa primim de la cei din jurul nostru.
O alta valoare pe care o minimalizeaza Evanghelia prin cuvintele: Daca iubiti pe cei ce va iubesc pe voi, ce rasplata puteti avea? Caci si pacatosii acelasi lucru fac? este iubirea celor dragi. i aceasta, pentru ca o astfel de iubire este cat se poate de fireasca. Nu-i nici o scofala sa-i iubesti pe cei dragi! Nu este cine stie ce ca-ti iubesti parintii ori copiii; ca-ti iubesti sotia, sotul, ori prietenii; ca-i iubesti pe cei care te iubesc pe tine. O fac, de altfel, si pacatosii! Alta virtute pe care Evanghelia o bagatelizeaza prin cuvintele Daca faceti bine celor care va fac voua bine, ce multumire puteti avea? Ca si pacatosii acelasi lucru fac? , este cinstea sau corectitudinea , proprii, iata, pana si a pacatosilor. Iar a patra valoare este dreptatea , caci zice: Daca dati imprumut celor de la care nadajduiti sa luati inapoi, ce multumire puteti avea? Ca si pacatosii dau cu imprumut pacatosilor, ca sa primeasca inapoi intocmai .
Dar ca sa ne invete odata pentru totdeauna ca trairea in Hristos si Crestinismul nu inseamna numaidecat o viata convenabila, comoda si la indemana oricui, Evanghelia vine cu aceasta porunca: Iubiti pe vrajmasii vostri .
Trebuie sa stim ca nici o alta religie de pe pamant nu a riscat o asemenea prescriptie, impunand un asemenea jug credinciosilor sai iubirea vrajmasilor. Evreul, in religia sa mozaica, spune: Sa iubesti pe aproapele tau si sa urasti pe vrajmasul tau! (Mt 5, 43), iar musulmanul propovaduieste razboiul sfant . Hristos, insa, pune stacheta mult mai sus. Dintre toti, El este cel mai cutezator si mai pretentios : Iubiti pe vrajmasii vostri! Hristos Insusi ne-a dat exemplu de iubire atunci cand a fost arestat, palmuit, scuipat si omorat pe nedrept! Nu S-a gandit nicio clipa la valorile cu care ne place noua sa ne laudam, socotindu-ne ca suntem crestini. tim cu totii, din viata noastra personala, cat de greu este...