Trebuie să păzim cu tărie mărturisirea de credinţă ortodoxă
Iar al doilea Sinod Ecumenic, la care au participat 150 de Sfinti Parinti ce s-au intrunit impotriva lui Macedonie luptatorul potrivnic Sfantului Duh, care a rostit hule la adresa Lui si L-a numit creat, iar nu Facator a adaugat (la ceea ce alcatuise Primul Sinod) invatatura despre Sfantul Duh.
Iar al treilea Sinod Ecumenic, la care au participat 200 de Sfinti Parinti, s-a intrunit in Efes impotriva luptatorului de Hristos Nestorie. Acesta a hulit si a spus ca unul este Fiul si Cuvantul lui Dumnezeu si altul este Acela pe Care L-a nascut Pururea Fecioara Maria, de aceea el nici nu a vrut sa o numeasca pe Pururea Fecioara Maria Nascatoare de Dumnezeu, ci a numit-o Nascatoare de Hristos, despartind, blestematul, in doua persoane un singur Dumnezeu-om, pe Iisus Hristos. Din aceasta pricina, acest al treilea Sfant Sinod a hotarat si Talcuiri si sfaturi 21 cu asprime a poruncit sub amenintarea unor blesteme cumplite ca Sfantul Simbol, alcatuit de cele doua Sinoade dinainte, sa se pastreze neschimbat si nimeni sa nu indrazneasca, in obraznicia lui nesabuita, sa adauge ceva la el, nici sa scoata din el nici chiar o cirta sau o iota, nici sa schimbe vreo invatatura sau vreo litera din el. Pe langa aceasta, ei au hotarat asa: daca cineva, mai tarziu, va indrazni sa faca asa ceva cu privire la Simbolul credintei ortodoxe, sa fie blestemat si strain de toata teologia si adunarea crestina. Strasnica este aceasta porunca, strasnica este si interzicerea de a schimba ceva.
Cu privire la acest lucru trebuie sa avem mare bagare de seama daca dorim cu adevarat sa dobandim mantuirea si unirea cu Sfintii Parinti care au alcatuit Sfantul Simbol al credintei noastre ortodoxe. i sa nu spui ca nu exista mare diferenta in ceea ce si-au ingaduit sa faca astazi cei ce au nascocit noua invatatura. Strasnica interzicere [a schimbarii] ii supune deopotriva anatemei si pe cel ce adauga si pe cel ce scoate si pe cel ce schimba chiar si cea mai mica forma. De aceea nu este buna lauda voastra, ca sa nu spun: obraznica, pentru ca va supune aceleiasi anateme si pe voi, care ati schimbat cuvintele insuflate de Dumnezeu si spuneti: din Maria , iar nu de la Maria , si asteptam iar nu astept , si viata ce va sa fie in veci amin , iar nu viata veacului ce va sa fie .
Va este de ajuns ca ati savarsit fapte potrivnice, iar ceea ce tine de Sfantul Duh, sa hotarasca aceia, carora le este incredintat acest lucru; caci nu puteti sa slujiti si lui Dumnezeu si lui mamona, spune Cuvantul lui Dumnezeu (Luca 16, 13). Cat s-a rugat marele imparat Iustinian la al cincilea Sfant Sinod Ecumenic sa i se ingaduie sa adauge in Sfantul Simbol un singur cuvant mic: pururea , ca in locul cuvintelor si de la Maria Fecioara , sa se rosteasca: si de la Maria Pururea Fecioara . Insa acei Fericiti Parinti, pazind porunca primelor patru Sinoade, nu i-au ingaduit sa adauge aceasta expresie in Sfantul Simbol desi nu era nimic rau in ea, ci, dimpotriva, ea marea slava si lauda Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu. De aceea iau poruncit sa spuna si sa scrie acest lucru in alte laude aduse Ei. Atunci imparatul, neprimind din partea Sinodului ceea ce ceruse si fiind biruit de dragostea catre Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, a alcatuit singur urmatoarea cantare: Unule Nascut, Fiule si Cuvantul lui Dumnezeu, Cela ce esti fara de moarte si ai primit pentru mantuirea noastra a Te intrupa din Sfanta Nascatoare de Dumnezeu si Pururea...