Cel cu adevarat smerit, cand este nedreptatit, nu se tulbura nici nu se apara in privinta acelui lucru de care a fost nedreptatit. i primeste clevetirile ca si cum ar fi adevarate si nu se ingrijeste sa convinga pe oameni ca a fost clevetit ci isi cere iertare. Ca unii si-au atras asupra-le numele de []Cel cu adevarat smerit, cand este nedreptatit, nu se tulbura nici nu se apara in privinta acelui lucru de care a fost nedreptatit. i primeste clevetirile ca si cum ar fi adevarate si nu se ingrijeste sa convinga pe oameni ca a fost clevetit ci isi cere iertare. Ca unii si-au atras asupra-le numele de neastamparati, desi in realitate nu era asa, iara altii au rabdat sa fie numiti curvari, desi erau departe de curvie si rodul pacatului, pe care nu-l facusera. Cu lacrimi l-au marturisit in public si-si cereau iertare pentru o nelegiuire care n-o facusera, desi erau incununati cu toata curatia si nevinovatia in sufletele lor, cu plangere de la cei ce-i nedreptatisera.

Tu crezi ca ai smerenie; altii se invinovatesc pe sine-si, tu insa nu suferi nici cand altii te invinovatesc si te declari plin de smerenie. Daca esti smerit cu cugetul, pune-te singur la incercare si vezi daca poti rabda nedreptatea, fara sa te tulburi. Cu luare aminte sa vorbesti in fata unuia care-i trufas in cuget si bolnav de pizma. Caci pe masura ce tu vorbesti el rastalmaceste spusele tale dupa bunul lui plac si din lucrurile cele bune pe care le-ai spus, el cauta prilej de a face pe altii sa se poticneasca.

Pr. Arsenie Bocaextras din Cararea Imparatiei