STUDENT: in legatura cu vrajmasia dintre Adam si sarpe: ati spus ca diavolul il pizmuia pe Adam inainte de cadere din pricina bunatatilor revar sate asupra lui. Dar ati mai spus si ca Adam era inferior sarpelui. Parintele SERAFIM: Diavolul e superior fiindca e fiinta mintala. Nu e supus trupului. Trupul e un element inferior; []STUDENT: in legatura cu vrajmasia dintre Adam si sarpe: ati spus ca diavolul il pizmuia pe Adam inainte de cadere din pricina bunatatilor revar sate asupra lui. Dar ati mai spus si ca Adam era inferior sarpelui.

Parintele SERAFIM: Diavolul e superior fiindca e fiinta mintala. Nu e supus trupului. Trupul e un element inferior; deci el este superior. Dar omul urmeaza sa dobandeasca ceea ce diavolul a pierdut, adica Raiul si cerul. Tocmai de aceea, pana azi, diavolul este numai manie. Iti poti inchipui diavolul chiar si dupa psihologia omeneasca. Gandeste-te: aveai viata nemuritoare si stiai ca esti osandit la iad. Apoi o alta fiinta, mai prejos de tine, nevrednica nici macar sa o scuipi, urmeaza sa dobandeasca ceea ce tu ai pierdut. Bineinteles ca vei ajunge groaznic de invidios, caci pentru tine nu exista pocainta. Vei continua sa incerci sa faci tot ce este cu putinta ca sa il aduci si pe el in aceeasi stare in care te afli tu.

STUDENT: Ati citat din Facere, acolo unde se spune ca sarpele va intepa calcaiul [Pac. 3, 15]. Oare astfel incearca sa ne aduca inapoi in starea in care este el lipsit de orice nadejde ? Ar fi corect sa spunem ca in acest fel el incearca sa ne impiedice mersul impreuna cu Dumnezeu ?Parintele SERAFIM: Da. Se pot da multe interpretari acelei propozitii. inseamna ca diavolul nu are putere sa faca prea mult. Daca ar fi ridicat, atunci ar fi un dusman primejdios; ne-ar musca peste tot.

STUDENT: Dar daca nu poate face prea mult, cum de e in stare sa ne smulga din orice stare si sa ne traga in cele mai de jos ?Parintele SERAFIM: Daca avem harul lui Dumnezeu si nu cooperam cu diavolul, nu poate; numai daca noi insine ne lasam vointa sa fie ademenita de catre diavol. De fapt, noi insine ne putem lasa ademeniti, asa cum a fost Adam, chiar fara diavol. Adam putea sa pacatuiasca si fara diavol, fiindca vazuse infatisarea placuta a fructului oprit si avea deja ispita de a-l dori pentru sine peste porunca lui Dumnezeu.

STUDENT: Poate ca e o intrebare cam fara rost, dar ati putea sa spuneti ceva despre imblanzitorii de serpi indieni ? Este intr-adevar ciudat felul cum fac ca serpii sa se ridice, sa stea drept si asa mai departe.

Parintele SERAFIM: E semnificativ faptul ca se ocupa tocmai de acest fel de fapturi. Aceasta arata ca, pe undeva, se lucreaza cu dracii. La modul general, se poate spune si asta.

STUDENT: Este satana folosit ca unealta de Dumnezeu ?Parintele SERAFIM: Oho ! Asta-i o intrebare adanca.

STUDENT: Stiti cum Dumnezeu l-a lasat pe satana sa-l ispiteasca pe Iov.

Parintele SERAFIM: E adevarat. Noi nu credem in dualism: ca exista un Dumnezeu si un diavol, si ca se lupta intre ei cum cred maniheii. Noi credem ca, de fapt, Dumnezeu stapaneste totul; si chiar cand lucrurile merg impotriva Lui, le foloseste fie pentru mai marea Lui slava, fie spre a-i aduce pe oameni la mantuire. Deci totul in lume se intampla fie pentru ca Dumnezeu voieste asa, fie pentru ca ingaduie sa fie astfel, din pricina libertatii, spre a face sa se implineasca un bine si mai mare.

Satana are o personalitate independenta,...