In numele Tatalui, si al Fiului, si al Sfantului Duh. Amin! Prea cucernici si preaiubiti parinti, iubiti frati si surori, slavit sa fie Domnul! Sarbatoarea Pogorarii Duhul Sfant este o sarbatoare plina de taina. i o simtim ca atare, in masura in care avem sensibilitate pentru Duhul Sfant. Am auzit la Apostol cum a venit []In numele Tatalui, si al Fiului, si al Sfantului Duh. Amin!Prea cucernici si preaiubiti parinti, iubiti frati si surori, slavit sa fie Domnul!Sarbatoarea Pogorarii Duhul Sfant este o sarbatoare plina de taina. i o simtim ca atare, in masura in care avem sensibilitate pentru Duhul Sfant.

Am auzit la Apostol cum a venit Duhul Sfant la Ierusalim, la zece zile dupa Inaltarea Domnului la cer. Nici Evanghelistul Luca, de la care avem aceste cuvinte, n-a fost in stare sa spuna mai mult, decat ca s-a intamplat ceva, si oamenii n-au priceput. S-a facut o suflare ca de vant puternic, ce vine repede, si s-au vazut limbi, ca de foc. Nu era vant si nici foc. Iar oamenii care au fost prezenti n-au putut decat sa se umple de mirare. Sunt neexprimate caile si lucrarile Duhului Sfant.

Duhul Sfant a suflat si in tara noastra si daca suntem aici este pentru ca El este la lucru si a fost la lucru. i astazi oamenii se mira, si destui in Sibiu astazi clatina capetele, ca multimea aceea care era la Ierusalim atunci. Fiecare isi da cu parerea: unii se mira, iar altii batjocoresc, ca si atunci. Mantuitorul ne spune cateva lucruri despre Duhul Sfant pe care nu trebuie sa le uitam niciodata. Caci ceea ce stim noi despre Duhul Sfant stim, in primul rand, din Cuvantul Mantuitorului. El ne spune ca Duhul Sfant este Mangaietorul si toti care au nevoie de mangaiere si o cauta, la Duhul Sfant o gasesc. i chiar daca pe Duhul nu-L vedem, vedem roadele lucrarii Lui. Fiecare dintre noi credem ca am experimentat mangaierea Duhului Sfant. Aceasta lucrareeste numita si ungere. Asa precum untdelemnul unge o rana si o moaie, asa Duhul Sfant vine peste inima noastra cand Ii cerem sa vina si ni Se face Mangaietorul. Dar El mai este mangaiere prin faptul ca Mirele S-a luat de la noi. De aceea spune Mantuitorul ca este mangaiere. El va veni ca sa mangaie pe Apostolii care nu-L mai au in chip fizic pe Mantuitorul langa ei, dupa inaltarea Sa la Cer. i ne mangaie si pe noi Duhul Sfant in dorul nostru dupa Mantuitorul Hristos. i cand strigam noi dupa Domnul: Vino!, nu strigam singuri. Spune cartea Apocalipsei ca Duhul si Mireasa zic: Vino! Duhul si Mireasa impreuna. Cand spunem ca Duhul Sfant este Mangaietorul, este Mangaietorul pentru aceia care Il doresc pe Mirele-Hristos si care din adancul inimii zic: Vino! sau cum ziceau primii crestini in limba lui Iisus: Maranatha Domnul nostru, vino! Duhul Sfant ne mangaie si de toti cei care au plecat inaintea noastra. Noi nu-l mai avem acum pe Parintele Iosif in chip fizic, dar Duhul Sfant este Mangaietorul, El este Acela Care umple acest dor si, prin Duhul Sfant, Parintele Iosif este cu noi si sunt cu noi toti aceia care mai inaintea noastra au plecat la Mantuitorul Hristos. Iata una din tainele Duhului si ale lucrarii Sale pe care le dezvaluie Mantuitorul printr-un singur cuvant, cand spune ca Duhul Sfant este Mangaietorul. Dar El mangaie pe oamenii credinciosi cu toate mangaierile de care ei au nevoie si in toate intristarile pe care ei le strabat. De fiecare data cand suntem intristati, de fiecare data cand ne simtim nemangaiati, sa ne aducem aminte ca Duhul Sfant este Mangaietorul si sa cerem sa vina El cu puterea Sa, cu lumina Sa, cu bucuria Sa, cu dragostea Sa, cu tot ceea ce aduce El in inima si in viata unui om credincios. Mantuitorul ne mai spune apoi ca El este Duhul Adevarului si o spune in doua randuri: Ioan cap. 15, vers. 26: Iar cand va veni Mangaietorul pe Care vi-L voi trimite de la Tatal, Duhul Adevarului, Cel ce din Tatal purcede, Acela va marturisi despre Mine. i tot in Ioan, capitolul 16, 13: Iar cand va veni Acela, Duhul Adevarului, El va va calauzi in tot adevarul. Duhul este numit al Adevarului, si Mantuitorul spune ca El calauzeste la tot Adevarul. Este un lucru asa de clar spus aici despre relatia care exista intre Duhul Sfant si Adevar, adica Adevarul lui Dumnezeu: adevarul relatiei Sale cu noi, adevarul de credinta. Un om credincios, un om care are pe Duhul Sfant, traieste permanent pasiunea pentru Adevar. El nu se multumeste sa traiasca oricum, sa traiasca in orice doctrina, sa marturiseasca orice credinta, sa gandeasca oricum. Traind aceasta pasiune pentru Adevar, el este intr-o cautare staruitoare a adevarului. Cauta! Mantuitorul spune: Cautati si veti afla! Omul cu adevarat duhovnicesc se afla permanent in aceasta cautare. El cauta cu adevarat pe Dumnezeu. i, cautand, Il afla. Il afla prin Duhul Sfant, Care este Duhul Adevarului. Este foarte important sa punem la inima acest lucru. Pentru ca foarte multi oameni, astazi, cred ca poti fi credincios si cu jumatati de adevar. Ba, in lumea protestanta, e un fel de dogma a spune ca de fapt nimeni nu are adevarul, ca toti in lume au cate o particica de adevar. i toate confesiunile crestine au cate o particica de adevar. Apoi, extinzand acest lucru, au spus ca si idolatrii au o particica de adevar. Fiecare are o particica de adevar si daca le pun laolalta cu totii vor forma adevarul adevarat. Iata religia unei bune parti a lumii de astazi, care este o noua forma de idolatrie. S-a mers asa de departe incat Iisus Mantuitorul este pus in rand cu alti oameni care cred ei ca sunt mari mesageri ai Adevarului: Budha, Confucius, Mohamed si alti asa-zisi intemeietori de religii. Ba au aparut si un fel de icoane cu Iisus stand la masa alaturi si intre acesti oameni. Este o moda astazi. Daca profesezi aceasta doctrina esti foarte bine primit in cercurile inalte ale lumii de astazi. Chiar politica mondiala este dominata, in mare masura, de o astfel de religie. Pe de alta parte, multe din confesiunile crestine, astazi, cred ca poti fi credincios avand numai o parte de adevar. i multi ostasi cred astazi ca poti fi ostas avand doar o parte de adevar pe care il impartasesti cu altii care mai au si ei scantei de adevar. Dar nu au, cum nu poate avea nimeni, cred ei, tot adevarul. Dar Mantuitorul ne spune aici un lucru clar: ca acolo unde este Duhul Sfant, El calauzeste la tot adevarul. Nu la parti de adevar si la parti de minciuna. Ca daca spui ca sunt numai parti de adevar asta inseamna ca restul este minciuna. Ceea ce inseamna ca un om credincios poate fi un bun credincios avand o parte, o buna parte, din invatatura lui, din umblarea lui, din fiinta lui ocupate de minciuna. Mantuitorul spune ca Duhul Sfant ne calauzeste la tot adevarul. Spun aceste lucruri pentru ca imi este inima sfasiata, cum este a multor frati, de ceea ce se intampla cu multi dintre aceia care-si zic ostasi si care nu sunt. Mantuitorul Hristos, prin Sfantul Ioan, in Apocalipsa, vorbeste despre unii care isi zic iudei, dar nu sunt. i nu se multumeste sa spuna atat, ci adauga si: sinagoga a Satanei. Pentru ca Satana este mincinos, unul dintre aceia care niciodata nu da minciuna goala, ci o mesteca intotdeauna cu parti de adevar, ca sa fie minciuna mai credibila si mai usor de primit si ca sa poata insela pe cat mai multi. Sfantul Apostol Pavel vorbeste si el de unii care se considera a fi slujitori ai lui Hristos, dar de fapt sunt slujitori ai lui Satan. Vedeti cat de mare este pericolul si cum duhul cel rau incearca mereu sa se substituie Duhului Sfant, Mangaietorului, Care este Duhul Adevarului! Parintele Iosif a suferit foarte mult, nu numai trupeste; a suferit mai ales sufleteste ani de suferinta incrancenata. V-as intreba de ce a suferit sufleteste? Pentru ce a suferit? Pentru ca a fost lipsit de pasiunea pentru adevar? Nu! Pentru ca suferinta sa a venit din pasiunea pentru integralitatea adevarului; pentru tot adevarul. Pentru ca Duhul Sfant ii marturisea tot adevarul si el nu putea accepta jumatati de adevar. Intotdeauna Biserica a fost ispitita de oameni care, cu gura foarte mare, au venit cu jumatati de adevaruri....