Astazi Sfanta Biserica pomeneste si preamareste pe sfintele femei mironosite, primele martore ale invierii lui Hristos. A binevoit Domnul ca anume ele sa-L vada primele Inviat din morti. Cine au fost aceste sfinte femei? De ce sunt numite mironosite? Acestea au fost femeile care L-au iubit cu toata inima pe Domnul Iisus Hristos, care I-au []Astazi Sfanta Biserica pomeneste si preamareste pe sfintele femei mironosite, primele martore ale invierii lui Hristos. A binevoit Domnul ca anume ele sa-L vada primele Inviat din morti. Cine au fost aceste sfinte femei? De ce sunt numite mironosite? Acestea au fost femeile care L-au iubit cu toata inima pe Domnul Iisus Hristos, care I-au slujit cu multa grija in toate nevoile vietii Lui in trup, care impreuna cu Apostolii invatau, ascultand sfintele Lui cuvantari, pe care putem sa le numim chiar femei-apostoli.

Pe una dintre ele si cea mai inflacarata, Maria Magdalena, o numesc intocmai cu Apostolii. Cand citim ca Domnul Iisus Hristos S-a aratat mai intai femeilor mironosite, apare o intrebare fireasca: de ce nu S-a aratat intai de toare Preasfintei Sale Maici? In Evanghelie nu gasim nici o mentiune ca Domnul S-ar fi aratat ei. Sfantul Dimitrie, mitropolitul Rostovului, spunea ca Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu era in randul acelor femei mironosite carora li S-a aratat Domnul, fiindca in Evanghelia de la Marcu se spune ca a venit la mormantul Domnului Maria Magdalena si alta Maria; si Sfantul Dimitrie al Rostovului spune ca cealalta Marie era Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu.

Putem sa fim de acord cu o astfel de talcuire a marelui sfant? Nu, necatand la profunda noastra dragoste si respect fata de dansul. Pentru ca ati auzit in Evanghelia de ieri de la priveghere cuvintele Sfantului Apostol Marcu, despre faptul ca Domnul odata inviat S-a aratat prima data Mariei Magdalena. Daca asa vorbeste Sfantul Apostol, inseamna ca asa a si fost.

De ce S-a aratat Domnul mai intai femeilor mironosite, iar nu Preacuratei Sale Maici? De ce nu S-a aratat Sfintilor Sai Apostoli?Pentru ca Domnul cunostea inima femeiasca. tia ca ea este extrem de sensibila si plina de dragoste, atinge tot ce este maret, tot ce este tainic, tot ce este sfant, mult mai usor decat o fac inimile mai dure ale barbatilor, fiindca acestora le este propriu sa primeasca totul cu multa reflectie, sa creada intai de toate ratiunii mintii lor.

La femei nu este asa. Ele nu reflecta atat de mult cum o fac barbatii. Acestea cuprind cu inimile lor curate toata dreptatea, tot adevarul rapid si usor. Exista doua feluri de cunoastere cunoasterea cu mintea si cunoasterea cu inima, acea cunoastere cu inima pe care filosofii o numesc cunoastere intuitiva. Cu inima se cunoaste ce este mai important ceea ce nu poate cunoaste mintea. Inima este organul cunoasterii superioare, a comuniunii noastre cu Dumnezeu, cu toata lumea nevazuta. Inima de femeie intr-o masura mult mai mare decat cea de barbat dispune de aceasta capacitate a cunoasterii intuitive, a cunoasterii nemijlocite, fara multe rationamente. In aceasta consta marele avantaj al femeilor fata de barbati.

Anume de aceea bisericile noastre sunt pline de femei. Femeile, cu inima lor, se adreseaza mai usor Domnului Iisus Hristos, mai usor primesc si cunosc tot ce este sfant. Marire femeilor!Astazi este marea sarbatoare crestina a femeilor, zi in care in persoana sfintelor femei mironosite se preamareste si se preainalta inima femeiasca. Exista ziua de 8 martie dedicata femeilor. Dar ziua crestina a femeilor este mult mai importanta. De ce oare? Pentru ca noi sarbatorim cel mai sfant dintre toate drepturile omenesti, pe care l-au primit femeile de la insusi Domnul Iisus Hristos: dreptul tuturor femeilor la atingerea celei mai inalte demnitati omenesti, sfintenia; dreptul la cea mai apropiata prietenie cu Domnul Iisus Hristos, dreptul de a fi inaltate mai presus de orice. Pentru ca, spuneti-mi, cine este mai mare decat sfintele mucenite, decat cea intocmai cu Apostolii Maria Magdalena sau Nina, luminatoarea Georgiei? Cine este mai inalta decat ceata cuvioaselor femei?Ele sunt varful demnitatii omenesti. Si aceasta demnitate au primit-o femeile astazi in persoana femeilor mironosite.

Sa ne intoarcem acum la acea intrebare pe care am pus-o la inceput: de ce Domnul Iisus nu S-a aratat intai de toate Preacuratei Sale Maici, dupa cum ar fi dorit inimile noastre?Noi vom da o explicatie diferita decat cea pe care a dat-o Sfantul Dimitrie al Rostovului: de aceea nu S-a aratat Domnul Iisus Hristos Preacuratei Sale Maici, pentru ca toate aparitiile Lui de dupa Inviere au avut un singur scop: sa le incredinteze pe mironosite, sa-i incredinteze pe Apostoli, iar printr-insii toata lumea crestina de adevarul Invierii Sale.

Dar sa ne gandim: oare avea nevoie Hristos s-o convinga de veridicitatea invierii Lui pe Preacurata Sa Maica? Sigur ca nu, pentru ca Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu a fost mult mai apropiata de...