1. Totdeauna cand pacatuim, constiinta ni se intineaza cu spurcaciunea vinovatiei, duhul ni se urateste, trupul ni se ruineaza si chipul nostru, care altadata era fiu al luminii, se intuneca, devenind un fiu al intunericului (I Tes 5, 5; I In 3, 10). 2. Pacatul este o lepra care urateste si ruineaza toata fiinta omului. []1. Totdeauna cand pacatuim, constiinta ni se intineaza cu spurcaciunea vinovatiei, duhul ni se urateste, trupul ni se ruineaza si chipul nostru, care altadata era fiu al luminii, se intuneca, devenind un fiu al intunericului (I Tes 5, 5; I In 3, 10).2. Pacatul este o lepra care urateste si ruineaza toata fiinta omului. Toata vlaga si frumusetea, curatia si sanatatea fiintei lui. Cine ar mai putea apoi recunoaste sub aceasta urata aratare infatisarea nevinovata de candva, cand omul era copil?Cine ar mai recunoaste inima curata si mintea neprihanita, glasul dulce si mainile frumoase din vremea cand era fara pacat? Ce grozava este uratenia pacatului!3. S-ar parea ca, intr-adevar, pentru cel cazut intr-o stare de pacat n-ar mai fi nici o nadejde Ca n-ar mai exista nici un mijloc prin care aceasta ruina omeneasca sa mai fie refacuta si readusa la starea cea curata din care a cazut atat de mult si atat de demult. Intr-adevar, la oameni, acest lucru este cu neputinta, dar la Dumnezeu e posibila orice minune (Mt 19, 26).4. Mantuitorul nostru Iisus Hristos tocmai de aceasta a venit: sa caute si sa mantuiasca ce era pierdut (Lc 19, 10). El poate invia mortii a mai inviat morti! El poate deschide ochi orbi din nastere a mai deschis El poate vindeca chiar pe indraciti, izbavindu-i de robia satanica El si astfel de minuni a mai facut. Vino deci la Iisus Mantuitorul, de orice boala ai fi cuprins. El te poate salva. El Singurul te poate!5. Iata ce lucrare dumnezeiasca este nasterea din nou, adica zidirea unei noi inimi, curate, in cineva care ajunsese o ruina a pacatului! Prin nasterea din nou se pot face toate aceste minuni. Ea face o faptura noua dintr-un mort O constructie noua dintr-o ruina. O haina noua dintr-o zdreanta.6. In cine nu s-au petrecut aceste doua mari schimbari, adica: trezirea constiintei, ingrozita de starea pacatului (cu o adanca si sincera pocainta), si intoarcerea, stropita cu lacrimi amare si intarita de un legamant puternic cu Dumnezeu, spre ascultarea neschimbata, in acela nu se va putea face nici cealalta mare schimbare: inima cea noua si curata. Iar fara aceasta inima noua si curata nimeni nu va putea vedea vreodata imparatia lui Dumnezeu (Mt 18, 3; In 3, 3; I Ptr 2, 1-2).7. Iata cele trei parti ale mantuirii: starea intai: Trezirea si recunoasterea pacatului, Pocainta; starea a doua: Innoirea, impartasirea si legamantul; starea a treia: Marturisirea, trairea si biruinta.8. Prin aceste trei stari au trecut intotdeauna si vor trece totdeauna toti cei care, din niste vrajmasi ai lui Hristos, prin pacatul si neascultarea lor, au ajuns niste credinciosi si vestitori ai Lui. Nimeni n-a putut si nu va putea ajunge in alt fel la starea mantuirii cea dupa voia lui Dumnezeu.9. La starea de adevarat impreuna-lucrator cu Dumnezeu, la propasirea imparatiei si a cauzei Sale (I Cor 3, 9), numai asa se poate ajunge. Numai acela care a fost curatit prin pocainta sa si prin Duhul lui Dumnezeu poate deveni un slujitor al amandurora. Numai cine a intrat pe aceasta usa in Biserica cea vie, in staulul lui Hristos (In 10, 9), acela a devenit cu adevarat o oaie curata sau un pastor vrednic al Lui.10. Cine a sarit prin alta parte, cine a...