S-a intamplat in 31 martie 1889: A fost inaugurat oficial Turnul Eiffel, construit cu ocazia Expozitiei Universale de la Paris, din 1889, si care a devenit un adevarat simbol al capitalei franceze; Turnul, a carui constructie a durat doi ani, poarta numele inginerului care l-a proiectat, Gustave Eiffel. Povestea faimoasei constructii de otel poate fi []The post S-a intamplat in 31 martie 1889 appeared first on Jurnal Spiritual.

S-a intamplat in 31 martie 1889: A fost inaugurat oficial Turnul Eiffel, construit cu ocazia Expozitiei Universale de la Paris, din 1889, si care a devenit un adevarat simbol al capitalei franceze; Turnul, a carui constructie a durat doi ani, poarta numele inginerului care l-a proiectat, Gustave Eiffel.

Povestea faimoasei constructii de otel poate fi considerata o adevarata epopee. Turnul Eiffel a ajuns sa fie elementul reprezentativ al Frantei in urma castigarii unui concurs de arhitectura lansat cu prilejul Expozitiei Universale din 1889.

La acest concurs au fost inscrise 107 proiecte, iar castigatorul a fost cel prezentat de Gustave Eiffel (antreprenor), Maurice Koechlin, Emile Nouguier (ingineri) si Stephen Sauvestre (arhitect).

Astfel, la data de 26 ianuarie 1887, s-a inceput saparea fundatiilor pentru turnul de metal inalt de 324 de metri care avea sa intre in istorie. Timp de cinci luni, muncitorii au sapat fundatiile, folosindu-se doar de lopata.

Dupa finalizarea fundatiei si fixarea celor patru picioare ale turnului, constructia a inceput sa se inalte vazand cu ochii. Monumentul de seama al francezilor a fost inaugurat la data de 31 martie 1889, zi in care Gustave Eiffel a urcat cele 1710 trepte ale turnului si a pus in varf drapelul Frantei.

Desi Turnul Eiffel este foarte admirat astazi, in urma cu o suta de ani aceasta minune arhitecturala a iscat numeroase controverse in randul contemporanilor sai. A fost laudat si apreciat de unii, dar a fost pus la zid de majoritate. Un grup mare de artisti, printre care Charles Garnier (arhitectul Operei din Paris) si fiul lui Alexandre Dumas, au publicat o scrisoare deschisa in ziarul Le Temps, pe 14 februarie 1887, si au protestat contra turnului, pe care in considerau hidos, adaugand ca acesta desfigureaza Parisul . Venim, scriitori, pictori, sculptori, arhitecti, amatori pasionati de frumusetea pana acum intacta a Parisului, sa protestam din toate puterile, cu toata indignarea, in numele gustului francez (), in numele artei si al istoriei franceze amenintate, impotriva ridicarii, in inima capitalei noastre, a inutilului si monstruosului Turn Eiffel , isi incepeau ei, indignati, scrisoarea. Acestia isi continuau petitia prin a vorbi despre frumusetea arhitecturala a Parisului si prin a batjocori creatorii turnului si munca acestora, folosind cuvinte precum profanare , dezonoare , oroare , barbar , odioasa coloana de tabla etc. Scrisoarea se incheie cu apelul de a apara Parisul impotriva devastarilor administrative si a vandalismului intreprinderilor industriale . Romanii fac parte din istoria turnului Eiffel. Astfel, in anul 2009, o echipa de 19 alpinisti utilitari romani au participat la lucrarile de reconditionare destinate constructiei. Nu numai aspectul actual depinde de mainile unor profesionisti romani, ci insasi existenta edificiului. Un roman, inginerul Gheorghe Panculescu, a inventat un sistem de imbinare a traverselor de cale ferata care a facut posibila ca aceasta structura metalica uriasa sa stea in picioare.

Gustave Eiffel i-a facut o vizita inginerului roman, la Valenii de Munte, unde au vorbit despre inaltarea, unui turn iesit din comun, la Paris, cu ocazia Expozitiei Universale din 1889. Pentru construirea turnului, Gustave Eiffel ar fi utilizat tehnica inventata de Panculescu, folosind subansambluri metalice confectionate la sol si asamblate progresiv, pe masura inaltarii constructiei. In ciuda controverselor, Turnul Eiffel este una din principalele atractii turistice ale Parisului si primeste, anual, in jur de 6 milioane de vizitatori, ajungand, pana in momentul de fata, sa fie vizitat de peste 200.000.000 de persoane. Veniturile generate de turismul la turnul Eiffel sunt de ordinul milioanelor de euro, pretul biletelor variand intre 3 si...