PREDICĂ LA POGORÂREA DUHULUI SFÂNT
Deci din multime, auzind cuvintele acestea, ziceau: Cu adevarat, Acesta este Proorocul . Iar altii ziceau: Acesta este Hristosul . Iar altii ziceau: Nu cumva din Galileea va sa vina Hristos? N-a zis, oare, Scriptura ca Hristos va sa vina din samanta lui David si din Betleem, cetatea lui David? i s-a facut dezbinare in multime pentru El si unii dintre ei voiau sa-L prinda, dar nimeni n-a pus mainile pe El. Deci slujitorii au venit la arhierei si la farisei, si le-au zis aceia: De ce nu L-ati adus? Slujitorii au raspuns: Niciodata n-a vorbit un om asa cum vorbeste acest Om . i le-au raspuns deci fariseii: Nu cumva ati fost si voi amagiti? Nu cumva a crezut in El cineva dintre capetenii sau dintre farisei? Dar multimea aceasta, care nu cunoaste Legea, este blestemata! A zis catre ei Nicodim, cel ce venise mai inainte la El noaptea, fiind unul dintre ei: Nu cumva Legea noastra judeca pe om, daca nu-l asculta mai inainte si nu stie ce a facut? Ei au raspuns si i-au zis: Nu cumva si tu esti din Galileea? Cerceteaza si vezi ca din Galileea nu s-a ridicat prooroc . i s-a dus fiecare la casa sa.
Deci iarasi le-a vorbit Iisus, zicand: Eu sunt Lumina lumii, cel ce Imi urmeaza Mie nu va umbla in intuneric, ci va avea lumina vietii . Iata-ne, asadar, ajunsi la cincizeci de zile dupa sarbatoarea cea mare a Invierii Domnului, legati insa de dupa-amiaza Invierii Domnului pentru ca, iata, pe usile incuiate intrand Hristos in ziua cea dintai a saptamanii, acolo unde se aflau ucenicii adunati, ne spune-n Evanghelia de la Ioan 20, 19-23, adunati, asadar, de frica iudeior, a venit Iisus si a stat in mijloc si le-a zis: Pace voua! i, zicand acestea, le-a aratat mainile si coasta Sa. Deci s-au bucurat ucenicii, vazand pe Domnul. i Iisus le-a zis iarasi: Pace voua! Precum M-a trimis pe Mine Tatal va trimit si Eu pe voi . i, zicand acestea, a suflat asupra lor si le-a zis: Luati Duh Sfant; carora veti ierta pacatele le vor fi iertate si carora le veti tine vor fi tinute .
Iata! Era prima promisiune dupa aceasta, pe care anterior am citit-o din aceeasi Evanghelie de la Ioan; si daca pe prima o facuse in conditiile in care Hristos Domnul inca mai nastea dubii: daca este prooroc sau daca este Hristosul, inca mai facea dezbinare in popor, iata, acest al doilea cuvant, rostit in dupa-amiaza, in seara Invierii Sale, daruin-du-le deja Duhul Sfant pentru legare si dezlegare de pacate, acesta venea deja sa intareasca promisiunea dintai, venea sa intareasca cuvintele din Isaia din capitolul 4, 3: Pune-voi Duhul Meu peste samanta ta si binecuvantarile Mele , sau cele din Ioil capitolul 2, 28: In zilele acelea varsa-voi Duhul Meu peste tot trupul . i, iata, vine momentul acesta cel mare al Inaltarii Domnului, pe care l am sarbatorit impreuna in Joia care a trecut acum zece zile, in care Domnul spunea ca va trimite alt Duh, Duhul mangaietor, Duhul Adevarului, peste ucenici, cu conditia ca acestia sa nu se departeze de Ierusalim.
Iata-ne, asadar, in Ierusalim, in Ierusalimul surprins de cartea Faptele Sfintilor Apostoli la capitolul 2, din care, ca sa nu lungim vorba cu vorba omeneasca, Ii vom ingadui lui Dumnezeu, Cel ce S-a descoperit in cartea cea sfanta a Scripturii, sa ne vorbeasca despre ce s-a intamplat acolo, prin vocea autorizata, sa spunem, a Sfantului Luca. Iata ce spune capitolul 2 din Faptele Sfintilor Apostoli: i, cand a sosit ziua Cincizecimii, erau toti Apostolii impreuna la un loc. i din cer, fara de veste, s-a facut un vuiet, ca de suflare de vant ce vine repede, si a umplut toata casa unde sedeau ei. i li s-au aratat, impartite, limbi ca de foc si au sezut pe fiecare dintre ei. i s-au umplut toti de Duhul Sfant si au inceput sa vorbeasca in alte limbi, precum le dadea lor Duhul a grai. i erau in Ierusalim locuitori iudei, barbati cucernici, din toate neamurile care sunt sub cer. i, facandu-se glasul acela, s-a adunat multimea si s-a tulburat, caci fiecare ii auzea pe ei vorbind limba sa. i erau uimiti toti si se minunau, zicand: Iata, nu sunt acestia care vorbesc galileeni? i cum auzim noi fiecare limba noastra, in care ne-am nascut? Parti si Mezi si Elamiti si cei ce locuiesc in Mesopotamia, in Iudeea si in Capadocia, in Pont si in Asia, in Frigia si in Pamfilia, in Egipt si in partile Libiei cea de langa Cirene, si Romani in treacat, iudei si prozeliti, cretani si arabi, ii auzim pe ei vorbind in limbile noastre despre faptele minunate ale lui Dumnezeu! i toti erau uimiti si nu se dumireau, zicand unul catre altul: Ce va sa fie aceasta? Iar altii, batjocorindu-i, ziceau ca sunt plini de must . i vine mai apoi Predica minunata a Sfantului Apostol Petru, care incepe extraordinar de bine pentru noi toti. Iata: i stand Petru cu cei unsprezece, a ridicat glasul si le-a vorbit: Barbati iudei, si toti care locuiti in Ierusalim, aceasta sa fie cunoscuta si luati in urechi cuvintele mele; ca acestia nu sunt beti, cum vi se pare voua, caci este al treilea ceas din zi, ci aceasta este ce s-a spus prin proorocul Ioil: Iar in zilele din urma, zice Domnul, voi turna din Duhul Meu peste tot trupul si fiii vostri si fiicele voastre vor prooroci si cei mai tineri ai vostri vor vedea vedenii si batranii vostri vise vor visa. Inca si peste slugile Mele si peste slujnicele Mele voi turna, in acele zile, din Duhul Meu si vor prooroci. i minuni voi face sus in cer si jos pe pamant semne: sange, foc si fumegare de fum. Soarele se va schimba in intuneric si luna in sange inainte de a veni ziua Domnului, cea mare si stralucita. i tot cel ce va chema numele Domnului se va mantui .
Capitolul, fara indoiala, continua, dar ceea ce ne intereseaza pe noi in primul rand este aceasta pogorare a Duhului Sfant, pe care, iata, versetul dintai din capitolul 2, pana la versetul 14, ne explica ce impact a avut atat asupra oamenilor personal, cat si asupra celor din jurul lor, a celor care, iata, aproape ca incepeau sa-i batjocoreasca, crezand ca poarta duhul betiei si nu Duhul cel Sfant.
Ce este atunci, de fapt, cand vorbim despre Duhul Sfant? Despre ce vorbim?Duh este una dintre traducerile cuvantului ebraic ruah , care poate fi redat de asemenea prin: suflare de vant sau chiar aer sau un spatiu gol. Cand este vorba de Duhul lui Dumnezeu insa, acest lucru este uneori precizat: Ruah Elohim , ii spun ebraicii; iar intotdeauna prima imagine este aceea din Faceri 1, 2, cand se spune ca Duhul lui Dumnezeu Se purta deasupra apelor: i pamantul era netocmit si gol, si Duhul lui Dumnezeu Se purta deasupra apelor .
Duhul lui Dumnezeu este, asadar, suflul datator de viata al lui Dumnezeu. Duhul lui Dumnezeu Se purta deasupra apelor evoca mai mult imaginea unei pasari care cloceste si-si ocroteste puii; este o stagnare dinamica, exact cum gaina se pune pe ou si pare ca sta, dar de fapt da viata. Tot astfel si Duhul lui Dumnezeu era deasupra apelor, daruind viata. Acelasi Ruah, ca sa mergem mai departe, acelasi Duh este si ceea ce a fost tradus prin briza diminetii , cand Dumnezeu il gaseste pe om, indata dupa cadere, in gradina Raiului.
Sunt multe alte puncte din Vechiul Testament, in care Duhul lui Dumnezeu devine capabil sa proo-roceasca si sa infaptuiasca fapte deosebite: este cazul lui Iosif, cand talmaceste visele lui faraon sau ale lui Valaam, sau cand se exclama: Cat de frumoase sunt corturile tale, Iacov? si, Binecuvanteaza pe Israel .
Un alt pasaj din Numeri, care se citeste, de altfel, la vecernia Rusaliilor, ne arata cum Duhul lui Dum-nezeu poate fi distribuit potrivit unei ordini riguroase si surprinzatoare totodata: Num 11, 24-30: Moise, care nu putea sa ia asupra sa singur raspunderea intregului popor, dupa porunca lui Dumnezeu, aduna in cort saptezeci de batrani. Ori se intampla ca doi inscrisi dintre batrani, Edat si Medat, sa nu se afle la adunarea din...