Dupa caderea protoparintilor nostri din Rai oamenii au petrecut dupa poftele trupului, facand voile trupului si ale simturilor: dupa dumnezeul acestei lumi, dupa stapanitorul puterilor vazduhului, adica duhul care lucreaza acum in fii neascultarii (Efeseni 2. 1-3). Despre duhul lumesc, Sfantul Simeon Metafrastul spune ca: Dupa caderea lui Adam din Rai, cugetele omului s-au facut []Dupa caderea protoparintilor nostri din Rai oamenii au petrecut dupa poftele trupului, facand voile trupului si ale simturilor: dupa dumnezeul acestei lumi, dupa stapanitorul puterilor vazduhului, adica duhul care lucreaza acum in fii neascultarii (Efeseni 2. 1-3).

Despre duhul lumesc, Sfantul Simeon Metafrastul spune ca: Dupa caderea lui Adam din Rai, cugetele omului s-au facut pamantesti si tind in jos, iar cugetul omului care in Rai era simplu si bun s-a amestecat cu cugetul trupesc al pacatului. De atunci in jurul inimii omului roteste acoperamantul intunericului adica focul duhului lumesc, care nu lasa mintea sa creada sau sa iubeasca pe Dumnezeu si nici sa implineasca Voia Lui cea Sfanta .

De aceea mai usor este sa indrepti cu mainile o bara groasa de fier beton incalcita decat sa indrepti multimea gandurilor incalcite lumesti care au ajuns in cuget asemenea unei funii groase cugetarea sau modul de a gandi lumesc.

Pentru aceasta Biserica Ortodoxa se roaga prin rugaciunea Sfantului Efrem Sirul, ca sa ne dea Dumnezeu duhul gandului smerit. Pentru ca de nu vom avea gandul smerit la sfarsitul vietii pamantesti vom merge unde ne va trage duhul lumesc, in iad.

Duhul lumesc devine prin pacate duh diavolesc. Cand diavolul arunca semintele faptelor rele in inima crestinului, iar acesta le primeste cu bucurie, ele vor incepe sa incolteasca si sa prinda radacina. Iar daca nu suntem atenti ca sa curatim inima noastra cu darul Duhului Sfant si prin faptele bune crestine, ele se vor inmulti si vor creste. Din acest moment diavolul se poate indeparta de la noi pentru ca de acum este sigur ca ne vom conduce dupa patimile noastre la tot lucru rau si pierzator de suflet.

Deci, daca facem pacate de moarte, duhul patimii respective ne va conduce la tot lucru rau. Dar mai grav este faptul ca pacatele le vom considera ca firesti si sub nici un motiv nu vom putea renunta la ele sau sa gandim ca putem trai o viata curata si sfanta. De aceea trebuie sa ne pastram curatia sufleteasca si trupeasca. Pentru ca nimic spurcat si necurat nu va putea intra in imparatia Cerurilor . Sfantul Apostol Pavel ne indeamna:,,Sa va dezbracati de omul cel vechi al fostului vostru fel de viata, care se strica prin poftele inselaciunii, sa va innoiti in duhul mintii voastre si sa va imbracati in omul cel nou, cel zidit dupa Dumnezeu in dreptatea si sfintenia adevarului (Efeseni 4. 22-24). Pentru ca ca noi cei botezati: .. nu duhul lumii l-am primit, ci Duhul cel de laDumnezeu ca sa cunoastem cele prin har daruite de Dumnezeu (I Corinteni 2.12).

Cel mai mare dusman al sufletului nostru, nu este diavolul ci duhul lumesc, pentru ca ne atrage in chip placut si in cele din urma ne amar este vesnic 2.

Cu timpul, duhul lumesc devine in inima noastra ca un drog de care devenim dependenti, (modernismele, conforturile)Pentru ca daca il vom vedea pe diavol, ne vom cutremura de frica si ne vom ruga lui Dumnezeu ca sa ne scape. in schimb, duhul lumesc ne infasoara tainic si placut in mrejele sale si pentru aceasta nu dorim sa scapam de el. Suntem atrasi de duhul lumesc si nu intelegem cat rau ne face, deoarece el intra incet, incet in inima noastra oferindu-ne tot confortul si placerea. Astfel raul inainteaza putin cate putin si pune stapanire pe noi. Pentru ca daca ar verii deodata, nu am fi asa de usor inselati. in epoca contemporana, datorita modernismelor si a progresului tehnic, mult duh lumesc a patruns in inimile oamenilor, in toate domeniile de activitate si a alungat de acolo pe Mantuitorul lisus Hristos.

Daca in societatea comunista duhul lumesc era semanat in inimile crestinilor prin educatie, propaganda si idolatrizare, in societatea capitalista el este3 semanat prin confort, belsug material, proprietate, concurenta, goana dupa bani, reclame, libertatea pacatelor, mass media etc.

In primii ani ai crestinismului oamenii erau chemati la credinta prin propovaduire. Noi suntem chemati prin insasi nasterea noastra si prin educatia primita intre crestini. Intrarea noastra in crestinism si inradacinarea credintei ortodoxe in inima noastra are loc inca din copilarie. Credinta noastra, ne-am simti indemnati sa credem, ar trebuie sa fie cu atat mai puternica, iar viata noastra cu atat mai vrednica de chemare. Asa a si fost, insa de la o vreme lucrurile s-au schimbat la noi. in educatia scolara sunt ingaduite principii necrestine, care ii strica pe tineri; in, societate au patruns obiceiuri necrestine, care pervertesc in continuare, dupa iesirea din scoala, si nu este lucru de mirare daca alesii fiind dintotdeauna putini , dupa cuvantul Domnului (Lc. 14.16-24), in vremea noastra ei sunt si mai putini.

Acesta este duhul veacului anticrestinesc!Sfantul Apostol Ioan spune ca: Lumea intreaga zace sub puterea celui rau (I Ioan 5. 19), adica este supusa stapanitorului lumii acesteia diavolul. Constient sau inconstient, multi oameni ii fac voia cu o asa fidelitate, incat lucrarea lor demonica se identifica adesea cu lucrarea draceasca. Este usor de observat in lumea de azi o racire a credintei, indiferentism moral si religios, delasare duhovnicesca ori, slabirea credintei care duce la intarirea pacatului, pana la robire spirituala.

Pe masura ce lumea se indeparteaza de vremurile apqstolice si se apropie de cele apocaliptice cresc si se inmultesc rautatile, pacatele, faradelegile, pervertirile si apostaziile. Duhul lumesc dicteaza si manipuleaza mintile si constiintele multora. Sa ne gandim la semenii nostri. (Oare cati dintre noi mai avem moralitate crestina ortodoxa?). In loc sa ne indemne spre asceza crestina, ne indeamna spre viata...