Sfantul Ioan Gura de Aur din Predici la duminici si sarbatori (6 august) Iisus a luat cu Sine pe Petru si pe Iacov si pe Ioan, fratele lui, si i-a dus intr-un munte inalt, de o parte. i S-a schimbat la fata, inaintea lor (Matei 17, 1-2) Pentru ce a luat Domnul cu []Sfantul Ioan Gura de Aurdin Predici la duminici si sarbatori (6 august) Iisus a luat cu Sine pe Petru si pe Iacov si pe Ioan,fratele lui, si i-a dus intr-un munte inalt, de o parte. i S-a schimbat la fata, inaintea lor (Matei 17, 1-2)Pentru ce a luat Domnul cu Sine numai pe cei trei Apostoli? Pentru ca ei intreceau pe toti ceilalti.

Petru se deosebea si prin aceea ca iubea foarte mult pe Domnul, Ioan prin aceea ca era foarte iubit de Domnul, iar Iacov prin raspunsul ce-l daduse impreuna cu fratele: Putem bea paharul (Matei 20, 22). i, in afara de aceasta, prin fapta sa, caci Iacov, intr-adevar, a facut ceea ce adeverise prin acel raspuns, pentru ca el a fost atat de nesuferit pentru iudei, incat Irod a crezut ca-si va dobandi cinstea lor, daca-l va omori (Fapte 12, 1-3).

Dar pentru ce a ingaduit Domnul sa se arate Moise si Ilie?S-ar putea aduce multe motive, dar primul este urmatorul: Unii oameni ziceau ca Hristos este Ilie, altii ca este Ieremia, sau altul din proorocii cei vechi, de aceea a trebuit sa se arate langa Hristos cei mai insemnati dintre trimisii dumnezeiesti ai Vechiului Testament, spre a arata ce deosebire mare este intre Domnul si slujitorii Sai, si pentru ca Petru, cu dreptate, sa poata avea lauda de la Domnul cand L-a numit Fiu al lui Dumnezeu. La acest motiv se mai adauga si al doilea, ca iudeii deseori infruntau pe Hristos ca incalca Legea si huleste pe Dumnezeu, pentru ca El Isi insusea vrednicia dumnezeiasca, pe care, ziceau ei, nu o merita.

Ei ziceau: Acest om, care nu pazeste sambata, nu este de la Dumnezeu (Ioan 9, 16); si iarasi: Nu pentru lucru bun aruncam cu pietre asupra Ta, ci pentru hula si pentru ca Tu, om fiind, Te faci pe Tine Dumnezeu (Ioan 10, 33).

Spre a arata ca amandoua invinovatirile proveneau din nestiinta, si Hristos era nevinovat de amandoua, adica El nu era nici incalcator al Legii, nici hulitor de Dumnezeu atunci cand Se numea pe Sine asemenea cu Dumnezeu, de aceea a trebuit sa-L inconjoare cei doi barbati ai Vechiului Testament, care au stralucit tocmai in aceste doua puncte.

Moisi a dat Legea, iar iudeii trebuiau sa taca aici, ca Moisi n-ar fi trecut cu vederea ca aceasta sa fie incalcata si, desigur, n-ar fi aratat stima calcatorului Legii si vrajmasului Datatorului de Lege. De asemenea, ei trebuiau sa stie ca Ilie, acest ravnitor pentru cinstea lui Dumnezeu, nu s-ar fi aratat la chemarea lui Hristos, daca Acesta S-ar fi ridicat impotriva lui Dumnezeu si cu nedreptate S-ar fi numit pe Sine Dumnezeu si deopotriva cu Tatal.

Dar este si un al treilea motiv pentru care Moisi si Ilie s-au aratat alaturi de Hristos. Care este acela? Pentru ca Apostolii sa cunoasca ca El are putere peste moarte si peste viata, de aceea a trebuit sa se arate langa Dansul Moisi, cel de mult mort, si Ilie, cel ce nu era inca mort (Ilie a fost luat la cer fara a muri).

Inca si alt motiv vede Evanghelistul Luca: Spre a arata slava crucii si pentru a imbarbata si a ridica duhul lui Petru si a celorlalti, care se temeau inca de patima Lui.

Hristos a ales pe cei doi, pe Moisi si pe Ilie, inca si pentru fapta cea buna pe care El mai cu seama o cerea de la cei care trebuiau sa fie langa Dansul; pentru ca El a zis: Cel ce voieste sa vina dupa Mine, sa-si ia crucea sa si sa urmeze Mie (Matei 16, 24). De aceea a adus acum pe cei doi, care, pentru porunca lui Dumnezeu si pentru poporul cel incredintat lor, au murit de mii de ori. Fiecare din ei si-a jertfit viata, si tocmai prin aceasta au dobandit viata cea adevarata. i unul si altul s-au impotrivit cu statornicie: unul impotriva egiptenilor, altul impotriva lui Ahav si a altor oameni nemultumitori si nestatornici.

Amandoi au fost in cea mai mare primejdie din partea celor pe care ei ii mantuisera, amandoi au voit sa abata pe oamenii lor de la inchinarea la idoli si amandoi pareau a fi neinsemnati.

Unul avea o limba greoaie si un glas slabit Moisi (Iesirea 4, 10); celalalt parea taranos. Amandoi erau foarte saraci, ca Moisi nu avea nimic si nici Ilie nu avea altceva decat cojocul pe care dormea. i toate acestea le-au facut si le-au rabdat in Vechiul Testament, cand inca nu dobandisera asa de multa putere minunata.

Daca Moisi despartea marea, Petru a umblat pe mare, putea sa mute muntii, izgonea diavolii cei salbatici, vindeca toate bolile, chiar si umbra sa facea minuni mari si a intors la credinta toata lumea. i daca Ilie a sculat un mort, Petru a sculat sute.

Moisi si Ilie au trebuit sa se arate si pentru aceea ca Domnul a voit ca ucenicii Lui sa urmeze ravna acelora in povatuirea poporului, statornicia si taria lor si sa fie plini de iubire ca Moisi si ravnitori ca Ilie si tot la fel sa se ingrijeasca de popor.

Unul dintre ei Ilie a suferit foamete trei ani pentru poporul israelit (III Regi 17, 1), iar celalalt a zis: larta-le lor pacatele, iar daca nu, atunci sterge-ma si pe mine din cartea Ta! (Iesirea 32, 32).

Despre toate acestea a amintit Domnul ucenicilor Sai, si, prin aratarea lui Moisi si a lui Ilie, ei trebuiau nu numai a-i ajunge pe acestia, dar si a-i depasi. Cand, de pilda, ucenicii, urmand lui Hristos, au zis: Doamne, voiesti sa zicem sa se pogoare foc din cer? (Luca 9, 54), Iisus le-a raspuns impotriva: Nu stiti, oare, fiii carui duh...