Ortodoxia este ştiinţa vindecării
Insa mi se pare ca folosirea anumitor termeni este usor suparatoare. De pilda, ati spus mai intai ca Ortodoxia il vindeca pe om, iar apoi ati tras concluzia ca este o stiinta a vindecarii . Nu inteleg cuvantul stiinta . Ce legatura are Ortodoxia cu stiinta ? Ca om de stiinta, socotesc ca stiinta formuleaza enunturi conceptuale si face cercetari la nivelul omului. Cum putem sustine ca Ortodoxia este o stiinta a vindecarii ? Imi place punctul dumneavoastra de vedere. Nu neg ca multi au venit la mine cu aceleasi ganduri dupa publicarea cartii mele. Cred totusi ca nu este o problema esentiala. Folosesc cuvantul stiinta (episti-mi) in sensul lui originar, derivat de la verbul epista-mai care inseamna a cunoaste intocmai. Deci stiinta inseamna aici metoda corecta pe care o folosim spre a ne tamadui. Medicina se numeste si ea stiinta, intrucat cunoaste calea prin care trupul omului este tamaduit. Daca acceptam ca Ortodoxia il tamaduieste pe om, atunci cred ca avem dreptul sa sustinem ca este si o stiinta, deoarece cunoaste calea adevarata prin care omul se tamaduieste. Nu cred ca acceptarea acestui fapt ridica vreo problema. Asta este limpede, raspunse Athanasie, si pot sa inteleg. Dar aveti atestari patristice pentru acest fel de a vedea lucrurile ? Cu alte cuvinte, folosesc Parintii acest termen ? Problema nu este daca Parintii folosesc termenul, ci daca noi putem sa-l folosim, daca Biserica intr-adevar cunoaste calea adevarata a tamaduirii omului, deci daca termenul are un temei.
Ce vrea sa spuna termenul ? Aici este problema. Sfintii Parinti ai Bisericii n-au sovait sa foloseasca termeni care nu se aflau in Sfanta Scriptura, spre a infatisa adevarul pe care il are Biserica. De pilda, Parintii din...