Eu cred, spuse Vasile, un om cu principii conservatoare, ca trebuie sa vorbim cu precautie despre asemenea lucruri. Sunt si eu de acord ca trebuie sa ne tamaduim traind in Biserica; dar nu credeti ca exista primejdia sa tagaduim temelia Ortodoxiei, care este credinta ? Cand sustinem ca Ortodoxia este un tratament vindecator si [] Eu cred, spuse Vasile, un om cu principii conservatoare, ca trebuie sa vorbim cu precautie despre asemenea lucruri. Sunt si eu de acord ca trebuie sa ne tamaduim traind in Biserica; dar nu credeti ca exista primejdia sa tagaduim temelia Ortodoxiei, care este credinta ? Cand sustinem ca Ortodoxia este un tratament vindecator si o stiinta, nu credeti ca exista primejdia sa trecem cu vederea credinta ? Se poate sa apara unele primejdii. Depinde cum privim tamaduirea si cum privim credinta.

Cred ca ar trebui sa ma explic. Prin tamaduire, multi inteleg for mularea caracterului si comportamentului social, adica plaseaza tamaduirea intr-o atmosfera moralizatoare. Ne ducem la preot si spunem: Parinte, am furat . Iar el raspunde: Pe viitor sa nu mai furi E si acesta un procedeu. Dar tratamentul vindecator al Bisericii nu se ispraveste aici. Sau, iarasi, multi incearca sa devina buni nefacand pacate in chip exterior, avand virtuti, insa dispretuiesc Predania ortodoxa. Deci cu alte cuvinte, ce este tamaduirea ? Cum o intelegeti ? O sa ajungem si la tamaduire. Dar va rog: sa nu schimbam subiectul. Discutam daca se poate accepta sau nu folosirea expresiei Ortodoxia este un tratament vindecator si o stiinta . Deci cand vorbim de tamaduire, insa desprinzand-o de Descoperirea dumnezeiasca si de Predania ortodoxa, riscam, desigur, sa o schimbam. i mai este o primejdie care pandeste peste tot. Este posibil sa vorbim despre credinta in chip cu totul abstract; sa intelegem prin ea cateva principii rationale si obiective pe care trebuie sa le primim in mod logic, crezand ca aceasta este mantuirea.

Astfel traiesc teologii care lucreaza in chip intelectual si de...