Dilema celor douã nașteri
Iata, de exemplu, in cartea Vantul cel Ceresc, cele doua nuante folosite de Parintele Iosif: Vorbind despre Taina Botezului, care este altoirea cea duhovniceasca a omului, spune ca Botezul taie, omoara omul cel vechi si il altoieste pe cel nou. i, nuantand aceasta nastere din nou, aminteste indata ca a te naste din nou nu inseamna a da ceva sau a face ceva, ci inseamna a primi ceva. Acest a primi al Tainei Botezului e altceva decat a face ce tine de Taina Pocaintei, cum spune mai departe in acelasi loc accentuand cealalta nuanta: A te naste din nou inseamna sa o rupi cu patimile, adica sa faci ceva, ceva ce tine de necurmata pocainta, ceea ce inseamna ca nasterea din nou propovaduita de Oastea Domnului e o necurmata framantare a aluatului duhovnicesc pus odata in faina vietii noastre. Cele doua nuante ale nasterii din nou le puncteaza si mai limpede Parintele Iosif in cartea pelerinajului sau la Ierusalim: Ca sa te mantuiesti, trebuie sa te nasti de Sus, trebuie sa te nasti din nou! Nasterea aceasta este o nastere si o re-nastere, este nasterea si renasterea ce o face Duhul Sfant. Vedem atat de limpede doua nuante ale nasterii din nou: nasterea si renasterea. Renasterea nu-i nasterea, nasterea nu-i renasterea. Altfel spus, pocainta nu-i botezul, botezul nu-i acelasi lucru cu pocainta, desi vorbim in amandoua lucrarile de nasterea din nou. In acest sens fratele...