Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane Ultima duminica dinaintea sarbatorii Nasterii Domnului este Duminica Sfintilor Parinti dupa trup ai Mantuitorului Iisus Hristos in care Biserica a randuit sa se citeasca Evanghelia de la Sfantul Apostol si Evanghelist Matei 1, 1-25, unde se prezinta genealogia Mantuitorului sau Cartea neamurilor lui Iisus. Ea cuprinde o pedagogie si [] Daniel,Patriarhul Bisericii Ortodoxe RomaneUltima duminica dinaintea sarbatorii Nasterii Domnului este Duminica Sfintilor Parinti dupa trup ai Mantuitorului Iisus Hristos in care Biserica a randuit sa se citeasca Evanghelia de la Sfantul Apostol si Evanghelist Matei 1, 1-25, unde se prezinta genealogia Mantuitorului sau Cartea neamurilor lui Iisus.

Ea cuprinde o pedagogie si o intelepciune divina care impreuna exprima: asteptarea cu speranta a Mantuitorului de-a lungul generatiilor si pregatirea in credinta a oamenilor pentru venirea Domnului Iisus Hristos.

Intruparea Fiului vesnic al lui Dumnezeu a fost implinirea unui plan al lui Dumnezeu pregatit din vesnicie, planul sau scopul pentru care El a creat lumea. Deci, taina Intruparii Fiului si Cuvantului divin este o taina cunoscuta de Dumnezeu inainte de facerea lumii. Aceasta lucrare de pregatire a omenirii in vederea Intruparii Mantuitorului nostru Iisus Hristos arata cat de mare este iubirea milostiva si rabdatoare a lui Dumnezeu, precum si respectul Lui fata de libertatea persoanelor si a popoarelor, carora le propune mantuirea, dar nu le-o impune.

Numai cand ne pregatim indelung pentru a primi un dar, atunci constientizam faptul cat de pretios este acest dar. Dumnezeu lasa pe oameni sa doreasca mai mult mantuirea, dupa ce au constatat ca generatii multe se nasc si apoi mor, una dupa alta, dar ca acest curs nu este unul normal sau conform cu vocatia omului de-a trai vesnic, fiind creat dupa chipul lui Dumnezeu Cel nemuritor sau vesnic viu. Pe de o parte, constatam ca omenirea merge spre moarte, iar pe de alta parte observam ca in fiecare persoana umana exista dorul de a trai vesnic. Pregatirea generatiilor din poporul evreu sau chiar si din alte popoare este, in acelasi timp, o pedagogie inteleapta a lui Dumnezeu cu oamenii si o lucrare libera a oamenilor credinciosi pentru a implini planul lui Dumnezeu de mantuire a lumii.

Nasterea dupa trup a Domnului pregateste nasterea dupa Duh a oamenilorGenealogia pe care ne-o prezinta Evanghelia de astazi ne arata perioada etapizata de pregatire si de asteptare a omenirii intru credinta si speranta pentru venirea lui Mesia Hristos.

In primul rand, Evanghelia ne prezinta pregatirea poporului ales (Israel), pentru ca Fiul ceresc al lui Dumnezeu Cel vesnic sa fie primit in lume ca urmare a pregatirii facute de proorocii si dreptii Vechiului Testament care asteptau in mod activ duhovnicesc pe Mesia, adica pe Hristos Mantuitorul. Unii drepti ai Vechiului Testament erau chiar prefigurari sau tipologii ale lui Mesia, ca de pilda: Abel, Iosif, Ilie, Iosua Navi, Moise, Aaron, Arhiereul sau Marele Preot s. a.

In al doilea rand, invatam din Evanghelie ca nu numai pentru poporul evreu vine Mesia-Hristos in lume, ci pentru toate popoarele care vor crede in El.

In al treilea rand, in partea a doua a Evangheliei acestei Duminici, se observa ca nasterea dupa trup a Domnului nu este una obisnuita, adica nu este o nastere rezultata din initiativa barbateasca, nici din pofta trupeasca, ci este una care se realizeaza direct din initiativa lui Dumnezeu. Cu alte cuvinte, Pruncul Iisus nascut din Fecioara Maria S-a zamislit de la Duhul Sfant, fara ca ea sa fi avut vreo legatura trupeasca intima cu dreptul Iosif (cf. Matei 1, 18). Intrucat zamislirea si nasterea Mantuitorului Iisus Hristos s-au facut din femeie, ele au o parte comuna cu zamislirea si nasterea fiecarui om, insa au si o parte care nu este una obisnuita, intrucat Fecioara-Mama nu a cunoscut barbat si, ca atare, Pruncul nu are tata dupa trup. Asadar, Iisus Hristos Se naste ca om din femeie, dupa cum se nasc toti oamenii, dar zamislirea Sa ca om nu provine dintr-o iubire trupeasca intre un barbat si o femeie, ci este lucrare supranaturala (mai presus de fire) a Duhului Sfant in natura umana a Fecioarei Maria din care Se zamisleste si apoi Se naste Pruncul Iisus, Fiul Cel vesnic al lui Dumnezeu-Tatal (cf. Luca 1, 35). Insa prin aceasta dubla lucrare: divina si umana, cereasca si pamanteasca, Dumnezeu-Tatal a voit ca in insasi nasterea dupa trup a Fiului Sau Cel vesnic, a lui Iisus Hristos, sa inceapa nasterea dupa Duhul a oamenilor sau infierea lor dumnezeiasca prin harul Duhului Sfant (cf. Ioan 1, 12-13 si 3, 5). Intrucat Iisus Hristos Se intrupeaza de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria, El pregateste taina Botezului crestin, prin care omul se naste din Duhul Sfant si din apa, pentru a trai o alta viata decat cea biologica, adica viata cereasca vesnica.

Deci, Sfanta Evanghelie de astazi ne arata ca lucrarea dumnezeiasca mantuitoare pentru lume incepe cu insasi zamislirea si nasterea Mantuitorului Iisus Hristos, Cel ce Se naste vesnic din Tatal, fara sa aiba mama, iar pe pamant S-a nascut din mama, fara sa aiba tata. Vedem mai clar acum ca aceasta lucrare de inomenire a Fiului lui Dumnezeu are ca scop indumnezeirea prin har a omului si infierea lui in iubirea lui Dumnezeu-Tatal. De remarcat ca Duhul Sfant este prezent si lucrator atat in taina inomenirii Fiului lui Dumnezeu, cat si in taina indumnezeirii prin har a omului. Fiul Cel vesnic Se face om pentru ca oamenii care cred in El si se boteaza in numele Preasfintei Treimi sa devina fii ai lui Dumnezeu dupa har, cum ne spune Sfanta Evanghelie de la Ioan care precizeaza acest adevar central pentru viata crestina: i celor cati L-au primit le-a dat putere ca sa se faca fii ai lui Dumnezeu, care nu din sange, nici din pofta trupeasca, nici din pofta barbateasca, ci de la Dumnezeu s-au nascut (Ioan 1, 12-13).

Generatiile umane se pregatesc pentru venirea lui MesiaCat priveste pregatirea omenirii, mai intai a poporului evreu si, intr-o forma mai restransa, a altor popoare, pentru venirea lui Hristos in lume ca Fiu al lui Dumnezeu intrupat sau inomenit, vedem ca Sfantul Evanghelist Matei foloseste o impartire in trei etape sau perioade de pregatire, de la Avram pana la David, de la David pana la stramutarea in Babilon si de la stramutarea in Babilon pana la Hristos.

Fiecare dintre aceste etape sau perioade de pregatire este marcata prin succesiunea a paisprezece neamuri sau generatii. In total de trei ori cate paisprezece fac patruzeci si doua de generatii. Evanghelia evidentiaza ca cele trei grupari de neamuri sau generatii, adica de trei ori cate paisprezece, subliniaza lucrarea tainica a Sfintei Treimi din generatie in generatie pentru mantuirea neamului omenesc. Faptul ca cifra paisprezece este formata din de doua ori cifra sapte, simbol al perfectiunii pe pamant, ne arata ca pregatirea trebuia sa fie deplina pe doua planuri: credinta vie in Dumnezeu si ascultare smerita de Dumnezeu, vocatie sfanta care s-a realizat desavarsit in Fecioara Maria.

Prin urmare, vedem ca in insasi lumea bolnava de pacat si moarte se pregateste o lucrare a lui Dumnezeu de vindecare a lumii, de ridicare spirituala progresiva a unei parti din Israel si o constientizare a faptului ca omenirea are nevoie de un Mantuitor sau Izbavitor,...