Predică la Tăierea împrejur a Domnului şi la Sărbătoarea Sfântului Vasile cel MAre – Pr. Vasile Gordon
Am inceput cuvantul, iubiti credinciosi, cu un citat din Sfantul Apostol Pavel care pomeneste, asa cum ati auzit, de taierea imprejurdar si de netaierea imprejur. Cum stim cu totii, in calendarul nostru, pentru ziua de azi este randuit praznicul Taierii Imprejur a Domnului, alaturi de cinstirea Sfantului Vasile cel Mare si pomenirea Anului Nou civil (spre deosebire de cel bisericesc, care incepe la 1 septembrie).
Fara sa intram in amanunte obositoare, vom spune cateva cuvinte despre fiecare dintre aceste sarbatori, renuntand la aspectele istorice ale evenimentelor si incercand a patrunde intelesul lor mai adanc, duhovnicesc.1. Mai intai sa incercam a intelege de ce noi, crestinii, nu mai taiem pruncii imprejur. Maica Domnului si cu batranul Iosif L-au dus la Templu pe pruncul Iisus, la opt zile de la nastere, unde a fost taiat imprejur dupa randuiala iudaica, intrucat trebuia sa respecte Legea Veche, fapt despre care Insusi Iisus va marturisi mai tarziu: N-am venit sa stric Legea, ci s-o implinesc! (Matei 5, 17). Implinind-o, adica desavarsind-o, ne-a eliberat pe noi de povara ei, locul taierii imprejur luandu-l Botezul crestin dupa porunca binecunoscuta, data ucenicilor: Mergand invatati toate neamurile, botezandu-le Matei, 28, 19). Observam ca n-a zis: Taindu-le imprejur ).
Dupa aceasta sumara explicatie, dorim sa readucem in atentie cuvintele Sfantului Apostol Pavel, prin care marturiseste ca taierea sau netaierea imprejur nu sunt esentiale. Caci exista si o taiere imprejur duhovniceasca, asa cum va scrie romanilor: Taierea imprejur este cea a inimii, in duh, nu in litera (Rom. 2, 29). Adica o vietuire crestineasca, demna de haina Botezului, care, se stie, este o nastere din apa si din Duh (Ioan 3, 5).
Pentru problematica neobligativitatii crestinilor de a fi taiati imprejur, aflam explicatii admirabile in epistolele catre Romani si Galateni ale aceluiasi genial Sfant Apostol Pavel, pe care va indemnam sa le cercetati pe indelete. Un pas mai departe in patrunderea mesajuluipaulin il avem facand legatura cu marturisirea inspirata a Sfantului Arhidiacon tefan, desprinsa din cuvantarea de dinaintea martirajului (observam, pe moment, legatura directa intre marturisiresi martiriu): Voi cei tari in cerbice, spune el iudeilor prigonitori si netaiati imprejur la inima si la urechi, voi pururea stati impotriva Duhului Sfant, precum parintii vostri asa si voi! (Fapte, 7, 51). Greu cuvant! Dar se potriveste nu numai carturarilor si fariseilor opaci din vremea aceea, ci si potrivnicilor Evangheliei din vremea de azi.
Pentru toti ca ei, Mantuitorul a spus: Inima acestui popor s-a invartosat si cu urechile aude greu si ochii lui sau inchis, ca nu cumva sa vada cu ochii si sa auda cu urechile si cu inima sa inteleaga si Eu sa-i tamaduiesc pe ei (Matei, 13, 15).
Iata, asadar, exemple de netaiere imprejur a urechilor, a ochilor, a inimii. Actualizand, trebuie sa recunoastem ca multe dintre necazurile si neimplinirile personale si colective din zilele noastre se datoreaza acestei netaieri imprejur a simturilor, care nu mai pot discerne eficient intre bine si rau, pacat si virtute, minciuna si adevar etc.
Urechile, ochii, inima, gura, mainile, picioarele, pe scurt, toate simturile si madularele se comporta de parca n-ar fi trecut prin apele Botezului, nici n-ar avea pecetea celorlalte Sfinte Taine.
In concluzie, praznicul Taierii imprejur a Domnului ne aduce aminte de Botezul nostru, ne constientizeaza ca purtam, in chip tainic, o...