Iubiti credinciosi, Iata-ne ajunsi, dupa sarbatoarea Betleemului, dupa sarbatoarea Taierii imprejur a Mantuitorului, dupa sarbatoarea Botezului si a praznuirii Sfantului Ioan Botezatorul, in aceasta Duminica, Duminica dupa Botezul Domnului, care marcheaza in constiinta Bisericii inceputul propova-duirii Mantuitorului. Iata textul la care fac trimitere Sfintii Parinti, atunci cand sarbatorim aceasta zi! El este din Matei, capitolul []Iubiti credinciosi, Iata-ne ajunsi, dupa sarbatoarea Betleemului, dupa sarbatoarea Taierii imprejur a Mantuitorului, dupa sarbatoarea Botezului si a praznuirii Sfantului Ioan Botezatorul, in aceasta Duminica, Duminica dupa Botezul Domnului, care marcheaza in constiinta Bisericii inceputul propova-duirii Mantuitorului. Iata textul la care fac trimitere Sfintii Parinti, atunci cand sarbatorim aceasta zi! El este din Matei, capitolul 4, versetele 12-17. Iata ce ne spune: i Iisus auzind ca Ioan a fost intemnitat, a ple-cat in Galileea. i, parasind Nazaretul, a venit de a locuit in Capernaum, langa mare, in hotarele lui Za-bulon si Neftali, ca sa se implineasca ce s-a zis prin Isaia proorocul, care zice: Pamantul lui Zabulon si pamantul lui Neftali, spre Mare, dincolo de Iordan, Galileea neamurilor; poporul care statea in intuneric a vazut lumina mare si celor ce sedeau in latura si in umbra mortii lumina le-a rasarit .

De atunci a inceput Iisus sa propovaduiasca si sa spuna: Pocaiti-va, caci s-a apropiat Imparatia ceru-rilor! . Iata cum Duminica de astazi vine sa intareasca, oarecum, ca o pecete de taina, sarbatorile cele mari ale iernii, care, iata, pare ca au trecut. Am fost mai intai la slava Betleemului, ne-am inchinat laolalta cu pastorii, ascultand cantare ingereasca; am adus danii laolalta cu magii, plecat-am spre Sinagoga spre a vedea cum este taiat imprejur Dumnezeu care a luat trup; am fugit in Egipt cu Mantuitorul; l am binecuvantat pe Sfantul Vasile cel Mare si da-rurile pe care el le-a adus Bisericii; ba ne-am gandit si la intaiul martir pentru Hristos, la Sfantul Arhidi-acon tefan; ne-am bucurat sa vedem laolalta cu Sfantul Ioan Botezatorul cum cerurile se deschid si sa auzim glas vestindu-ne ca Iisus Hristos este Fiul cel iubit intru Care Tatal a binevoit; l-am sarbatorit pe Sfantul Ioan Botezatorul, cel care din nastere s-a aratat minunat, cel care prin nasterea lui a alungat sterpiciunea, cel care prin nasterea lui a vestit ca se poate, cel care a tresaltat in pantecele maicii sale la auzul salutului Maicii lui Dumnezeu, cel care in pustie a botezat cu botezul pocaintei in apele Iorda-nului, chemandu-i pe oameni la pocainta, cel care a vazut pe Mielul lui Dumnezeu Cel care ridica paca-tele lumii, Cel pe care L-a vestit cu tarie ca va veni sa boteze cu Duhul Sfant.

Iata-ne ajunsi la acest moment in care Ioan, cel care se opunea cu vehementa traiului in concubinaj al lui Irod cu Irodiada, sotia fratelui lui Irod, Filip, este dus in temnita si momentul intemnitarii, daca vreti, momentul coborarii in mormantul acesta al puscariei, al lui Ioan Botezatorul, inseamna pentru noi ridicarea la propovaduire a Mantuitorului. Este extraordinar versetul pe care Sfantul Evanghelist Matei gaseste cu cadere sa-l puna aici in Evanghe-lie, pentru ca, iata, Il identifica pe Domnul ca ple-cand in Galileea, parasind Nazaretul si venind sa locuiasca in Capernaum, langa mare, in hotarele lui Zabulon si ale lui Neftali. i gaseste versetul din Vechiul Testament care intocmai vestea acest lucru: Pamantul lui Zabulon si pamantul lui Neftali, spre mare, dincolo de Iordan, Galileea neamurilor. Popo-rul care statea in intuneric a vazut lumina mare si celor ce sedeau in latura si-n umbra mortii lumina le-a rasarit .

Iata, asadar, ca se implinea ceea ce spunea Sfantul Ioan in Evanghelia sa si ceea ce minunat prezenta de fiecare data ca fiind realitatea intalnirii dintre Ioan si Mantuitorul. Este momentul in care se potrivesc cu tarie cuvintele Sfantului Ioan Evan-ghelistul, care spunea despre Sfantul Ioan Botezato-rul ca el a fost trimis de la Dumnezeu si acesta spre marturisire a venit, sa marturiseasca despre Lumina, pentru ca toti sa creada prin el. Nu el era Lumina, ci sa marturiseasca despre Lumina. Lumi-na era cea adevarata Care, venind in lume, luminea-za pe tot omul. In lume era si lumea printr-insul s-a facut, dar lumea nu L-a cunoscut. Intru ale Sale a venit, si ai Sai nu L-au primit. Dar celor cati L-au primit, care cred intru Numele Lui, le-a dat putere sa devina fii ai lui Dumnezeu, cei ce nu din sange, nici din voie trupeasca, nici din vrere barbateasca, ci de la Dumnezeu s-au nascut. i Cuvantul trup S a facut si S-a salasuit intru noi; si noi vazu-tu I am slava ca pe slava Unuia Nascut din Tatal, plin de har si de adevar .

Iata cat de importanta este in viziunea sfintilor evanghelisti aceasta iesire la propovaduire a Man-tuitorului. Pentru ca, in cele din urma, cuvintele cele dintai ale predicii Mantuitorului nu sunt altele decat cuvintele cele de pe urma ale marelui prooroc, Inaintemergatorul si Botezatorul Ioan: Pocaiti-va, ca s-a apropiat Imparatia cerurilor! . i n-o spunea oricine, o spunea Imparatul cerurilor si stim ca aco-lo unde este Imparatul, acolo este Imparatia, tot ast-fel cum stim ca unde este episcopul, acolo este Bise-rica. Domnul vine sa deschida mari portile maririi. Vine sa ne aduca aminte ca suntem chemati spre o chemare mult mai inalta decat aceea de a ne lasa scaldati in apele vietii cotidiene, incercandu-ne sim-ple intoarceri catre Dumnezeu. El ne cere pocainta pentru ca s-a apropiat Imparatia cerurilor, Impara-tia cerurilor pe care ne obliga s-o cautam mai intai...