1. Adevaratul trimis dumnezeiesc nu-L predica, ci Il marturiseste pe Hristos. Marturisirea este de o mie de ori mai mult decat predica. Marturisitorul este o flacara, predicatorul este un functionar. Predicatorul va vorbi pentru un salariu sau pentru o lauda. Pentru o paine mai comoda, pentru o functie mai usoara, pentru o satisfactie a inimii, []1. Adevaratul trimis dumnezeiesc nu-L predica, ci Il marturiseste pe Hristos. Marturisirea este de o mie de ori mai mult decat predica. Marturisitorul este o flacara, predicatorul este un functionar. Predicatorul va vorbi pentru un salariu sau pentru o lauda. Pentru o paine mai comoda, pentru o functie mai usoara, pentru o satisfactie a inimii, adeseori stapanita de trufie si de fire lumeasca (bine ascunsa dupa ravna Evangheliei), dar marturisitorul va patimi, va asuda si se va topi, pentru a-L face lumii cunoscut pe Mantuitorul sau Preaiubit. Pe Hristos. Aceasta este deosebirea. Dumnezeu n-a trimis predicatori, ci marturisitori ai lui Hristos. 2. Cat este de la materie pana la spirit, de la litera pana la duh, de la obligatie si pana la iubirea fierbinte, de la datoriile firesti pana la roadele firii duhovnicesti, atat este de la lege si pana la Har si de la o credinta de nume la credinta adevarata.3. Cea mai desavarsita lege nu poate sa-l faca pe cineva sa planga cu un pacatos si pentru el. Cea mai frumoasa lege nu-l poate face pe cineva in stare sa-si dea de bunavoie viata pentru aproapele sau. Nici macar sa-i ierte si sa-i acopere din toata inima, cu intelegere si cu bunatate, un pacat al acestuia. Nici sa ingaduie cu rabdare si blandete pe nimeni, gasind mila si alinare pentru zbuciumul si slabiciunile cuiva. Nici nu poate face pe cineva ca, din inaltul indemn al propriei sale constiinte, sa trudeasca jertfindu-se pentru a face totul mai frumos, mai bun, mai mult, mai curat decat se cere si decat se poate pentru altii. Dar cat de usor, de natural, de fericit, de neobosit le face pe toate acestea Harul! Cat de minunat si de fericit osteneste, daruieste, ajuta, mangaie, rabda, iarta, munceste si sufera Harul in toate acestea! Fara sa-i fie prea greu sau prea mult. Aceasta este deosebirea dintre lege si Har.4. De lege este nevoie numai acolo unde inca nu sa ajuns la Har sau unde Harul s-a pierdut. De obligatie este nevoie numai acolo unde nu exista simtamantul datoriei din constiinta. De amintirea datoriei cerute este nevoie numai acolo unde dragostea partasiei este uitata, dispretuita, parasita si calcata. Ce trist este sa ceri ceva care ar trebui oferit cu cea mai bucuroasa darnicie!5. Sabia Domnului are doua taisuri: si spre in afara, si spre inauntru. Harul are doua mijloace de lucru: dragostea si nuiaua. Amandoua sunt folositoare si amandoua sunt folosite de aceeasi mana atotstiutoare a lui Dumnezeu Care urmareste si mantuirea noastra si nestirbirea Adevarului Sau.6. Nu dispretui continutul din pricina ca ti se pare ca vasul care il poarta este prea modest! Cand ti se infatiseaza harul lui Dumnezeu cu adevarat, sa nu te opreasca simplitatea celui prin care Dumnezeu ti-l trimite, ci primeste-l smerindu-te! Aurul da valoare si pungii in care este tinut.7. Adevarata smerenie este aceea care, in tacere si in rabdare, doreste sincer locul cel mai din urma, si sarcina cea mai grea, si rasplata cea mai mica.8. Smerenia nu se va supara niciodata, nu se va certa niciodata, nu va pretinde niciodata merite si rasplata de la nimeni si pentru nimic. Smerenia renunta totdeauna, multumeste totdeauna si pentru toate si este totdeauna linistita, indelung rabdatoare si statornic credincioasa.9. Smerenia nu se va asemana pe ea insasi niciodata cu ceea ce este mai mult, mai bun, mai ales si mai vrednic de cinste intre oameni. Totdeauna va alege mai degraba desprinderea de meritele si calitatile sale decat sa se arate intr-o stare mai vazuta inaintea oamenilor. De aceea este frumoasa smerenia.10. Roadele smereniei lucrate in tacere si in cinste sunt...