Cuvant la Nasterea Maicii Domnului al lui Neofit Preotul, monahul si zavoratul la preacurata si dumnezeiasca nastere a Celei fara de prihana Stapana noastra, Nascatoarea de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria, Binecuvinteaza, parinte, Inceputul oricarui fruct este floarea si aceasta in chipul cel mai limpede. Dar inceputul mantuirii noastre este nasterea de Dumnezeu daruita si []Cuvant la Nasterea Maicii Domnului al lui Neofit Preotul, monahul si zavoratul la preacurata si dumnezeiasca nastere a Celei fara de prihana Stapana noastra, Nascatoarea de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria,Binecuvinteaza, parinte,Inceputul oricarui fruct este floarea si aceasta in chipul cel mai limpede. Dar inceputul mantuirii noastre este nasterea de Dumnezeu daruita si de Dumnezeu aleasa a preacuratei si preanevinovatei Maria, pururea Fecioara si aceasta in modul cel mai limpede. Pe care laudand-o o si praznuim astazi dupa datorie. Pentru ca intregul ciclu al anului sa fie binecuvantat prin ea s-a nascut in aceasta luna, cea dintai a anului, dar a adormit in ultima cu somnul nemuririi pentru ca asumandu-si cele zece luni dintre acestea ciclic sa le binecuvinteze prin nasterea ei si prin adormirea ei purtatoare de viata. Despre care nu este vremea a vorbi acum, ci cand este vremea sfintei Adormiri aceleia. Dar acum suntem adusi sa filosofam pe scurt despre Sfanta Nastere a ei, si atata avem a spune despre ea, cat ne va insufla cuvant harul ei.

Parintii acestei prunce a lui Dumnezeu au fost Ioachim si Ana din neamul regelui David, din semintia Iudei, pazitori ai legii care tineau cu strictete dumnezeiestile porunci, foarte instariti, mai bogati inca in dumnezeiasca virtute, dar saraci prin nenasterea de fii din pricina legaturilor sterpiciunii fericitei Ana. Pentru aceea adeseori si ocara rabdau de la fiii lui Israel, si nu numai ca nu le erau primite de preoti indoitele daruri cele aduse inainte lui Dumnezeu, ci adeseori erau si ocarati fara stanjeneala pentru faptul ca nu aveau samanta in Israel.

Pentru aceea si dreptul Ioachim intristandu-se foarte si despartindu-se de toata tovarasia oamenilor, se retrage in pustie intru care si postind patruzeci de zile in plans si post Il roaga pe Domnul si zice: Ia de la mine, Doamne, ocara nenasterii de prunci si nimicnicia si Binevoieste, Doamne, sa mi se dea si mie samanta, iar eu iarasi o voi da, Stapane, bunatatii Tale.

Astfel, asadar, dreptul rugandu-se dumnezeiestii bunevointe, primeste ceea ce ravnea cu dor. Strigat-au dreptii si Domnul i-a auzit pe ei . Pentru aceea si pe el l-a auzit degraba atotmilostivul Domn, ca prin samanta lui sa se implineasca taina cea ascunsa si hotarata mai inainte de veacuri. Pentru aceea si un inger al Domnului fiind trimis catre Ioachim zice lui ca: A auzit Domnul rugaciunea ta si va zamisli Ana, femeia ta, si in toata lumea se va vesti samanta ta .

Iar cat despre dreapta Ana, indoita era intristarea, pe de o parte, pentru retragerea barbatului in pustie si pentru nerodirea ei. Caci zicea ca nici zburatoarelor cerului nu m-am asemanat eu ca nici acestea nu sunt fara rod inaintea lui Dumnezeu, nici dobitoacelor pamantului, nici pestilor marii nu m-am asemanat eu ca sa aduc lui Dumnezeu rodul pantecelui. Dar daca vei porunci, Doamne, sa fiu daruita si eu cu rodul pantecelui il voi da pe acesta iarasi Tie, Doamne Dumnezeul meu .

Acestea spunandu-le si ea cu plangere catre Dumnezeu, primeste si ea asemenea de la dumnezeiescul inger bunele vestiri ale nasterii si cand s-a intors barbatul din pustie a jertfit multime de animale, nu putine, si a facut ospat mare la tot poporul , iar Ana, dezlegata fiind de legaturile sterpiciunii de creatorul firii, zamisleste de la barbatul ei pe Maria, prunca lui Dumnezeu, pe care a nascut-o astazi, inceput mantuirii noastre si maica a Cuvantului lui Dumnezeu, curata si inceput innoirii firii noastre invechite si nimicite prin calcarea dumnezeiestii porunci.

Si potrivit dumnezeiescului cuvant, trei masuri de faina, printr-un mic aluat dospind toata framantatura asa si aici, prin aluatul acesta preacurat, plasmuit de Dumnezeu, plasmuind Plasmuitorul framantatura noastra invechita, a innoit-o. Dar aceasta este minunea straina, plina de toata uimirea ca la aceasta preacurata framantatura s-a amestecat si El Insusi preacuratul brutar si luand o parte din aceasta a lucrat in chip minunat intreaga noastra framantatura si compozitie....