Pescuirea minunată – lumină pentru misiunea Bisericii
Mantuitorul Iisus Hristos alege pe cei 12 Apostoli si-i trimite sa vesteasca Imparatia lui Dumnezeu (cf. Marcu 3, 13-19; Matei 10, 1-42). Dupa Inviere, Domnul le promite fagaduinta Tatalui (Luca 24, 49), Care le va da putere sa fie martorii Evangheliei Lui pana la marginile pamantului (cf. Fapte 1, 8) si le descopera ca misiunea aceasta trebuie sa continue pana la sfarsitul veacurilor (cf. Matei 28, 20).
Prin trimiterea in misiune, ucenicii devin ApostoliIzvorata din adancurile apei celei vii, adica din puterea Duhului Sfant, predicarea Evangheliei lui Hristos produce in suflete credinta, iar prin credinta si Botez se constituie Biserica (cf. Romani 10, 17). De ce? Pentru ca Insusi Dumnezeu Cuvantul Intrupat este prezent in cuvintele Sfintelor Scripturi, indeosebi in Sfanta Evanghelie.
Deci, Sfintii Apostoli au fost chemati de Mantuitorul Iisus Hristos la o lucrare sfanta, si anume misiunea de a binevesti Evanghelia Imparatiei lui Dumnezeu in lume, o lucrare pe care Mantuitorul Iisus Hristos o savarseste El Insusi mai intai si apoi o impartaseste celor pe care i-a ales, spre a fi impreuna-lucratori cu El la mantuirea lumii.
Sfintii Apostoli Il propovaduiesc pe Hristos si Evanghelia Sa, aratand ca in Hristos si prin Hristos se afla si se daruieste nesfarsita iubire a lui Dumnezeu pentru oameni, pentru persoane si popoare. Hristos Domnul, Care a fost trimis de Dumnezeu Tatal in lume pentru mantuirea lumii, trimite si El pe ucenicii Sai in lume, ca sa lucreze pentru mantuirea oamenilor. Prin trimiterea in misiune, ucenicii devin Apostoli, adica trimisi ai Domnului. Mandatul pe care ei il primesc de la Hristos este in acelasi timp misionar si pastoral, in el este cuprinsa in mod concentrat si iconic (paradigmatic) toata activitatea misionara si pastorala a Bisericii pentru mantuirea oamenilor: Mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, invatandu-le sa pazeasca toate cate v-am poruncit voua; si iata, Eu cu voi sunt in toate zilele, pana la sfarsitul veacului (Matei 28, 19-20).
Binevestirea prezentei si lucrarii Imparatiei lui Dumnezeu, care vine spre oameni ca o arvuna a vietii vesnice, se realizeaza atat prin cuvantul credintei, cat si prin fapta iubirii milostive, vindecatoare de boli, alinatoare de suferinta, eliberatoare de demoni si de patimile egoiste pe care adesea demonii le folosesc pentru a desfigura si degrada natura umana. Toate lucrarile minunate savarsite de Mantuitorul si la care El ii cheama si pe ucenicii Sai sunt semne ale Imparatiei lui Dumnezeu, ale vindecarii oamenilor de nestiinta, de pacat, de boala si de teama de moarte. Prin Apostolii Sai, Hristos Domnul cheama pe oameni sa cunoasca iubirea lui Dumnezeu si sa o arate altora prin cuvant si prin faptele iubirii crestine.
Mantuirea pastorilor Bisericii depinde de mantuirea celor pastoriti de eiAsemenea Sfintilor Apostoli, Sfintii Parinti ai Bisericii sunt pescari de oameni , calauziti de Sfantul Duh spre a aduce pe oameni in iubirea lui Dumnezeu, invatand toate neamurile . Apostolii au transmis invatatura (lui Hristos) celor carora le-au incredintat Bisericile lor , spune Sfantul Irineu de Lyon ( 202), au vrut ca cei pe care i-au lasat urmasi si carora le-au predat insusi locul de invatatura al lor sa fie desavarsiti si ireprosabili in toate 1. Prin cuvant, cateheza, cult, Sfinte Taine, agape, corespondenta, tratate teologice, si mai ales prin puterea sfanta a dragostei duhovnicesti, Sfintii Parinti au castigat sufletele oamenilor pentru Hristos, pentru mantuire.
Asadar, Sfintii Parinti, cei mai multi dintre ei fiind episcopi sau preoti, in calitate de urmasi ai Apostolilor, au avut misiunea de a predica tuturor oamenilor Evanghelia, de a pastra tezaurul marturisirii apostolice si de a-l transmite mai departe generatiilor viitoare. Continuitatea cu Biserica apostolica si fidelitatea fata de ea au marcat constiinta misionara si pastorala a Sfintilor Parinti, constiinta exprimata nu numai in scrierile si activitatile lor pastorale si misionare, ci si in mod solidar si solemn in Sinoadele Ecumenice care au ca paradigma Sinodul Apostolic de la Ierusalim din anul 50 (cf. Fapte cap. 15). Aceasta explica de ce, in Crezul niceo-constantinopolitan din 381, Biserica este marturisita ca fiind una, sfanta, soborniceasca si apostoleasca. Ea transmite credinta Apostolilor ca normativa si nu inceteaza a fi misionara si pastorala asemenea Bisericii Sfintilor Apostoli.
Duhul Sfintilor Parinti a schimbat fata lumiiInainte de a deveni pastori ai comunitatilor locale si invatatori ai Bisericii universale, Sfintii Parinti au fost fiii credinciosi ai Bisericii celei una a lui Hristos, avand o profunda experienta a vietii liturgice si ascetice dublata de o vasta cultura. Ca fii ai Bisericii, ei aveau un singur ideal: propria lor mantuire. Insa, ca parinti si pastori ai Bisericii, au inteles ca mantuirea lor depinde de mantuirea celor pastoriti de ei, de apararea dreptei credinte, ca lumina si hrana pentru suflet, si de promovarea sfinteniei vietii crestine. Lucrarea pastorala si misionara a Sfintilor Parinti in si pentru Biserica a fost imensa si diversa. Aceasta lucrare poate fi rezumata si enumerata astfel: in primul rand, fixarea canonului Sfintei Scripturi, Scriptura care devine, apoi, pentru ei norma si izvor de...