Eu sunt Invierea si Viata. Cel ce crede intru Mine, de va si muri, viu va fi (In 11, 25). Ori de cate ori citim acest capitol din Sfanta Scriptura, cu gandul strabatem in urma peste veacuri, facandu-ne loc prin multimea galagioasa, sa participam la marea durere si tanguire a surorilor Marta si Maria pentru fratele []Eu sunt Invierea si Viata. Cel ce crede intru Mine, de va si muri, viu va fi (In 11, 25).

Ori de cate ori citim acest capitol din Sfanta Scriptura, cu gandul strabatem in urma peste veacuri, facandu-ne loc prin multimea galagioasa, sa participam la marea durere si tanguire a surorilor Marta si Maria pentru fratele lor si al nostru, Lazar, mort si ingropat de patru zile.

Domnul Iisus stia mai dinainte de cele petrecute in Betania mult iubita, in casa dragostei, si totusi zaboveste, amana venirea, pentru a aduce cu sine, o data cu mangaierea, o precizare, adeverirea tainicei Sale invataturi, o descoperire necunoscuta oamenilor, un ideal maret, in care ne descopera pe Tatal, pe Unicul Sau Fiu trimis noua, ca sa ne lumineze mintea si viata, indreptandu-ne spre cer, netezind drumul intr-acolo, sa dea viata vesnica celui ce doreste sa o aiba, caci El este izvorul vietii vesnice.

Readucerea la viata a fiicei lui Iair, a fiului vaduvei din Nain, dar mai ales a lui Lazar, ce fusese pus in mormant de patru zile, a facut ca Mantuitorul sa devina foarte popularizat printre oameni, sa- i castige mare prestigiu, multimile sa-L aclame, credeau in El si veneau sa vada si pe Lazar cel inviat. Sub influenta acestor stari entuziaste, a facut ca intrarea Domnului in Ierusalim, inainte de Patima Sa, sa fie triumfatoare. I-au facut o primire cum, pe vremea aceea, se facea numai imparatilor (cf. In 12, 11-18).

Nu la multa vreme dupa aceasta intamplare, aceeasi multime, dar sub influenta conducatorilor spirituali ai Templului, a carturarilor si a batranilor, cereau rastignirea Lui. i, dupa cum ne este bine cunoscut, Domnul Iisus a fost rastignit si ingropat, dar a treia zi a inviat.

Cand Domnul Iisus a inviat pe altii, sufleteste sau duhovniceste, s-a facut o lucrare de trezire si de cucerire limitata si pe timp limitat, doar pentru o vreme si cu influente doar in imprejurimile acelea unde se savarsea minunea. Pe cand Invierea Domnului Iisus a aprins si inflacarat inimile milioanelor si miliardelor de oameni din toate veacurile, din toata lumea si pana la sfarsit, credinciosii devenind ca o mare valvataie ce arde-n dorul revenirii Sale. Iar invierea lui Lazar si a celorlalti inviati de El cu Invierea Sa si-au primit valoarea cuvenita.

Sf. Ap. Ioan, in cartea Apocalipsei (7, 9-10), vede aceasta gloata atat de numeroasa, incat nimeni nu putea s-o numere: din orice semintie, din orice neam, din orice norod si de orice limba. Pe Domnul Iisus inviat L-au vazut: Femeile Mironosite, Sfintii Apostoli, Sf. Ap. Pavel, caruia i S-a aratat cu totul special sau exceptional (cf. Fapte 22, 17-18) si S-a mai aratat la peste cinci sute de frati deodata (cf. I Cor 15, 3-8).

Domnul Iisus a venit in lumea noastra nu ca sporeasca bibliotecile cu teorii noi, sa creeze filozofii noi, sa formeze o religie noua, in combatere cu cele ce existau. Nu! De aceea, nu e importanta cunoasterea multor teorii despre viata, si noi sa fim in moarte Cunoasterea fara puterea vietii, lipsita de viata insasi, fara de Hristos, ne duce la ingamfare, la mandrie, la lucrari nimicitoare, la moarte sufleteasca.

Nu e rea cunoasterea elementelor componente ale apei. Dar daca oamenii n-ar fi baut apa pana se construia laboratorul, aparatura, apoi determinarea, n-ar mai exista viata pe pamant. Deci oamenii, mai intai, au baut apa, si apoi au determinat-o in laboratoare. Tot astfel si cu Evanghelia mantuirii noastre, cu Iisus Hristos Domnul si Mantuitorul nostru, Care ne zice: Dar cel care va bea din apa pe care i-o voi da Eu nu va inseta in veac; ci apa pe care i-o voi da Eu se va face in el izvor de apa, care va curge spre viata vesnica (In 4, 14). Dupa ce ai baut din aceasta apa, poti sa si vorbesti de ea, sa o zugravesti in culorile cele mai vii. Abia atunci, dupa ce tu insuti ai fost cucerit de ea, indemnul adresat spre altii va fi folositor. Altfel, sa nu incerce nimeni in zadar, caci Mantuitorul nu are lipsa de marturisitori morti pentru viata vesnica.

Dumnezeu este viata absoluta. El este Izvorul care nu seaca niciodata. Caci in El avem viata si miscarea si fiinta (Fapte 17, 28) si suntem de...