CUVÂNTUL SFÂNTULUI IGNATIE BRIANCIANINOV – DESPRE CITIREA EVANGHELIEI
Nu te multumi doar cu citirea neroditoare a Evangheliei; straduieste-te sa implinesti poruncile ei, citeste-o cu fapta. Evanghelia este cartea vietii si prin viata trebuie citita.
Nu socoti ca din intimplare cea mai sfinta dintre carti. Tetra-Evanghelia incepe cu Evanghelia dupa Matei si sfirseste cu Evanghelia dupa Ioan. Matei ne invata mai mult cum sa implinim voia lui Dumnezeu si povetele lui sint deosebit de potrivite cu cel ce face primii pasi pe calea lui Dumnezeu; Ioan arata chipul unirii dintre Dumnezeu si omul innoit prin porunci, unire la care pot ajunge doar cei ce au sporit in calea lui Dumnezeu.
Deschizind Sfinta Evanghelie pentru a o citi, adu-ti aminte ca ea hotaraste soarta ta vesnica. Dupa ea vom fijudecati si dupa felul in care ne am potrivit pe pamint cu indreptarul ei vom primi fie fericirea vesnica, fie chinurilevesnice (Ioan 12, 48).
Dumnezeu i-a descoperit voia unui nevrednic firicel de praf, omul! Cartea in care e infatisata aceasta mare si atotsfinta voie se afla in miinile tale. Poti sa primesti ori sa lepezi voia Ziditorului si Mintuitorului tau, dupa cum iti place. Viata ta vesnica si moartea ta vesnica sint in miinile tale: judeca singur de cita prevedere si intelepciune ai nevoie. Nu te juca cu soarta ta vesnica!Roaga-te Domnului cu inima infrinta ca sa-ti descopere minunile ascunse in legea Lui (Psalmi 118, 18), care e Evanghelia. Se deschid ochii si se arata minunata vindecare de pacat a sufletului savirsita de Cuvintul lui Dumnezeu. Tamaduirea neputintelor trupesti a fost numai dovada tamaduirii sufletului, dovada pentru oamenii trupesti, dovada pentru mintile orbite prin faptul ca s-au robit simturilor (Luca 5, 24).
Sa citesti Evanghelia cu cea mai mare evlavie si luare aminte. Nimic din ea sa nu socoti de mica insemnatate, prea putin vrednic de cercetare. Din orisicare cuvint al ei iese o raza de lumina. Nepasarea fata de viata inseamna moarte.
Citind despre leprosii, slabanogii, orbii, schiopii, indracitii tamaduiti de Domnul, sa te gindesti ca sufletul tau, care poarta ranile cele de multe feluri ale pacatelor si e inrobit de catre demoni, se aseamana cu acesti bolnavi.,Invata din Evanghelie sa crezi ca Domnul, Care i-a vindecat pe ei, te va vindeca si pe tine daca il vei ruga cu rivna ca sa fii vindecat.
Sa dobindesti o stare a sufletului care sa te ajute in primirea vindecarii; iar vindecarea sint in stare sa oprimeasca cei care si-au recunoscut pacatosenia si sint gata sa o paraseasca (Ioan 9, 39-41). Dreptului mindru, adicapacatosului care nu-si vede pacatosenia sa, Mintuitorul nu ii este de folos (Matei 9, 13).
Vederea pacatelor, vederea caderii in care se afla tot neamul omenesc, e un dar deosebit al lui Dumnezeu.
Cere sa capeti acest dar si vei pricepe mai usor cartea Doctorului Ceresc, Evanghelia.
Straduieste-te sa-ti insusesti Evanghelia cu mintea si cu inima, incit mintea ta, ca sa zic asa, sa pluteasca in ea,sa traiasca in ea: atunci si lucrarea ta cu inlesnire va deveni lucrare evanghelica. Poti sa reusesti asta citind cuevlavie, cercetind cu deadinsul Evanghelia.
Preacuviosul Pahomie cel Mare, unul din cei mai vestiti parinti ai vremurilor vechi, stia pe dinafara Sfinta Evanghelie si socotea, prin descoperire dumnezeiasca, invatarea ei pe dinafara drept o indatorire de capatii a ucenicilor sai. Astfel, Evanghelia ii insotea pe acestia pretutindeni, calauzindu-i neincetat. i de ce in vremurile de acum dascalul crestin nu ar impodobi tinerea de minte a copilului nevinovat cu Evanghelia, in loc s-o murdareasca prin invatarea fabulelor lui Esop si a altor nimicuri?Ce fericire, ce bogatie este intiparirea Evangheliei in minte! Nu pot fi prevazute intorsaturile sortii si necazurile ce pot...