Pastorala Patriarhului Daniel de Sfintele Paşti 2023: Învierea lui Hristos – începutul vieţii veşnice pentru umanitate
Invierea lui Hristos este biruinta iubirii Sale rastignite pe Cruce asupra iadului, asupra diavolului si asupra mortii, dar si inceputul unei vieti noi, viata vesnica din Imparatia cerurilor. Cu alte cuvinte, Invierea lui Hristos nu este reanimarea unui cadavru sau revenirea la viata biologica pamanteasca amestecata cu suferinta si moartea. Hristos Cel inviat din morti este total liber fata de determinismele spatiului si timpului.
El trece prin usile incuiate cand Se arata ucenicilor in seara Invierii Sale (cf. Ioan 20, 19). Calatoreste cu Luca si Cleopa spre Emaus ca un pelerin necunoscut, dar Se descopera lor la frangerea painii si apoi Se face nevazut (cf. Luca 24, 15-31).
Se arata cand si cand ucenicilor Sai (de zece ori), timp de 40 de zile, vorbindu-le despre tainele Imparatiei cerurilor (cf. Faptele Apostolilor 1, 3), iar apoi Se inalta intru slava la ceruri (cf. Faptele Apostolilor 1, 9; Luca 24, 51), pentru a trimite ucenicilor pe Duhul Sfant Mangaietorul (cf. Ioan 15, 26).
Desi inaltat intru slava la ceruri, Hristos Cel rastignit si inviat din morti ramane, prin harul Duhului Sfant, tainic prezent impreuna cu ucenicii in Biserica Sa (cf. Matei, 28, 20). Viata sfanta a Bisericii este viata lui Hristos Cel rastignit si inviat daruita oamenilor prin Sfintele Taine ale Bisericii.
De pilda, Botezul este participarea la moartea si invierea lui Hristos (cf. Romani 6, 3 si 11). Sfanta Euharistie este impartasirea cu Trupul si Sangele lui Hristos Cel rastignit si inviat, ca arvuna a vietii vesnice (cf. Ioan 6, 54).
Domnul Iisus Hristos, in Evanghelia Sa, spune ca la sfarsitul veacurilor va avea loc invierea tuturor celor din morminte: Vine ceasul cand toti cei din morminte vor auzi glasul Lui (Hristos) si vor iesi cei care au facut cele bune, spre invierea vietii, iar cei ce au facut cele rele, spre invierea judecatii (Ioan 5, 28-29).
La judecata finala, Hristos Cel rastignit si inviat va fi Dreptul Judecator, iar criteriul ultim de judecata va fi iubirea smerita si milostiva aratata celor aflati in nevoi: flamanzi, saraci, bolnavi, intemnitati (cf. Matei 25, 31-46; 2 Corinteni 5, 10; 1 Tesaloniceni 4, 16; 2 Tesaloniceni 1, 7-10).
Invierea universala, sau invierea de obste, nu este un fenomen natural, ci este darul exclusiv al lui Dumnezeu, daruit oamenilor prin Iisus Hristos. In acest sens, Domnul Iisus Hristos spune Martei din Betania, sora lui Lazar: Eu sunt invierea si viata; cel ce crede in Mine, chiar daca va muri, va trai (Ioan 11, 25).
Chiar daca va muri cu trupul, va trai cu sufletul. De asemenea, Sfantul Apostol Pavel spune despre invierea tuturor oamenilor: precum in Adam toti (oamenii) mor, asa si in Hristos toti vor invia (1 Corinteni 15, 22), iar vrajmasul cel din urma, care va fi nimicit, este moartea (1 Corinteni 15, 26).
Pastorala de Pasti 2023 a Patriarhului Daniel Coperta 1. Foto credit: Tipografia Cartilor BisericestiIubiti credinciosi si credincioase, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a declarat anul 2023 ca fiind si Anul comemorativ al imnografilor si cantaretilor bisericesti.
Invatatura despre Invierea Domnului Iisus Hristos si despre invierea cea de obste, cuprinsa in Noul Testament, a fost marturisita si talcuita de Sfintii Parinti ai Bisericii in predici, cateheze sau scrieri tematice, deosebite ca valoare teologica si frumusete literara.
Pe baza acestora, renumiti imnografi au compus cantari liturgice prin care se arata lumina, pacea si bucuria Sarbatorilor Sfintelor Pasti.
De exemplu, biruinta lui Hristos asupra mortii si daruirea arvunei vietii vesnice tuturor oamenilor ritmeaza, ca un mars de biruinta, toata perioada pascala, prin troparul Sfintelor Pasti: Hristos a inviat din morti, cu moartea pe moarte calcand, si celor din morminte viata daruindu-le! .
In mod deosebit, Canonul Invierii, atribuit Sfantului Ioan Damaschin, este o capodopera teologica si liturgica a Ortodoxiei universale.
Inspirat de cuvantarile la Pasti ale Sfantului Grigorie Teologul, Sfantul Ioan Damaschin descrie preaslavirea iubirii smerite si milostive a lui Hristos si biruinta Sa asupra iadului, asupra diavolului si asupra mortii, care devine izvor de bucurie, pace si speranta: Ziua Invierii! Popoare, sa ne luminam! Pastile Domnului, Pastile! Ca din moarte la viata si de pe pamant la cer, Hristos-Dumnezeu ne-a trecut pe noi, cei ce cantam cantare de biruinta 1.
Sarbatoarea Sfintelor Pasti, ca anticipare a invierii de obste si ca pregustare a bucuriei vesnice, face din Biserica icoana si arvuna a Imparatiei cerurilor, a cerului nou si a pamantului nou, impodobit cu lumina Invierii: Acum toate s-au umplut de lumina: si cerul si pamantul si cele de dedesubt. Deci, sa praznuiasca toata faptura Invierea lui Hristos, intru Care s-a intarit 2.
Cantarea bisericeasca prefigureaza slavirea...