Meseria de pilot pe un elicopter SMURD este una vocationala, ce presupune nu doar deplasare intre doua puncte, ci si o incarcatura emotionala deosebita data de faptul ca un zbor poate salva viata unui om, considera locotenent-comandorul Mihai Muresan, comandant de echipaj in cadrul celui mai nou punct de operare aeromedical din tara, de la Jibou.

Intr-un bilant al celor cinci luni de cand a fost dat in folosinta heliportul de la Jibou, unde stationeaza elicopterul SMURD dedicat zonei de nord-vest a tarii, Mihai Muresan a impartasit presei, alaturi de copilotul locotenent Alexandru Dragne si de seful Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta (ISU) Salaj, Adrian Chichisan, cateva din provocarile si satisfactiile acestei meserii. Foto: (c) Sebastian Olaru / AGERPRESAcesta a precizat ca la nivel national opereaza 10 elicoptere SMURD, misiunile executate fiind de trei tipuri: primare - interventii la care elicopterele aterizeaza la locul evenimentului; secundare - misiunile de transfer interspitalicesc si misiunile speciale - celelalte tipuri de misiuni, cele mai importante fiind cele de transport ale organelor pentru transplant, misiunile de cautare-salvare, dar si misiunile de evaluare a unor dezastre.

Sunt elicoptere exceptionale din toate punctele de vedere. La fiecare zbor, la fiecare decolare sentimentul pe care-l am e unul foarte placut. E un elicopter frumos, foarte, foarte util. Dimensiunile rotorului portant si ale aeronavei permit interventia in spatii foarte restranse, foarte limitate. Acest lucru este un mare avantaj, pentru ca misiunile SMURD sunt misiuni care se desfasoara in mare parte in medii greu accesibile cu alte mijloace, iar interventia cu elicopterul chiar face diferenta, in acest sens. (...) Sunt elicoptere extrem de sigure, foarte bune din punct de vedere operational si din punct de vedere a capabilitatilor de zbor, elicoptere de top cu care se executa misiuni umanitare in toate lumea - Germania, Elevetia, SUA, Japonia si asa mai departe. In configuratia maxima, elicopterul poate sa transporte sase pasageri plus echipajul, deci opt persoane la bord. In configuratia SMURD sunt doua locuri in fata - pilot copilot si in spate doua locuri pentru un medic si un asistent si targa pe care se aseaza victima sau pacientul. Timpii de interventie sunt cei care conteaza cel mai mult. Pentru zborurile din zona, reusim sa acoperim cu un timp de interventie de 20-25 de minute o mare parte din nord-vestul Romaniei. Viteza de zbor este de aproximativ 270 kilometru la ora, a precizat Mihai Muresan.

In ceea ce priveste heliportul din Jibou, in cele cinci luni de activitate, elicopterele care au zburat in cadrul acestui punct de operare au totalizat un numar de 241 ore de zbor, numarul de persoane salvate cu ajutorul elicopterelor SMURD fiind de 158, cu un total de 162 de misiuni executate.

In acest timp au fost executate misiuni complexe, atat din punct de vedere operational, cat si din punct de vedere al situatiei medicale, misiuni care au evidentiat punctul de operare aeromedical Jibou la nivel national ca fiind o baza de operare noua, dar cu activitate intensa, a afirmat comandantul de echipaj din Jibou.

Patru din misiuni au fost in zone montane, greu accesibile, una din ele, in luna octombrie 2019, pentru cautarea si salvarea, in muntii Maramuresului, cu numai 20 de minute inainte de caderea intunericului, a unui cetatean ceh, cazut intr-o prapastie. Elicopterul a identificat turistul in timp util, ducand echipajul medical in apropierea victimei si salvandu-i astfel viata cetateanului ceh. Foto: (c) Sebastian Olaru / AGERPRES Fiecare misiune e una deosebita pentru noi si are o importanta si o valoare nemasurabila. Ne amintim cu drag de ele si ne bucuram ca putem sa fim utili si de folos persoanelor din acest judet si din zona de responsabilitate a punctului de operare aeromedical Jibou. (...) Caracteristica unei misiuni aeromedicale este tocmai aceasta, ca dincolo de zborul propriu-zis si de faptul ca trebuie sa gestionam din punct de vedere operational un zbor din punctul A in punctul B este si aceasta incarcatura emotionala si un impact. Este vorba despre faptul ca suntem constienti ca rezultatul acestui zbor reprezinta viata unui om. Lucrul acesta, cu siguranta, ne aduce un plus de tensiune, de responsabilitate, dar cu toate acestea, principalul nostru obiectiv este acela de a ajunge la sol in siguranta, pentru ca domeniul acesta este unul cu risc ridicat. Dincolo de siguranta salvatorului, noi ne gandim in permanenta ca avem de dus la indeplinire o misiune, de a ajuta pe cineva, de a face diferenta prin faptul ca noi zburam, sustine Mihai Muresan.

Unul din cazurile in care elicopterul SMURD a facut diferenta a fost luna trecuta, cand echipajul de la Jibou a avut o misiune de transport de organe prelevate la spitalul din Oradea, care trebuiau sa ajunga la Cluj-Napoca si la Targu Mures, in conditii meteo grele, din cauza cetei. La Targu Mures, pilotul a fost nevoit sa aterizeze langa oras, pe o zona mai inalta, a luat inima si a dus-o, cu masina unui localnic, pana la ambulanta care venea de la spital.

Inima, astazi, bate in pieptul unui om care traieste datorita profesionalismului si datorita spiritului in care s-a executat aceasta misiune. Vorbim de oameni care dincolo de profesionalism si meseria pe care o au, au un suflet frumos. Este o activitate nobila ceea ce facem noi si de lucrul acesta sunt mandru si sunt onorat. Sunt doar cateva exemple, dar concluzia este una singura: la punctul de operare aeromedical Jibou munca in echipa realizata de catre personalul IGAV, personalul UPU, SMURD Cluj-Napoca si Bihor si personalul ISU Salaj reuseste sa duca pe harta Romaniei un plus de importanta atat morala, cat si strategica, prin existenta acestei noi baze de salvare din judetul Salaj, a mentionat pilotul.

Acesta a tinut sa clarifice si controversele privind zborul elicopterelor SMURD pe timpul noptii, precizand ca el si copilotul au pregatire pentru zbor pe timpul noptii, elicopterul poate efectua astfel de misiuni, dar unele heliporturi, asa cum este si cel din Jibou, nu au dotarile necesare pentru a fi acreditate pentru astfel de zboruri.

Suntem piloti operationali si ziua si noaptea. Noi zburam si noaptea cu elicopterul de la Jibou insa, din pacate, din cauza lipsei de infrastructura, momentan, elicopterul de la Jibou nu poate sa opereze noaptea, de aici. El poate sa execute misiuni de la un aeroport la alt aeroport sau catre un heliport certificat. Dorinta noastra este de a ajunge sa certificam acest heliport, sa obtinem fondurile necesare pentru a face acest lucru si operationalizarea acestui heliport si pentru perioada de noapte va fi un mare plus aceasta zona de interventie, pentru cetatenii acestui judet si a acestei zone a tarii, a declarat locotenent-comandorul Muresan.

In acest context, seful ISU Salaj, Adrian Chichisan, a tinut sa precizeze ca se fac demersuri si se cauta surse de finantare pentru ca heliportul din Jibou sa poata fi operational si pe timp de noapte, costurile estimate fiind de circa 120.000 de euro. Foto: (c) Sebastian Olaru / AGERPRESLa finalul intalnirii, Mihai Muresan, care, alaturi de copilotul Mihai Dragne, face naveta din Bucuresti pentru a lucra in Jibou, a tinut sa sublinieze faptul ca a fi pilot pe un elicopter SMURD nu e doar o meserie, ci o vocatie.

Diferenta dintre meseria pe care noi o avem si o alta meserie este faptul ca asta presupune o vocatie, este o meserie vocationala. Te duce dincolo de sfera rutinei zilnice de a veni acasa in fiecare zi la ora patru, dar lucru acesta noua ne place. Practic, suntem trup si suflet, in fiecare zi, pentru ceea ce facem si ne bucuram ca suntem utili, a conchis comandantul de echipaj de la Jibou. AGERPRES / (A - autor: Sebastian Olaru, editor: Marius Fratila, editor online: Ada Vilceanu)