fragment din Praznicar Pr. Conf. Univ. Dr. Constantin Necula In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantul Duh! Amin. Iubiti credinciosi! Praznicul acesta al Sfintei Treimi se pregateste inaintea noastra spre intelegere in toate praznicele pe care le parcurgem in Biserica. Fiecare sarbatoare ne apare ca o pagina intr-un Abecedar din care invatam, []fragment din Praznicar Pr. Conf. Univ. Dr. Constantin NeculaIn numele Tatalui si al Fiului si al Sfantul Duh! Amin.

Iubiti credinciosi!Praznicul acesta al Sfintei Treimi se pregateste inaintea noastra spre intelegere in toate praznicele pe care le parcurgem in Biserica. Fiecare sarbatoare ne apare ca o pagina intr-un Abecedar din care invatam, pe rand, cate o litera, cate o propozitie, cate o fraza din Taina Sfintei Treimi. Spre deosebire de Abecedar, in schimb, cartea aceasta a cunoasterii Treimii Celei Sfinte nu se parcurge intr-un an si, uneori, nici intr-o viata, darul cunoasterii ei putand sa vina numai indata dupa moarte, in taina Invierii, care nadajduim ca ne va afla Acolo, dinaintea Treimii Celei de o Fiinta. Ce scoala adanca ne este Biserica! Cu cata rabdare ne creste spre vederea lui Dumnezeu, Cel in Treime laudat!In Vechiul Testament sa ne aducem aminte Treimea cea Sfanta este mai mult in ghicitura. Fie ca vorbim despre acel Sa facem pe om dupa chipul si asemanare Noastra (Facere 1, 26), fie despre reactia de la Turnul Babel, Hai sa ne pogoram si acolo sa le incalcim graiul, pentru ca unul altuia sa nu-si mai inteleaga limba (Facere 11, 7), fie ca amintim binecuvantarea levitica sau intalnirea de la stejarul Mamvri, unde Avraam, desi vede trei ingeri, le vorbeste ca Unuia Singur, ca si in alte cateva cazuri, ghicim Treimea in text. Parintii Bisericii ne spun toti ca, pentru proasta vecinatate cu multimea de politeisti, Dumnezeu nu a ingaduit sa creasca aceasta cunoastere a Sa in Treime laudat, pentru ca sa nu se scufunde si israelitii in drama politeismului.

O data cu Hristos insa, Taina Treimii se face auzita in toata puterea rostirii. Glasul din cer, auzit la vremea Botezului la Iordan, care incredinta ca Cel asupra Caruia Duhul Sfant Se pogora in chip de porumb este Fiul Cel Iubit intru Care a binevoit (Matei 3, 17) sau vestitor de implinire a misiunii Mantuitorului in drama ce precede Ghetsimani (Ioan 17), ca si toate celelalte momente ale Evangheliei, vestesc ca de acum Treimea ni Se daruieste vederii, pentru a ne umple dorul de Dumnezeu, care macina omenirea.

Mi-e greu! An de an tot mai greu sa aflu cuvintele care sa va daruiasca o imagine cat mai clara despre Treimea cea sfanta! Ma mangai la ideea ca Sfantul Nicolae a avut nevoie de caramida, care, una fiind,...