In articolul al X-lea din Simbolul Credintei se spune: Marturisesc un Botez intru iertarea pacatelor . Botezul este usa prin care omul intra in Biserica, el e cea dintai dintre cele sapte Sf. Taine. Ce este Botezul? Botezul este acea Sf. Taina care, prin lucrarea vazuta a intreitei cufundari in apa si chemarea Sf. Treimi, impartaseste []In articolul al X-lea din Simbolul Credintei se spune: Marturisesc un Botez intru iertarea pacatelor . Botezul este usa prin care omul intra in Biserica, el e cea dintai dintre cele sapte Sf. Taine.

Ce este Botezul?Botezul este acea Sf. Taina care, prin lucrarea vazuta a intreitei cufundari in apa si chemarea Sf. Treimi, impartaseste harul care sterge pacatul stramosesc si celelalte pacate si face pe cel ce o primeste membru al Bisericii, nascut la o viata noua in Hristos, cum zice Sf. Apostol Pavel: Au nu stiti ca toti cati in Hristos lisus ne-am botezat, intru moartea Lui ne am botezat? Deci ne-am ingropat cu El in moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a inviat din morti, prin slava Tatalui, asa sa umblam si noi intru innoirea vietii (Rom. 6, 3-4). Botezul deschide imparatia cerurilor celor ce-l primesc, dupa cuvantul Mantuitorului: De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu (Ioan 3, 5). Sf. Grigorie Teologul zice ca Scriptura cunoaste trei feluri de nasteri: cea trupeasca, cea din botez si cea din inviere. Fara nasterea prin Botez, nu e cu putinta nasterea prin inviere .

De unde rezulta ca Botezul este o Taina, si nu un simbol? tim din cuvintele Mantuitorului catre Nicodim: De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu (Ioan 3, 5). De aici rezulta ca in lucrarea vazuta a cufundarii in apa la Botez mai este si o lucrare nevazuta a Sf. Duh, prin care are loc o nastere din nou, sau, cum spune Sf. Apostol Pavel, o innoire a vietii (Rom. 6, 4; Tit 3, 5). Sf. Apostol Petru arata tot atat de lamurit ca Botezul se face spre iertarea pacatelor (Fapte 2, 38), iertare care se da prin curatirea si sfintirea nevazuta a Sf. Duh.

Din ce rezulta trebuinta de a se boteza toti oamenii pentru ca sa se mantuiasca?Rezulta din urmatoarele:Toti oamenii sunt intinati de pacatul stramosesc (Iov 14, 4; Ps. 50, 6; Rom. 5, 12; Efes. 2, 3).

Cei intinati de acest pacat nu pot intra in imparatia lui Dumnezeu (I Cor. 15, 50; Apoc. 21, 27).

Numai Botezul crestin, cu apa si Duh, poate sterge acest pacat, facand din omul vechi faptura noua, potrivit cuvantului Mantuitorului catre Nicodim (Ioan 3, 3-7).

Deci, orice om are neaparata trebuinta de Botezul cu apa si Duh, spre a se putea mantui. Asa fiind, si copiii trebuie botezati, pentru a nu-i lasa lipsiti de impreunarea cu Hristos si pentru a nu se intampla sa moara necuratiti si nemantuiti.

Cand a fost asezata Sf. Taina a Botezului?Sf. Taina a Botezului a fost asezata de Mantuitorul dupa slavita Sa inviere, prin porunca data Apostolilor si, prin ei, Bisericii: Mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh (Matei 28, 19; Marcu 16, 15-16). Plinatatea harului a fost data numai dupa pogorarea Duhului Sfant, la Cincizecime (Fapte 2, 1-5; 19, 6). Deci de atunci s-a pus si Botezul in lucrare.

Ce conditii se cer pentru primirea Sf. Botez?Cel ce se boteaza trebuie sa se pocaiasca de toate pacatele savarsite si sa creada in Iisus Hristos ca in Dumnezeu si ca in Mantuitorul lumii, cum indeamna Sf. Petru pe viitorii primi crestini: Pocaiti-va si sa se boteze fiecare dintre voi in numele lui Iisus Hristos, spre iertarea pacatelor voastre, si veti primi darul Sfantului Duh (Fapte 2, 38).

Copiii, neindeplinind cele doua conditii, de ce sunt botezati?Copiii sunt botezati pentru a li se sterge pacatul stramosesc. Botezul lor se face prin credinta altora. Unele din minunile Mantuitorului au fost savarsite asupra anumitor persoane nu pentru credinta lor, ci pentru credinta altora. Se cunoaste cazul slabanogului care a fost adus inaintea Mantuitorului, prin deschiderea acoperisului casei in care Se afla Domnul, si vindecat pentru credinta celor care il purtau: Iar Iisus, vazand credita lor, a zis slabanogului: Fiule, iertate iti sunt pacatele tale (Marcu 2, 5). La fel se petrece lucrul cu vindecarea slugii sutasului (Matei 8, 5-13), precum si cu vindecarea fiicei femeii cananeence (Matei 15, 22-28). Copiii neopunand o piedica personala, dumnezeiescul har poate lucra asupra lor prin Sf. Botez, fara rezistenta.

Copiii n-au nevoie de pocainta pentru a primi Botezul, pentru ca ei n-au pacate personale, ci numai pe cel stramosesc. Moartea copiilor nebotezati e un pacat care apasa greu asupra parintilor. Sf. Grigorie de Nissa osandeste pe cei ce amana Botezul . Mantuitorul, zice Sf. Irineu, a venit ca pe toti sa-i mantuiasca, pe cei care se nasc din nou prin El in Dumnezeu: prunci, copii, tineri si batrani .

Ce adeveriri ne da Sf. Scriptura despre Botezul copiilor?Taierea-imprejur, care preinchipuia Botezul (Col. 2, 11-13), se facea si copiilor; potopul (I Petru 3, 20-21) si trecerea Marii Rosii (Ies. 14, 21-22), care preinchipuiau acelasi Botez, au fost petrecute si de copii; fagaduinta Sf. Duh spre iertarea pacatelor e data si copiilor (Fapte 2, 38-39). Sf. Apostoli Petru, Pavel si altii boteaza atatea case sau familii , din care nu puteau lipsi copiii. Se stie cum Sf. Apostol Pavel a botezat casa temnicerului din Filipi (Fapte 16, 33), pe a lui tefana din Corint (I Cor. l, 16), pe a Lidiei (Fapte 16, 15), iar Sf. Apostol Petru a botezat casa lui Corneliu (Fapte 10, 47-48) si impreuna cu Sf. Apostol Ioan a impartasit, dupa Botez, Sf. Duh locuitorilor din Samaria, care nu puteau fi fara de copii (Fapte 8, 12-17).

Biserica a randuit chezasia duhovniceasca a parintilor sufletesti, dupa pilda chezasilor care vin cu slabanogul la Mantuitorul, dupa aceea a sutasului care da chezasie pentru sluga lui si dupa aceea a femeii cananeence, care da chezasie pentru fiica ei, despre care am vorbit mai inainte (Matei 8, 5-13; 15, 22-28; 17, 14-18). Acesti chezasi se numesc nasi. Ei garanteaza ca vor lua sub ocrotirea lor sufleteasca pe finii lor, spre a-i creste in credinta. Nasii sunt marturisiti de traditia bisericeasca.

Care sunt efectele sau roadele Sf. Botez?Roadele Sf. Botez sunt: stergerea pacatului stramosesc si a eventualelor pacate personale, in cazul adultilor si celor maturi (Fapte 2, 38-39; 22, 16; Col. 2, 12-13; I Petru 3, 21); renasterea duhovniceasca prin primirea primului har si o viata noua in Hristos. Sf. Apostol Pavel zice: Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati imbracatO (Gal. 3, 27) si Nu eu mai traiesc, ci Hristos traieste in mine (Gal. 2, 20).

De ce marturisim credinta intr-un singur Botez?Pentru ca, dupa cuvantul Sf. Apostol Pavel, este un Domn, o credinta, un Botez (Efes. 4, 5) si pentru ca, dupa cum e o singura nastere trupeasca, tot astfel e o singura nastere duhovniceasca. Botezul nu se poate deci repeta. Prin Botez se sterge pacatul stramosesc. Acest pacat e unul singur. Daca o data este sters, nu mai este nevoie de un al doilea Botez, caci altfel s-ar presupune ca primul Botez n-a avut acest efect.

Este adevarat ca prin Botez nu se sterge numai pacatul stramosesc, ci si toate pacatele personale. Dar fiindca Botezul il impartasim copiilor, acestia n-au alte pacate, iar in cazul ca ar fi vorba de adulti, acestia trebuie sa se pocaiasca de pacatele savarsite si asa sa se apropie de Taina Botezului, marturisind credinta in Iisus Hristos, adica dupa marturisirea dreptei credinte a Bisericii (Simbolul de credinta niceo-constantinopolitan). Adultilor li se iarta, prin Botez, atat pacatul stramosesc, cat si pacatele personale facute pana la acea data. Iata de ce, cand vorbim despre efectele Botezului, intelegem sau spunem ca prin el se iarta pacatul stramosesc.

Mai este un Botez in afara de cel din apa si din Duh?Mai este si Botezul muceniciei sau al sangelui, cum marturiseste Sf. Scriptura si Sf. Traditie. Tot cel ce va marturisi pentru Mine inaintea oamenilor, voi marturisi si Eu pentru el inaintea Tatalui Meu, Care este in ceruri (Matei 10, 32). Caci cine va voi sa-si scape sufletul sau, il va pierde, iar cine isi va pierde sufletul pentru Mine, il va afla (Matei 16, 25). Sf. Parinti recunosc Botezul sangelui si-1 socotesc egal cu cel din apa si din Duh, ba uneori chiar mai de pret decat acesta. Dupa ce enumera Botezul lui Moise, pe al lui Ioan si pe al lui Iisus, Sf. Grigorie Teologul adauga: Cunosc si al patrulea Botez, cel prin mucenicie si sange, cu care S-a botezat si Hristos si care e mai pretios decat altele, cu cat el nu se mai intineaza cu alte necuratii .

Este vreo deosebire intre Botezul lui Ioan Botezatorul si Botezul crestin cu apa si Duh, de care a fost vorba?Da, este o mare deosebire intre ele. Caci botezul lui Ioan Botezatorul nu era taina, ci numai simbol. El nu curata pacatele, fiindca nu era cu Duh, ci numai cu apa. Prin scufundarea in apa el numai simboliza curatirea interna. Deosebirea intre cele doua botezuri au facut-o:insusi Ioan Botezatorul, cand a zis: Eu unul va botez cu apa spre pocainta, iar Cel ce vine dupa mine va va boteza cu Duh Sfant si cu foc (Matei 3, 11).

Mantuitorul, cand a spus ucenicilor Sai dupa inviere: Ioan a botezat cu apa, iar voi veti fi botezati cu Duh Sfant, nu mult dupa aceste zile (Fapte 1, 5).

Apostolii insisi, cu deosebire Sf. Apostol Pavel, care a botezat cu Botezul crestin pe niste fosti ucenici de ai lui Ioan in Efes, desi acestia primisera mai inainte botezul lui Ioan (Fapte 19, 1-6).

Deosebirea trebuie s-o facem si noi, deoarece astazi exista, chiar si printre noi, multe comunitati religioase neoprotestante, care nu fac aceasta deosebire si care practica un botez asemanator celui al lui Ioan, ca simbol, si nu ca Taina, dandu-i forma crestina doar prin rostirea formulei: in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh ._________________________________Cine...