1. Adevarat este ca sufletele unite cu Hristos si despartite de pacat si de satana inainteaza si cresc frumos, din bine in mai bine, din sus in mai sus, pana ce ajung partase firii dumnezeiesti (II Ptr 1, 4). 2. Dar tot atat de adevarat este si ca sufletele unite cu pacatul si cu satana []1. Adevarat este ca sufletele unite cu Hristos si despartite de pacat si de satana inainteaza si cresc frumos, din bine in mai bine, din sus in mai sus, pana ce ajung partase firii dumnezeiesti (II Ptr 1, 4).2. Dar tot atat de adevarat este si ca sufletele unite cu pacatul si cu satana si despartite de Hristos se prabusesc mereu din jos in tot mai jos, din rau in tot mai rau, pana ce ajung partase firii diavolesti.3. Fie in bine, fie in rau, nu exista o stare pe loc, ci o urcare ori o prabusire necontenita.4. Pe cel bun, faptele lui bune de ieri il fac sa fie mai bun astazi. Iar pe cel rau, pacatele lui de astazi il vor face sa fie mai rau maine.5. Astfel, omul bun, cel unit cu Hristos, ajunge cu timpul sa aiba chipul lui Hristos nu numai pe faptura lui sufleteasca, ci chiar si pe infatisarea lui trupeasca (Gal 6, 17).6. Iar omul pacatului, unit cu satana si cu toate lucrarile lui, ajunge sa aiba nu numai in sufletul sau duhul lui satana ci chiar si pe infatisarea lui fizica, chipul hidos si respingator al diavolului (In 8, 44).7. Este o priveliste inspaimantatoare sa-i vezi adunati la un loc pe acei nefericiti posedati de satana, ce monstruos chip pot avea! Ce ochi sticlosi, ce fete crispate, ce gheare hraparete, ce cuvinte murdare, ce ranjete salbatice!8. De la Taina Botezului, cand omul se uneste cu Hristos si cu Biserica Lui si se leapada de satana si de toate lucrarile acestuia sufletul celui bun, devenit partas firii dumnezeiesti, primeste insusirile sfinteniei, in masura inaintarii sale in unirea cu Hristos.9. Marii oameni sfinti au avut astfel darul de a comunica nu numai cu natura egala lor, ci si cu cea superioara, a ingerilor, ori cu cea inferioara, a animalelor.10. Cum s-au inteles oamenii sfinti ca Avraam, Moi se, David, Daniel si atatia altii din Vechiul sau Noul Testament cu fiintele ceresti ori cu puterile naturii atribute ca re sunt numai ale acelor suflete...