ÎNTRE LEGE ŞI HAR
Printre tunete si fulgere, la Muntele Sinai, poporul lui Israel a primit Legea. Focul de pe Muntele Sinai era un foc infricosat. i Israel nu trebuia sa uite tunetele si fulgerele Legii si dreptatii dumnezeiesti, ca sa nu pacatuiasca. In amintirea lui trebuia sa ramana mereu vie si treaza icoana focului mistuitor si pedepsitor al pacatului. i sub muntele in flacari poporul se ingrozeste, fagaduind ascultare; dar n-au trecut decat putine zile si caderea rusinoasa in idolatrie a aratat cat de slab, neputincios si nestatornic este omul in firea sa.
La inceput omul a crezut ca poate face binele si i s-a dat Legea, pe care insa n-a putut sa o tina. i istoria omului de sub Lege sfarseste dureros cu plangerea: Vreau sa fac binele, dar nu pot sa-l fac, caci raul este lipit de mine Ah! Cine ma va izbavi de acest trup de moarte? .
Ce este strigatul din Psalmul 51 si atatea altele din Psalmi si Profeti, ce sunt chemarile si rugamintile schiopilor, slabanogilor, orbilor, leprosilor si pacatosilor din Evanghelie: Doamne, ai mila de noi! , decat falimentul omului, care nu mai poate sa faca nimic; si atunci se arunca in tarana inaintea lui Dumnezeu, cerand mila si mantuire.
Atunci vine harul, care-i aduce aceasta mantuire. Domnul Iisus a venit in lume ca intr-un grozav spital sufletesc, pentru a raspunde nevoilor omenesti, potrivit marii iubiri a lui Dumnezeu care vrea sa mantuiasca pe om.
El nu vine sa ceara, ci sa dea.
In Psalmul 40, 6-10 este aratat scopul venirii Lui ca trimis al Tatalui, prin cuvintele: Tu nu doresti nici jertfa, nici dar de mancare, ci mi-ai strapuns urechile; nu ceri nici ardere de tot, nici jertfa de ispasire. Atunci am zis: Iata-ma, ca vin! In sulul cartii este scris despre Mine, vreau sa fac voia Ta, Dumnezeule. Vestesc indurarea Ta in adunarea cea mare; iata ca nu-mi inchid buzele. Tu stii lucrul acesta, Doamne! Nu tin in inima mea indurarea Ta, ci vestesc adevarul Tau si mantuirea Ta si nu ascund bunatatea si credinciosia Ta in adunarea cea mare .
Aceasta arata deosebirea dintre Lege si har, dintre Ve chiul si Noul Testament. Legea cere omului sa-i indeplineasca poruncile si-l osandeste daca nu le implineste. Dar ce poate face omul, biet animal obosit, tragand la carul incarcat cu cele peste 600 de porunci ale Legii, din care, daca ai calcat una, te ai facut vinovat de toate? Cat de drept este strigatul: Nu mai pot gemand! Ai mila de mine,...